חשיפה של תאגיד כאן: גולדה מאיר החליטה ב-1969 לטרנספר 60 אלף תושבי עזה לפרגוואי

ישראל החליטה במאי 1969 לטרנספר 60 אלף פלסטינים תושבי רצועת עזה לפרגוואי שאמריקה הלטינית בעת משטרו של הרודן הפרואמריקאי הגנרל אלפרדו סטרסנר. כך נחשף אתמול (שלישי) בתכנית "השעה הבינלאומית" המשודרת בתאגיד הציבורי בהגשת ערן סיקורל.

צילום מתוך הדיווח שפורסם הבוקר בעיתוני אסונסיון

סיקורל חשף מסמך ארכיוני המוכיח כי בשנת 1969, החליטה ממשלת האחדות בישראל בראשותה של מנהיגת מפלגת העבודה גולדה מאיר, על תכנית "לעידוד הגירה" של רבבות פלסטינים מרצועת עזה, שהיוו כ-10% מתושבי הרצועה באותם הימים, אל פרגוואי. לפי פרטי העסקה כפי שנחשפים בפרוטוקול הישיבה: "ממשלת ישראל תישא בהוצאות נסיעתם של המהגרים, תדאג שכל נפש תצויד בסכום של כ-100 דולר להוצאות מחיה, עם חתימת ההסכם ממשלת ישראל תשלם סכום של כ350 אלף דולר על חשבון הגירתם של 10 אלפים נפש". סך היקף העסקה עמד על כ-33 מיליון דולר. המשטר הצבאי בפרגוואי התחייבה להעניק למהגרים מעמד תושב באופן מיידי ואזרחות בתוך חמש שנים.  

על פי התכנית, שגיבש המוסד מול הרודן סטרסנר, ישראל היתה פטורה כל מחויבות לקבל בחזרה את המהגרים אך הממשלה הביעה נכונות להחזיר כמה מהם, אם תתפתח שערורייה והפרשה תיחשף כפי שקרה בסופו של דבר.

אכן, תכנית הטרנספר נחלה כישלון חרוץ. רק כ-30 פלסטינים מעזה היגרו לפרגוואי. שנים מהם, הגיעו לשגרירות ישראל בבירה אסונסיון בשנת 1970 לאחר שנקלעו לקשיים וביקשו להיפגש עם שגריר ישראל. לאחר שחשדו שבכוונת פקידת השגרירות עדנה פאר להסגירם למשטרה הם רצחו אותה, אירוע ששם קץ גם ליישום המהלך.

ויש זווית נוספת לסיפור העסקה נחתמה במקביל להחלטת הממשלה להפסיק את ציד הנאצים באמריקה הלטינית. באותם שנים התגוררו בפרגוואי אלפי פושעים נאצים, בחסות המשטר, בראשם רופא מחנה ההשמדה אושוויץ, יוזף מנגלה. מעדותו של מי שהיה שגריר ישראל בפרגוואי בנו ורון שפורסמה בשנות ה-80, עולה כי ישראל התעלמה מדיווחים חוזרים ונשנים שלו על הימצאותם של נאצים בפרגוואי באותם שנים. בראיון שהעניק לטלוויזיה הגרמנית, סיפר כי התבקש "להפסיק לשמש צייד נאצים" כלשונו. הוא סיפר כי המוסד תכנן מבצע ללכידת מנגלה בפרגוואי, אך המבצע בוטל בלי שניתן לו הסבר.

ראש הממשלה דאז, גולדה מאיר, אמרה בוועדת השרים: "החברים ודאי זוכרים שדנו פעם בעניין אפשרות הגירת ערבים לברזיל, ואנחנו הצענו אז לצבי זמיר לשלוח אדם שיעשה מה שצריך לעשות על מנת לברר את הדבר ולהביא לנו את תוצאות הבירור. צבי זמיר נמצא עכשיו במצב שהוא יכול להגיד לנו איך העניין עומד אחרי הבירור. צריך לקבל החלטה ומאוד חשוב שההחלטה תהיה עלדעת כולם". ראש המוסד, האלוף צבי זמיר, הוסיף: "ההצעה שמדובר בה היא הסכמה של ממשלת פרגוואי, באמצעות המוסד לחקלאות והגירה של ממשלת פרגוואי, לקלוט במשך תקופה מינימלית של ארבע שנים אם כי היא יכולה להמשך יותר אם הדברים יתפתחו – 60 אלף נפש מוסלמים ערבים, שלפי ההגדרה שלהם אינם קומוניסטים. היא מוכנה לקלוט אותם בארצה, כאשר ממשלת ישראל תמלא אחר תנאים מסוימים. זה מאושר במכתב של משרד ההגירה, כאשר ליד זה מצורף הסכם שאינו מופיע במכתב משרד ההגירה".

הבוקר, החשיפה בתאגיד השידור, זכתה לכותרות ראשיות בעיתונות באסונסיון, בירת פרגוואי. בין היתר, הפרשנים דורשים לחקור לאן הגיעו מיליוני הדולרים ששולמו לראשי המשטר, סוכם המוערך כעת בכ-120 מיליון דולר.