טורקיה: ארדואן עצר את מנהיגי השמאל, סוגר עיתונים וחוסם רשתות חברתיות

לא די לארדואן בהטלת מצב חירום בעקבות ניסיון ההפיכה הגולניסטי, ביוני הוא ביטל את החסינות של חברי הפרלמנט, ובהמשך עצר ללא משפט כ80,000 קצינים, שופטים, מרצים, רקטורים באוניברסיטאות ועובדי מדינה.

2016-11-06_202403

מפגינים לידי מערכת העיתון "ג'ומהוריית", בשבוע שעבר (צילום: פדרציית העיתונאים הבינלאומית)

בשבוע שעבר נסגר העיתון הוותיק והחשוב בטורקיה, "ג'ומהוריית" ו-9 חברי המערכת שלו נעצרו. עוד בשבוע שעבר פשטה המשטרה על משרדי מפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) וסגרה אותם. שני יושבי הראש של המפלגה, סלאחאטין דמיטראש ופיגן יוקסקדאג, יחד עם עוד 7 חברי פרלמנט, נעצרו. נציגי מפלגת העמים הדמוקרטית קראו להגנתם מסמך משפטי, שהוכן בעת ביטול חסינות חברי הפרלמנט ביוני: "אנחנו הנציגים הנבחרים של העם, אנחנו מיצגים את האנשים שבחרו בנו – לא את עצמנו. אנו ניצבים לפניכם כנציגים וכחברי פרלמנט שיש להם חסינות מפני משפט בעת היותם נציגים נבחרים. לא ניתן לאיש לחלל את כבוד הזהות שאנחנו מיצגים ואת רצון עמנו […] איננו מוכנים לשמש ניצבים בתיאטרון המשפטי של ארדואן".

ימים אחדים אחרי המעצרים, סגרה המדינה את הרשתות החברתיות האינטרנטיות: פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, סקייפ אינסטגרם וווטסאפ. במקומות שונים בטורקיה נותקו מיליונים מרשתות האינטרנט בכלל. הסופרת הטורקית הידועה אסלי ארדואן, העצורה מאוגוסט בשל קשריה עם הPKK, קראה לעזרת אירופה ולהבעת סולידריות עם הסופרים והעיתונאים העצורים בטורקיה: "מהלכים אלה הם סימן ברור שטורקיה החליטה לא לציית לחוק ולכבד את זכויות האדם. 130 עיתונאים אסורים בטורקיה, 170 עיתונים, כתבי עת ותחנות רדיו וטלוויזיה נסגרו בחודשיים האחרונים. ממשלתנו רוצה מונופול על ה'מציאות' ועל ה'אמת'. כל דעה הסוטה במקצת מעמדות השליטים מדוכאת באלימות: המביעים דעות אלה חשופים להכאות ע"י המשטרה ולמעצר".

מפלגת האופוזיציה העיקרית (CHP) זימנה אספת חירום של נציגיה, שחסינותם הפרלמנטרית נשללה גם היא ביוני. יו"ר האופוזיציה, קליצ'דרולו אמר בשבת: "אנחנו נגד מעצר פוליטיקאים, מדענים ועיתונאים בגלל דעותיהם. אם אתה מגן על הדמוקרטיה עליך להכיר בכך שאלה שמגיעים לעמדות כוח בבחירות צריכים ללכת רק בבחירות. אם לא אתה רוצח את הדמוקרטיה".

14 ארגונים בינלאומיים לחופש העיתונות ולחופש הביטוי גינו את מעצר המערכת של העיתון "ג'ומהוריית". דובר הבית הלבן, קירבי, אמר בשבת: "ארה"ב מודאגת מאוד ממעצרם של חברי פרלמנט טורקיים מהאופוזיציה, כולל שני היו"רים של מפלגת העם הדמוקרטית, וכן מההגבלות שהוטלו על הגישה לאינטרנט".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, כתב בעקבות המעצר בחשבון הטוויטר שלו: "מזועזע ממעצרו של סלאחאטין דמיטראש ושל חברים ממפלגת העמים הדמוקרטית. ארדואן מוכרח לשחרר אותם מיד ולכבד את הדמוקרטיה".

אבישי ארליך

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב