חסינות תמורת הרחבת ההתנחלות: הברית החדשה שכרת בנימין נתניהו עם שותפיו

למרות הכחשות צוות המו"מ הקואליציוני, בליכוד פועלים להשבת חוק החסינות לחברי הכנסת למתכונתו הקודמת (בטרם שונה ב-2005). אם החוק יתוקן, ייאלץ היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט לבקש את אישור הכנסת להסרת חסינות נתניהו במקרה של החלטה על הגשת כתב אישום.

2019-05-20_193952

הפגנה נגד השחיתות בתלאביב (צילום מסך: סקיי ניוז)

בצד זאת, מתכננת ממשלת הימין הקיצוני הבאה לחוקק גם "פסקת התגברות" מורחבת, שתאפשר להחלטות הכנסת להאפיל על פסיקות בג"ץ ולמנוע מהאחרון להכריח את ראש הממשלה להתפטר במקרה זה. חבר הכנסת לשעבר דב חנין (חד"ש) מציע פרשנות נוספת לברית הנרקמת בין מפלגות הימין הקיצוני והמתנחלים לבין ראש ממשלה הממאן לעמוד למשפט.

פרטים חדשים מתפרסמים על אודות תכנית נתניהו לריסוק מערכת המשפט והדמוקרטיה, אותה מקדמים חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין) ויריב לוין (הליכוד). הנה כמה מעיקריה: הממשלה תמנה שופטים והיא תערוך להם שימוע בטרם המינוי (מינוי פוליטי ראשון); השרים ימנו את היועצים המשפטיים למשרדיהם (מינוי פוליטי שני); בג"ץ לא יוכל לפסול החלטות כנסת, ממשלה וראשי ערים (למשל החלטה של הכנסת על חסינות לנתניהו מפני העמדה לדין); תחוקק "פסקת התגברות" מורחבת, לפיה הכנסת תוכל לחוקק חוקים לאחוקתיים ולדרוס זכויות אדם; תוגבל זכות השביתה; תצומצם זכות העתירה לבג"ץ (המכונה ״זכות העמידה״); יחוקק "חוק ההסדרה" השני (הרחבת הפקעת אדמות פלסטיניות לטובת הרחבת התנחלויות); ויחוקק "חוק החטיבה להתיישבות" (העברת הקרקעות בשטחים לניהול גוף בשליטת איחוד מפלגות הימין ללא כל בקרה וביקורת).

בואו לא נתבלבל. על לא רק הגנת בתי המשפט; מדובר בהגנת הזכויות שלנו כאזרחים. אם תכנית נתניהו תעבור, לא יהיו מי שיגנו על בנות מזרחיות או ילדים יוצאי אתיופיה שבתי ספר יסרבו לקבלם, ולא יהיה מי שיגן על עובדות קבלן שינסו להילחם למען זכויותיהן. האיום הזה אמיתי. צריך לצאת עכשיו למלחמה על הבית: מאבק ציבורי אמתי שיעורר את האופוזיציה בכנסת וייצור סדקים גם בקואליציה. זה אפשרי. הזמן להתחיל הוא עכשיו.

דב חנין

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב