ט"ו בשבט נוסח הכיבוש: צה"ל מנע מכ-200 פעילים לנטוע עצים עם חקלאים פלסטינים

צה"ל מנע מכ-200 פעילי שמאל לנטוע אתמול (שישי) עצים עם חקלאים פלסטינים לרגל ט"ו בשבט, האירוע, ביוזמת רבנים לזכויות אדם, לוחמים לשלום, עומדים ביחד וזזים קהילה פועלת, אמור היה להיערך בחלקות של חקלאים מכפר יאסוף שבשטחים הפלסטינים הכבושים. בתקופת המסיק תועדו כמה השחתות של עצי זית בחלקות אלו, הסמוכות להתנחלות כפר תפוח. הפעילים קיימו אסיפת מחאה במרכז הכפר, ואילו הפלסטינים מהכפר נשארו לנטוע את העצים.

העצים שנטעו החקלאים הפלסטינים, אתמול, בכפר יאסוף (צילום: רבנים לזכויות אדם)

הפעילים מסרו כי חיילים הודיעו להם שאסור להם לעבור כשהיו בדרך לכפר יאסוף, אולם לא היה בידיהם צו. מלוחמים לשלום נמסר "לצערנו נתקלנו בסירוב של הצבא לאפשר את כניסתנו לאזור החקלאי, בטענה שקיים 'צו שטח צבאי סגור' לאזור זה. כששאלנו את הקצין שמסר את הצו מדוע כניסתנו לאזור נמנעת, ענה הקצין 'כי אתם באים להפר את הסדר'. לאחר עיכוב ממושך הסתבר שהצו שניתן כלל אינו בתוקף".

מנכ״ל רבנים למען זכויות אדם, אבי דבוש, הוסיף: "הגענו לטעת עצי זית עם חקלאי הכפרים, הסובלים מאלימות והתנכלות שיטתית, ולחגוג ביחד איתם את חג האילנות מתוך תקווה שבפעילות מהסוג הזה נוכל לטעת אופטימיות וסולידריות בינינו לבין שותפינו הפלסטינים. עצוב ומקומם לראות איך בלי כל הבחנה, ובאופן כה שרירותי, הצבא מנפיק צווי 'שטח צבאי סגור' כדי למנוע פעילות שכל עניינה חקלאי ושוחר שלום. נשגב מבינתי להבין למה הצבא מפרש שתילת עצי זית ואכילת פירות יבשים כ'ניסיון להפר את הסדר', אבל אין ספק שהסדר היחידי שהופר כאן הוא הסדר הטוב שאמור היה להיות לדברים לטעת עצים ולממש את מנהג החג, 'כי האדם עץ השדה'". תקרית אירעה כחודש לאחר שלשכת שר הביטחון, נפתלי בנט, פרסמה הודעה על הנחיות, פוליטיות במופגן, שהעביר השר הימני קיצוני לכוחות הביטחון בשטחים — להוציא צווי הרחקה מהגדה המערבית נגד פעילי שלום.