חרף ממצאי ועדת החקירה של האו"ם: חיילי צה"ל הרגו שני מפגינים פלסטינים ברצועת עזה

חרף מסקנות ועדת החקירה של האו"ם בדבר פשעי מלחמה שביצעו חיילי צה"ל בעזה, שני צעירים פלסטינים נהרגו מירי חי של צה"ל במהלך הפגנות יום השישי בגבול רצועת עזה, וגבר נוסף נפצע באורח קשה. משרד הבריאות הפלסטיני ברצועה מסר כי ההרוגים הם נידאל אחמד שתאת, בן 29, וג'יהאד מוניר חרארא, בן 25. לפי הדיווח, אחד ההרוגים נורה בחזהו כשהפגין ממזרח למחנה הפליטים אלבורייג' שבמרכז הרצועה. המשרד הוסיף כי 55 פלסטינים במהלך העימותים.

2019-03-23_154625

צעירים פלסטינים בהפגנה ליד הגדר במסגרת "הפגנות השיבה" שהחלו לפני כשנה (צילום: אקטיבסטילס)

שעות ספורות לפני הרג המפגינים הפלסטינים, אימצה מועצת זכויות האדם של האו"ם את דו"ח ועדת החקירה שקבע כי ישראל ירתה בכוונה בילדים ובעיתונאים בסבב העימותים האחרון בגבול רצועת עזה. עוד קבעה הוועדה כי יש חשד שכוחות הביטחון הישראליים ביצעו פשעי מלחמה בעימותים וכי על בית הדין הפלילי הבינלאומי לחקור זאת. בהצבעה שקיימה היום המועצה הצביעו 23 מדינות בעד אימוץ ההמלצות, לעומת שמונה מדינות שהצביעו נגד ו-15 שנמנעו.

על פי ממצאי הבדיקה, 183 פלסטינים נהרגו מאש צה"ל בהפגנות האלימות ממארס ועד דצמבר. בין ההרוגים 35 ילדים, אישה, שני עיתונאים ושלושה פרמדיקים. הוועדה מצאה כי 29 מההרוגים היו חמושים פלסטינים מאורגנים. בדיון נשאלה חברת הוועדה שרה חוסיין אם ישראל יורה בכוונה בילדים ובעיתונאים, ולכך ענתה, כן, אנחנו סבורים שישראל יודעת שהם ילדים ועיתונאים וירתה בהם בכל זאת. בדיון הזכירו חברי הוועדה שלהפרת החוק הבינלאומי יש השלכות פליליות אישיות על אנשי כוחות הביטחון הישראלים. הוועדה המליצה להעביר את החומרים לבחינת בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג וכן שמדינות ישקלו להטיל סנקציות אישיות על המעורבים.

הוועדה מצאה כי ילדים רבים נהרגו בחילופי הירי, חלקם בירי ישיר. בדיון הוזכר גם מקרה בו נפגע נכה בכיסא גלגלים, וכן הוזכר ירי ישיר בעיתונאים שלדברי הוועדה לא היה ספק כי הם אנשי תקשורת. "אין הצדקה לירי בילדים ובנכים שלא מהווים סיכון", אמרה חברת הוועדה חוסיין. הוועדה הזכירה גם את הפגיעה בחיילי צה"ל בעימותים בגבול.

בדו"ח נטען כי ישראל לא חוקרת מקרים שבהם יש חשד לפשעים נגד הפלסטינים, וכי יש ספק לגבי מוכנות ישראל לבדוק את פעילות ההנהגה שכתבה, אישרה ופיקחה על הוראות הפתיחה באש. הוועדה קראה גם לישראל לפתוח בחקירה לבחינת הממצאים.

הוועדה הכירה בכך שלהפגנות היה קשר לאלימות משמעותית, אבל קבעה כי עדיין לא מדובר בפעולות לוחמה. היא גם דחתה את הטענה הישראלית שמדובר בפעילי טרור, המופעלים על ידי הארגונים בעזה. הדו"ח כמעט ולא מאשים את חמאס, וקובע שכמה חברים במועצה הלאומית העליונה, כולל חמאס, עודדו או הגנו על מפגינים שהשתמשו בעפיפוני ובלוני תבערה שגרמו לפחד ונזק משמעותי בדרום ישראל.