חרף לחצי הממשלה: ח"כ עודה נפגש בבריסל עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) נפגש הבוקר (ג') בבריסל עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני והציג לה את ביקורתו כלפי חוק הלאום הגזעני. אחר הצהריים הוא נפגש עם 28 שגרירי המדינות במועצת האיחוד האירופי.

2018-09-04_203547

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני וח"כ עודה, הבוקר, בבריסל (צילום: הרשימה המשותפת)

 

עודה אמר למוגריני שהוא מודאג מן ההשלכות של חוק יסוד הלאום, על הפגיעה החמורה בשוויון וביקש ממנה שהאיחוד יגנה את חוק היסוד. לדבריו, הביטוי הפותח את החוק, "ארץ ישראל", אינו מתייחס למדינת ישראל בגבולות 67' אלא גם לשטחי הגדה המערבית, ומדובר בפגיעה בניסיון להגיע לשלום בין שני העמים. עוד הוא העלה בפניה את האפליה הכלכלית והחברתית כלפי אזרחים ערבים, הריסות בתים בנגב, וההסתה הממושכת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל השרים נגד אזרחים ערבים.

עודה אמר בסיום הפגישה כי הוא מודה לנכונות של מוגריני להיפגש. "אני רואה חשיבות רבה בתמיכתו של האיחוד האירופי במאבקנו לביטול חוק הלאום, שכן אין זה מאבק פנימי כשנרמסות זכויות של מיעוט במדינה דמוקרטית. שמחתי לגלות כי שרת החוץ שותפה לדאגתנו כי החוק פוגע בראש ובראשונה באזרחים הערבים, אך גם בדמוקרטיה ובאפשרות להקמת מדינה פלסטינית והסיכוי לשלום. המאבק שלנו נגד החוק חייב להתנהל בכל הזירות והוא מתנהל בראש ובראשונה בישראל, בשיתוף פעולה בין החברה הערבית לכוחות הדמוקרטים היהודים"

"אני מודה לנכונות של מוגריני לפגישה, על אף שהיו מי שניסו לבטלה – אני רואה חשיבות רבה בתמיכתו של האיחוד האירופי במאבקנו לביטול חוק הלאום", הוסיף עודה בתום הפגישה. "לשותפינו בזירה הבינלאומית יש תרומה חשובה בתמיכתם במאבקנו נגד חוק הלאום שחוקק על ידי ממשלת הימין הקיצונית והגזענית, ומרע לכל האזרחים במיסודו את האפליה, ההפרדה והגזענות", הדגיש.

מוקדם יותר היום נפגשה משלחת חברי כנסת מהרשימה המשותפת עם שר החוץ של לוקסמבורג, ז'אן אסילבורן. חברי המשלחת אמרו לו שעל איחוד לפעול נגד החוק שפוגע בערכי הצדק, השוויון והדמוקרטיה. חברי הכנסת הזכירו לשר את ההסכם בין ישראל לאיחוד, המבוסס על ערכי הצדק, השוויון והדמוקרטיה – ערכים שנפגעים בחוק הלאום. חברי הכנסת ביקשו עוד לקבל סיוע מהאיחוד האירופי ליישובים הערבים, וספציפית עבור סטודנטים. עוד העלו בפגישה את סוגיית היישובים הבלתי מוכרים בנגב.

אסילבורן הבטיח שיבחן את הבקשות, והביע דאגה לעתיד חזון שתי המדינות בשל מפעל ההתנחלויות. "ערכי הדמוקרטיה, השוויון וזכויות האדם חייבים להוית מיושמים ומכובדים לכולם", הוסיף. ח"כ ג'בארין (חד"ש), העומד בראש הצוות ליחסים בינלאומיים ברשימה המשותפת, אמר כי הפגישה עם השר הייתה מוצלחת. "דנו בהתכחשות ממשלת הימין בישראל לפתרון שתי המדינות ובהעמקת האפליה נגד הציבור הערבי בחור הלאום".

אל המשלחת הצטרף מנהל מרכז מוסואוא ג'עפר פרח. פרח אמר היום שמרכז מוסאוא עושה מאמצים לקדם את שדרוג היחסים הבינלאומיים של החברה הערבית בישראל. המטרה של המשלחת, כך פרח, היא להפעיל לחץ בינלאומי בעקבות אישור חוק יסוד הלאום בכנסת ולהדק את שיתוף הפעולה של האיחוד עם המיעוט הערבי "כמיעוט ילידי בהתאם לאמנות בינלאומיות לזכויות מיעוטים ילידיים".

אתמול פורסם ב"הארץ" שגורמים ישראלים הפעילו בשבועות האחרונים לחץ מוגריני, לבטל את הפגישה בבריסל עם ח"כ עודה בעניין חוק הלאום. הגורמים הישראלים הוסיפו ללחוץ על מוגריני וביקשו שאם הפגישה תתקיים, מוגריני תשלח אליה במקומה נציג בדרג נמוך יותר. לדברי המקורות, מוגריני הדפה את הבקשות והבהירה כי תיפגש עם עודה, בדומה לפגישות שקיימה עם ראשי סיעות אחרות בכנסת, ותשמע ממנו לגבי סוגיות הנוגעות לאזרחים הערבים.