טייסי אל על עתרו לבית הדין נגד ההסכם הקיבוצי שחתמו ההנהלה וההסתדרות

ועד טייסי אל על הגיש השבוע ערעור לבית הדין הארצי בירושלים נגד ההסכם הקיבוצי שנחתם עלידי ההסתדרות והנהלת החברה ללא הסכמתו. לפני כחודש בבית הדין האזורי בתל אביב לא קיבל את עתירת ועד טייסי אל על ואת טענותיו נגד ההסכם שנחתם "מעל ראשם" של הטייסים באמצעות ההסתדרות. אל על נדרשה לחתום על הסכמים עם ארבעת ועדי העובדים שלה כתנאי לקבלת סיוע מהאוצר.

צוות אוויר של אל על (צילום: אל על)

כדי לרצות את ההנהלה ואת האוצר ההסתדרות פזרה את מועצת העובדים המאוחדת שפעלה במשך שנים ונטרלה את מאבק העובדים על ידי פיצול לארבעה ועדים לפי הסקטורים השונים בחברה. ההסכמים שנחתמו בלחץ ההסתדרות כוללים פיטורים של כשליש מעובדי החברה וקיצוץ בשכר ובתנאי ההעסקה.

הטייסים לא הסכימו למהלך ההרסני ועל כן ביקשו מבית הדין להתערב בהסכם שנחתם בלעדיהם ואשר מקפח את הטייסים. ההסכם קובע כי אל על תוכל לפטר 71 מתוך 650 טייסים ולקצץ בכ-29% בשכר הטייסים לצד קיצוצים נוספים בתנאי העסקתם. בשונה מהסקטורים האחרים הפחתת השכר של הטייסים אינה זמנית או תלויה בפעילות החברה וההתאוששות שלה, אלא שהקיצוץ בשכר הטייסים הוא קבוע.

הטייסים טוענים כי באופן זה ימחקו התנאים שהושגו בחתימה הקודמת שבין ההנהלה והטייסים מאוקטובר 2018 שנגעה לתנאי העסקתם בהתאם לתקנות הטיס הבינלאומיות. לדברי הטייסים ההסכם עמם לא משקף את הצורך בקיצוצים על מנת לאפשר לחברה להתאושש מהמשבר, אלא מדובר בניצול התקופה כדי לקצץ בשכרם בלי קשר למשבר.