חרף המחאות: ממשלת הימין בראשות נתניהו חותרת למנות פשיסט ליו"ר יד ושם

הוועדה למינויים בכירים בתאגידים של רשות החברות (ועדת גלאור), אישרה בשבוע שעבר (17.11) את מועמדותו של השר לשעבר אפי איתם לתפקיד יו"ר המוסד יד ושם. איתם, איש הימין הקיצוני, הוא מועמדו של נתניהו להחליף את יו"ר יד ושם היוצא אבנר שלו.

איתם מביא עמו לתפקיד קופת שרצים עמוסה אלימות, גזענות ותפיסות פשיסטיות. כקצין בצבא נקשרו בשמו כמה וכמה האשמות במעשי אלימות נגד אזרחים פלסטינים, לרבות הכאה למוות של עצורים, וב-1992 אף נזף הרמטכ"ל באיתם בשל מעשי אלימות בלתיחוקיים שנעשו בפקודתו נגד תושבי עזה. אולם התבטאויותיו התקשורתיות כפוליטיקאי חמורות לא פחות: איתם דימה בעבר את האזרחים הערבים לסרטן והציע לשלול את זכויות האזרח שלהם; איים לגרש את חברי הכנסת הערבים לעזה; הצהיר על תמיכתו בטרנספר לפלסטינים מהגדה המערבית; אמר כי "מדינת ישראל היא מדינתו של הקדוש ברוך הוא"; קרא להרג אזרחים לבנונים ככלי במאבק בחיזבאללה; והודה כי הוא מתרגש ממלחמה, שהיא בעיניו מקור "להתעלות ולהתרוממות רוח", "ליבת טעם החיים" ו"סאגה מפוארת".

ותיקי הצבא האדום שנלחמו נגד הנאצים באירוע לציון יום השואה שנערך ביד ושם (צילום: יד ושם)

הרומנטיזציה של המלחמה והאלימות, כפי שעולה מדבריו של איתם, היא אחד ממאפייניו הבולטים של הפשיזם. הן הפשיזם האיטלקי והן הפשיזם הגרמני בגרסתו הנאצית העלו על נס את המלחמה כחוויה של התעלות רוחנית המאפשרת לאדם לגלות את מלוא כוחותיו, וכמבחן האולטימטיבי ליחידים ולאומות. על סימונו של מיעוט לאומי כסכנה המאיימת על שלום האומה, תוך תיאורו במונחים השאולים מתחום הרפואה וקריאה לשלול את זכויותיו הפוליטיות, אין צורך להכביר מילים.

אולם מועמדותו של איתם ליו"ר יד ושם לא עברה בשתיקה. למעלה מ-150 ניצולי שואה, חוקרים ואוצרי מוזיאונים חתמו על עצומה נגד מינויו. בעצומה נכתב: "יד ושם, אתר הזיכרון הישראלי לקורבנות השואה, מנציח את זכרם של היהודים שנרצחו בידי הנאצים. מטרתו המוצהרת אינה רק תיעוד, מחקר וחינוך אלא גם מניעה של מעשים ברבריים ושל רצח עם נוסף. בית הספר הבינלאומי ללימודי השואה, שהוא חלק מיד וישם, נועד להיאבק באנטישמיות, בגזענות ובהדרה בחברה בכלל. משימה דחופה זו – לעודד את החברה האזרחית להתערב כאשר שנאה וגזענות מאיימות על קהילות אתניות או דתיות – בסכנה להימסר לידיו של הפוליטיקאי הימני הקיצוני וחסר האוריינות ההיסטורית אפי איתם".

"אנו מזועזעים מהצעה שערורייתית זו ומוחים נגדה בכל תוקף. הרטוריקה מלאת השנאה של איתם כלפי פלסטינים וערבים אזרחי ישראל עומדת בניגוד חריף למטרה המוצהרת של יד ושם", נכתב בעצומה.

ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) התבטא בחריפות בגנות המינוי: "אפי איתם הוא גזען התומך בגירוש העם הפלסטיני ממולדתו ובתורת גזע יהודית. איש כזה אסור שיעמוד בראש מוסד המופקד על זיכרון השואה. מינויו לתפקיד יהיה יריקה בפרצוף ניצולי הגזענות וקורבנותיה באשר הם ונזק בל יתואר ליד ושם עצמו. פניתי ליו"ר ועדת החינוך, ח"כ רם שפע, וביקשתי דיון דחוף בנושא."

למרות הביקורת החריפה, נדמה שראש הממשלה נתניהו נחוש בדעתו למנות את איתם לתפקיד. לא נותר אלא להסיק מכך שממשלת הימין רואה בזכר השואה בסך הכל אמצעי – כלי נוסף מני רבים המשמשים בידיה להדיפת ביקורת מבית ומחוץ על מדיניות הכיבוש והאפליה הגזענית.

מינויו של פשיסט מסוגו של איתם ליו"ר המוסד המופקד על זיכרון השואה אינו רק אבסורד וביזיון; הוא מסמל את השפל המוסרי העמוק אליו דרדר שלטונו של נתניהו את ישראל.

אסף טלגם

עוד על התנגדותם של היסטוריונים וניצולי שואה למינוי, באתר מק"י באנגלית:

http://maki.org.il/en/?p=25471

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב