חשש לחייהם של בכירים במפלגה הקומוניסטית של סודאן בעקבות מעצרם

בסודאן נמשכות המחאות וההפגנות ההמוניות וקיים חשש לחייהם של בכירים במפלגה הקומוניסטית של בעקבות מעצרם על ידי כוחות הביטחון. נשיא סודאן עומר אלבשיר ניצב בשבועות האחרונים מול גל מחאה גובר שמוציא המונים לרחובות בקריאה להפלת שלטונו. אלפים מפגינים מדי יום בבירה ח'רטום ובערים נוספות ברחבי המדינה. המחאה החלה באמצע דצמבר נגד התייקרות מוצרי יסוד, ובראשם הלחם, והפכה במהרה לקריאות לסיום שלטונו הרודני של אלבשיר, שמכהן מאז שנת 1989 בראשות המדינה.

2019-02-15_172809

מפגינים בח'רטום בשבוע שעבר (צילום: מורנינג סטאר)

אלבשיר נוקט בצעדים הכוללים מעצרם של אנשי האופוזיציה ושל עיתונאים המסקרים את המחאות. לפחות עשרה עיתונאים נאסרו עד כה בידי כוחות הביטחון במדינה, מבלי שנמסר דבר על המתקנים שאליהם נלקחו. עשרות אחרים נעצרו ועוכבו, אך שוחררו כעבור שעות ספורות

רשת אלג'זירה, שכמה מכתביה בסודאן נעצרו, גינתה את המהלך וכינתה אותו "שרירותי וחסר כל הצדקה". כמה מערכות עיתונים דיווחו על השבתת בתי דפוס ואחרים על פגיעה במערך ההפצה שלהם. למתקפה על התקשורת קדמה השבתה של אתרי רשתות חברתיות במדינה. לדברי מו"ל עיתון "אל ג'רידה" עוואד עוואד, "בכל פעם שישנן הפגנות נגד השלטון, כוחות הביטחון דורשים לצנזר 80% מהתוכן בעיתון. אנחנו מסרבים כי האמינות שלנו חשובה לנו, והם פשוט משביתים את בתי הדפוס".

הרשויות בסודאן אף שללו את אישורי העבודה של כתבים בשתי רשתות ערביות, ודרשו שיפסיקו את עבודתם. חליד אחמד, חבר ארגון עיתונאים מקומי, העריך כי הצעדים נגד כלי התקשורת יחריפו ככל שהמחאה תימשך.

אמש (חמישי) פרסם המפלגה הקומוניסטית הודעה לפיה קיים חשש לחייהם של פתחי אלפדל ועלי סעיד, חבר הלשכה הפוליטית, שנעצרו על ידי כוחות הביטחון. שניהם חולים ואינם מקבלים טיפול רפואי. אלפלד הוא דובר המפלגה ונעצר ב-9 בינואר, סעיד נעצר למחרת לאחר שעזב את מטה המפלגה בח'רטום המשמש כמקום מפגש של ראשי האופוזיציה למשטר. עד עתה נעצרו 16 חברים מהנהגת המפלגה ביניהם פאיזה איברהים נוקוד, בת 80. היא כלואה בבית הסוהר לנשים בעיר אומדורמאן. ביום ראשון נערכה הפגנת נשים מול בית הסוהר הידוע לשמצה בדרישה לשחרורה ולמען שחרורן של כל האסירות והעצירות הפוליטיות.