חרף הניסיון לבטל את האירוע: מאות השתתפו בחיפה בכנס חירום נגד חוק הלאום הגזעני

מאות יהודים וערבים התקבצו אמש (ראשון) בבית הגפן שבשכונת הדר בחיפה, שהתמלא עד אפס מקום, בכנס חירום נגד חוק הלאום הגזעני. בכינוס המחאה נטלו חלק חברי הכנסת של חד"ש והרשימה המשותפת איימן עודה, עאידה תומאסלימאן ויוסף ג'בארין, ח"כ מוסי רז (מרצ) ורחל ליאל, יו"ר האגודה לזכויות האזרח.

מאות המשתתפים והמשתתפות התחלקו למעגלי דיון ולקבוצות עבודה, שם נדונו פרקטיקות של התנגדות לחוק הלאום הגזעני ולגל החקיקה הפשיסטית והאנטידמוקרטית השוטפת את ישראל תחת ממשלת נתניהו והמתנחלים. האירוע ההמוני התקיים למרות ניסיונותיה של מירי רגב, שרת התרבות, לבטלו

כבר ביום שישי  פנתה שרת לראש עיריית חיפה, יונה יהב, בבקשה למנוע את קיום האירוע במרכז תרבות שנתמך בידי משרדה והעירייה. יהב סירב, בטענה שהיה זה  אדם פרטי ששכר את האולם ממרכז התרבות החיפאי האלטרנטיבי. אתמול פנתה רגב בשנית במכתב, הפעם ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, בדרישה לביטול האירוע, וכתבה "עלינו למנוע הפיכתה של הבמה הציבורית הנתמכת ל'דירה להשכיר' פוליטית/מפלגתית ו/או לגיס חמישי בשירותם של מבקשי רעתנו, החותרים תחת עצם קיומנו".

רג'א זעאתרה, מזכיר חד"ש בחיפה מסר "הכנס מתקיים חרף ניסיונות השתקה. הנוכחות שמחממת את הלב, ואת מזג האוויר, זו התשובה לא רק למירי רגב אלא לחוק היסוד הגזעני שאנחנו מתגייסים נגדו". בהמשך הקריא זעאתרה ברכה ששלח נשיא האגודה לזכויות האזרח, הסופר החיפאי סמי מיכאל, שנבצר ממנו להגיע, למשתתפי הכינוס. 

בפנייה ישירה לשרה רגב, הדגישה ח"כ תומאסלימאן: "את יכולה לתקוף אותנו. את יכולה לעשות לנו יח"צ בחינם. את מצליחה להראות לנו באופן הבוטה ביותר מול מה אנו מתקוממים. אנחנו נמשיך להתנגד על אפה ועל חמתה של מירי רגב. אנחנו התחלנו במאבק לביטולו של חוק הלאום הגזעני, חוק האפרטהייד הכחוללבן". 

2018-07-30_212609

ח"כ איימן עודה נושא דברים בעת הכנס שנערך אמש בחיפה נגד חוק הלאום (צילום: זו הדרך)

לאחר הכנס מסר ח"כ עודה: "באסיפה ציבורית שבה לקחו חלק מאות ערבים ויהודים, הדגשנו את חשיבות המאבק העממי נגד חוק הלאום וכלל המדיניות הגזענית. עוד יהיו פגישות רבות, ערבים ויהודים, בכל רחבי הארץ. באותו הזמן, אנחנו מתגייסים כולנו למען הצלחת ההפגנה הגדולה שמתוכננת להתקיים ב11 לאוגוסט בתל אביב, תחת ארגון ועדת המעקב. לכל פעולה, יש תגובת נגד. וגזענות שכזו צריכה לדרבן אותנו להיאבק מול המדיניות הגזענית. הדרך ארוכה, אך ביכולתנו לעבור אותה".

ההיסטוריון הישראלי, פרופ' יובל נח הררי, סירב להשתתף באירוע של הקונסוליה הישראלית בלוס אנג'לס במחאה על חוקי הלאום והפונדקאות, כך דווח הבוקר (שני) ב"ידיעות אחרונות". לפי הדיווח, ההיסטוריון בעל השם העולמי, מחבר "קיצור תולדות האנושות" ו"ההיסטוריה של המחר", הקונסוליה מהווה "זרוע ארוכה של מדיניות ממשלת ישראל, אשר מגבילה את חופש התקשורת, הביטוי, היצירה והמחשבה".