חרף סכנת הסגירה: מורות תכנית היל"ה המופרטת של משרד החינוך חתמו על הסכם

ועד המורים בתוכנית היל"ה, המספקת מסגרות לכ-8,000 בני נוער בסיכון שנפלטו ממערכת החינוך, חתם השבוע על הסכם קיבוצי מול החברה למתנ"סים, המעסיקה אותם. החתימה התאפשרה לאחר מאבק ארוך וחרף העובדה שהמורים המועסקים בתוכנית היו בסכנת פיטורים, עקב החשש מסגירתה. המדינה הפסיקה אז לתקצב את התוכנית, בהיעדר תקציב מדינה.

מורות היל"ה מפגינות מול הכנסת נגד סגירת התכנית, ספטמבר 2020 (צילום: כוח לעובדים)

מכוח לעובדים, המאגדת את המורים, נמסר "קשה להאמין אבל רק לפני כחודשיים נאבקו מורות תכנית היל"ה כנגד הכוונה ההזויה לסגור את התכנית החשובה כל כך לנוער נושר, סגירה שהייתה מותירה את 1300 המורות ללא פרנסה רגע לפני פתיחת שנת הלימודים. חודשיים לאחר הצלחת המאבק המשותף למורות התלמידים וההורים, מציין ועד ומורות היל"ה ציון דרך חשובהסכם קיבוצי חדש".

יצוין שעד 2013 הועסקו מרבית המורות כ"מורות שעתיות" קיבלו שכר רק עבור שיעור שהתקיים בפועל. מאבק המורות ב-2013 הביא לכך שלפחות 70% מהתכנית היא ע"י מורות משרתיות (זוכות לשכר חודשי) ולהשוואת שכר הבסיס לזה של מורות תיכון בעלי ותק והשכלה דומים.

כעת, במסגרת ההסכם הקיבוצי השלישי בתכנית שנחתם השבוע יזכו המורות, בין היתר, למענק שנתי קבוע, תקציב רווחה מוגדל, מנגנון המבטיח שמירה על אותו היקף העסקה למרבית המורות במעבר משנה לשנה, פיצוי של שלוש חודשי שכר למי שמשרתו קוצצה או בוטלה באמצע שנת הלימודים, אפשרות לצאת לחל"ת למשל לצרכי השתלמות תוך שמירת ותק ומקום העבודה; עיגון בהסכם של הישגי המכרז, הכוללים בין השאר קרן השתלמות של 8.4% מהמעסיק לכלל העובדים ותוספת 10% לשכר לעומת 2018.