חרף זיוף הבחירות בהונדורס: ארה"ב הכירה בניצחונו של מועמד הימין לנשיאות

ארצות הברית מברכת על בחירתו של חואן אורלנדו הרננדס לקדנציה נוספת כנשיא הונדורס כך נמסר אתמול (שישי) מדוברת מחלקת המדינה של ארצות הברית, הת'ר ניוארט. עוד נמסר ממחלקת המדינה כי על הונדורס להתמיד ב"מאמץ ארוך הטווח לריפוי את הפילוג הפוליטי במדינה".

2017-12-23_141902

מפגינים בהונדורס, אמש, לזכרם של 21 המפגינים שנהרגו מכדורי כוחות הביטחון במחאות נגד זיוף תוצאות הבחירות (צילום: ברטולו פואנטס)

ארה"ב החליטה להטיל את כל כובד משקלה מאחורי נשיא הונדורס המכהן חואן אורלנדו הרננדס, שניצחונו הוכרז בחודש שעבר בתום בחירות בהן ניצח יריבו מועמד השמאל, והיא מתעלמת מקריאות ארגון מדינות אמריקה לערוך בחירות חוזרות.

גם הרננדס וגם יריבו, סלבדור נסראללה, המשיכו אתמול להתעקש שניצחו. הנשיא נקט טון של מנצח נדיב לב בנאום טלוויזיוני, שבו אמר כי הוא "אסיר תודה לנצח" לאלה שהצביעו בעבורו, וביקש "הבנה לאומית". נסראללה אמר כי החלטת ארצות הברית משקפת את החשש האסטרטגי של וושינגטון מממשלת שמאל בהונדורס. "הם חוששים לאבד את הונדורס", אמר אתמול בראיון לטלוויזיה המקומית.

נסראללה חזר והדגיש בביקור בן יומיים בוושינגטון את המלצת ארגון מדינות אמריקה לערוך בחירות חוזרות. בדברו עם עיתונאים קרא למדינות אחרות לא להכיר בניצחון הרננדס בבחירות, ולהשעות כל סיוע לממשלת הונדורס עד להכרזה על בחירות חדשות.

ועדת הבחירות המרכזית, הנשלטת על ידי אנשיו של הרננדס, הודיעה ביום ראשון שהוא ניצח בהפרש של 50 אלף קולות. אך משלחת משקיפים מארגון מדינות אמריקה הודיעה כי בספירת הקולות נפלו אי־סדרים רבים, כולל תפנית סטטיסטית בלתי מתקבלת על הדעת לטובת הרננדס בזמן ספירת השליש האחרון של הקולות, ולכן אי אפשר לאמת את התוצאה.

נשיא הונדורס הימני נחשב אף הוא לידיד גדול של ישראל ובעבר אף אמר כי "כל עוד אני הנשיא, הונדורס תעמוד לצד ישראל" – וייתכן שזה לא הדבר היחיד שהוביל אותו להצביע נגד בהצבעה בעצרת הכללית של האו"ם ביום חמישי האחרון בשאלת הכרת ירושלים כבירת ישראל. כאמור, אתמול, יממה לאחר ההצבעה באו"ם, הודיעה ארצות הברית שמכירה בהרננדס כמנצח.

הרננדס נחשב לאחד מגדולי ידידיה של ישראל בעולם. הוא ביקר כמה פעמים בישראל ובאחד הביקורים אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו נמצאים כאן כדי לחזק את העובדה שהונדורס היא ידידה של ישראל". בשנת 1992 עבר הרננדס השתלמות בארץ, למד בבית הספר הבינלאומי למנהיגות של ההסתדרות והוא בוגר קורס מש"ב (המרכז לשיתוף פעולה בינלאומי במשרד החוץ) הראשון שנבחר להיות מנהיג מדינה.