חרף פסק הדין: ראש העיר באר-שבע נחוש לסגור את המועדון 'מולתקא-מפגש'

ראש העיר בארשבע רוביק דנילוביץ' נחוש לסגור את המועדון "מולתקאמפגש". לאחר יותר מעשור של פעילות ערביתיהודית ממקלט ציבורי בשכונה ד', קיבלה לפני 10 ימים עמותת פורום דוקיום בנגב לשיווין אזרחי, המפעילה את המועדון, הודעה בדבר דרישת תשלום ארנונה עבור 7 שנות פעילות (2012-2018). העירייה דורשת סך כולל של 480 אלף שקל. זוהי הפעם הראשונה בה מתבקשת העמותה לשלם ארנונה עבור מבנה הציבור ממנו היא פועלת. מיותר לציין כי הפורום הינו עמותה וארגון ללא מטרות רווח ואינו מנהל עסק מן המקלט הציבורי.

2019-02-02_150226

אירוע מוסיקלי שנערף בשבוע שעבר במועדון "מולתקאמפגש" בבארשבע (צילום: פורום דוקיום)

ההודעה הונפקה עשרה ימים בלבד לאחר שהתקבל פסק דין בעניין ערעורה של העמותה על צו הפינוי של עיריית באר שבע שניתן כשנה לפני כן, בדצמבר 2017. העירייה טענה כי העמותה קיימה פעילות שאינה תואמת את חוזה ההקצאה עליו היא חתומה. בין האירועים שהעירייה הלינה עליהם היו דיון בנושא סרבנות מצפון, אירוע על הנכבה וסדנה לצילום הפגנות. בערעורה של העמותה נטען כי העירייה, לאחר שהקצתה את המבנה לעמותה, לא יכולה להתערב בתכנים שלה או לבטל את החוזה על סמך פרשנותה לגבי מהי פעילות למען דו קיום. עו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח אשר ייצג את העמותה, טען עוד כי הנושאים המורכבים בחברה הם המהות של קידום חברה משותפת, וכל עוד הם לא נגועים בגזענות והסתה אין מקומה של העירייה להתערב בהם.

פורום דוקיום שלח בשבוע שעבר מכתב לעירייה בדרישה לבטל לאלתר את דרישת התשלום, הנגועה בשיקולים זרים ולהתדיין איתה בעניין המשך התשלום מעתה ואילך. במכתב שהגישו עו"ד ישי שנידור ועו"ד כרמל פומרנץ בשם העמותה נטען כי חיוב רטרואקטיבי זה בתשלומי ארנונה אינו חוקי, אלא במקרים חריגים בלבד וצוין כי: "אי הוצאת החיובים בעבר לא היתה בגדר טעות של העירייה. מדובר בהחלטה מודעת של העירייה אשר הכירה בכך שהפורום, שהינו מוסד מתנדב לתועלת ציבור המקיים במקום פעילות חברתית ולא כלכלית/עסקית/למטרות רווח אינו אמור לשלם ארנונה". כמו כן, הוסיפו עורכי הדין כי אי אפשר שלא לעמוד על היבט חמור של שיקולים זרים שקיים בחיוב חדש זה, העולה "בכדי התנכלות של ממש וניסיון לעקוף פסק דין… הקשר בין שני האירועים ברור".

מפורום דוקיום לשיווין אזרחי בנגב נמסר: "נראה שגם אחרי הפסיקה הברורה של בית המשפט העליון, העירייה בלחץ של גורמי ימין קיצוני, ממשיכה לנסות לרדוף ולהשתיק את מי שמנסה לקדם פעילות משותפת של יהודים וערבים בעיר. ההחלטה לתקוף עמותה דרך דרישה לתשלום ארנונה רטרואקטיבית בסכום אסטרונומי, היא החלטה בריונית ולא חוקית, המהווה שיא חדש במאבק של עיריית באר שבע נגד חופש הביטוי. כמו שעיריית באר שבע נחלה כישלון חרוץ בניסיון לפנות אותנו כך יהיה גם הפעם".