טבח ברצועת עזה: עשרות פלסטינים נהרגו ועוד אלף נפגעו מירי של צה"ל; מחאות ברחבי הארץ

עשרות אלפי פלסטינים הפגינו היום (שני) בגבול רצועת עזה, במחאה על העברת שגרירות ארה"ב לירושלים ולקראת יום הנכבה, שיצוין מחר. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח הערב על 52 הרוגים. 2,410 נפצעו בסך הכליותר מ-1,113 מהם מאש חיה. 28 מהם במצב אנוש ו-71 במצב קשהשניים מההרוגים בני 14 ו-16 .נמסר כי מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להתכנס הלילה או מחר לדיון חירום בעקבות הטבח שביצעו חיילי צה"למאז החלו הפגנות השיבה ב-30 במארס ועד הבוקר נהרגו 49 מפגינים ונפצעו כעשרת אלפים פלסטינים. כבר אחרי הפגנת השיבה הראשונה פרסם ארגון בצלם קריאה לחיילים שלא לירות במפגינים לא חמושים, פעולה המהווה עבירה פלילית.

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) אמר בתגובה לטבח בעזה כי "מה שקורה בעזה זה מרחץ הדמים. כל ירי וכל הרוג מחריפים את האלימות". עוד הוסיף כי "כל מי שיש לו ערך לחיים צריך להזדעזע ממה שקורה כעת בגבול. הגיע הזמן שישראל תכיר באחריות שלה על עזה". לדברי ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת: "המספר הגדל במהירות של הרוגים ופצועים היום בהפגנות ליד גדר הרצועה מלמד שהחיילים קיבלו הוראות להשתמש באש חיה. כנראה שיש מי שלא מסתפק בפרובוקציה של העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, ומעוניין בהבערת כל האזור. לפני שיפלו עוד קורבנות, לפני שיהרגו עוד אזרחים, לפני שניגרר להסלמה שתגבה גם קורבנות בנפש ביישובי הנגב המערבי – נחוצה הפסקת אש מיידית, כפי שהוצעה גם השבוע עלידי החמאס".

2018-05-14_201019

שוטרים מתנפלים על יו"ר ועדת המעקב, מוחמד ברכה, היום בירושלים (צילום: אקטיבסטילס)

יצוין ש-14 בני אדם נעצרו, ביניהם יועצים פרלמנטריים של חברי כנסת מסיעת חד"ש, היום בצהריים בירושלים בהפגנה נגד העברת שגרירות ארצות הברית לעיר. לפי המשטרה, "בשלב מסוים המפגינים החלו להניף דגלי פלסטין וקראו קריאות בעד פלסטין". בהפגנה לקחו חלק חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, שהיו ברובם קרבנות של אלימות המשטרה, פעילים בוועד המעקב העליונה של הציבור הערבי (שעמדה מאחורי המחאה) ופעילי חד"ש ומק"י ערבים ויהודים.

ראש ועדת המעקב העליונה, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה (חד"ש) אמר: "נמשיך במאבק שלנו. למרות שהיה לנו אישור להפגנה, המשטרה השתמשה באלימות קשה. לא מספיק מה שמתרחש בעזה, הם פגעו גם בנו. במהלך 24 שעות הקרובות נקיים ישיבה דחופה ונקבל החלטות". ח"כ חנין התייחס להרכב המפגינים שכולל תושבי מזרח ירושלים לצד ישראלים – יהודים וערבים, ואמר: "ירושלים בירת שתי המדינות היא ירושלים של תקווה ושל עתיד. ירושלים של כיבוש ושל סיפוח היא ירושלים של הרס וחורבן לכולנו".

הפגנות מחאה בעקבות הטבח ולאחר הדיכוי של המשטרה בעת ההפגנה של ועדת המערב בירושלים, נערכו הערב ברחבי הארץ: מערב ירושלים, חיפה, יפו, נצרת, סחנין, שפרעם, מג'ד אלכרום, עראבה, כפר יאסיף, בענה, יפיע, טמרה, טירה, כאוכב אבו אלהיג'א ועוד.