חצי מיליון קנס לחברה שניסתה למנוע התארגנות עובדים; הסכם חדש במפעל טק ג'ט

הרכב בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בראשות השופטת יעל אנגלברג שוהם, קבע השבוע כי חברת "נטו מלינדה", יבואנית ומשווקת המזון מהגדולות בארץ, הפרה את הוראות חוק הסכמים קיבוציים ופגעה בזכות עובדיה להתאגדות. בית הדין חייב את החברה בפיצוי בסך חצי מיליון שקל על הפגיעה, והורה לה לחדול לאלתר מכל פעולותיה לסיכול התאגדות העובדים במסגרת ההסתדרות. כיו"ר דירקטוריון נטו מלינדה משמש עדי עזרא. אביו, דודי עזרא, הוא חבר דירקטוריון בחברה ונשיא החברה האם "נטו אחזקות".

2019-04-03_201611

התאגדות העובדים בחברה החלה בחשאי בתחילת השנה שעברה, ונחשפה בפני הנהלת החברה בחודש אפריל, עם הגעת נציגי ועד העובדים וההסתדרות למתחמי החברה. על פי פסק הדין, שקיבל את טענות ההסתדרות, תגובת החברה הייתה מיידית, ברוטלית ובלתי חוקית. הדברים הגיעו עד כדי כך שקב"ט החברה הטיח באלימות עובד חבר ועד ברצפה, נטל מידיו את טפסי ההתפקדות וניסה לקרוע אותם. בהמשך הדרך, פעלה החברה באמצעות עובדים אשר שיתפו פעולה עם ההנהלה, הפיצו בקרב העובדים את מסריה וכפו עליהם לבטל את הצטרפותם להסתדרות.

בית הדין דחה את טענות ההגנה של החברה וקבע בסיום פסק הדין, לצד חיוב החברה בפיצוי של חצי מיליון שקל על פגיעה בהתאגדות,  כי ״בעת קביעת שיעור הפיצוי הראוי הבאנו בחשבון את תגובתה הנחרצת של המשיבה לניסיון ההתארגנות, את האלימות שהופעלה כנגד יו״ר הוועד והגיבוי המוחלט שנתנה החברה להתנהלות זו, את העובדה שהתנהלות המשיבה הייתה מכוונת ושיטתית תוך ניסיון להרחיק את חברי הוועד והפעילים מהאפשרות להחתים את העובדים מחד ואת עידוד פעילות העובדים כנגד ההתארגנות מאידך, וכן את השיקול ההרתעתי אשר נועד למנוע הישנות מקרים דוגמת המקרה שלפנינו״. החברה היא כאמור אחת מחמש חברות המזון הגדולות בארץ, ובית הדין קבע כי עניין זה שיחק לחובתה בשיקול קביעת הפיצוי.

יצוין כי על פי פרסומים, נטו אחזקות חתמה את השנה החולפת עם עלייה של 5.3% ברווח הנקי ל-113 מיליון שקל. עלות השכר של חמשת בכירי החברה הסתכמה ב-2018 ב-8.45 מיליון שקל.

מההסתדרות נמסר עוד כי הנהלת חברת טק ג'ט וועד העובדים, בראשות הייתם נסר אלדין, חתמו על הסכם קיבוצי חדש שיחול למשך שלוש שנים על כ-700 עובדי המפעל. מפעל טק ג'ט ממוקם באזור התעשייה תפן ועובדיו מייצרים להבי מטוסים. מחצית מהבעלות על המפעל מצויה בידי שני תאגידים רב-לאומיים: חברת "פראט אנד וויטני" האמריקאית ומחצית בידי "רולס רויס" הבריטית.

זהו ההסכם הקיבוצי השני שנחתם במפעל, והוא משמר ומעגן את מרבית זכויות העובדים והתנאים שנקבעו בהסכם הראשון. עם זאת, ההסכם החדש כולל בין היתר תוספות שכר של כ-10% בתקופת ההסכם מהן ייהנו כלל העובדים. בנוסף הוא כולל תיקוני שכר משתנים של עד 15%, הגדלת השי לחג שמקבלים העובדים פעמיים בשנה ב-100 שקל ל-700 שקל, הגדלת תעריף ימי ההבראה, הגדלת קצובת הביגוד והקצאה של תקציבים למען פעילויות רווחה לעובדים.