חמש שנים להיעלמותו של האזרח הישראלי אברה מנגיסטו ברצועת עזה

לפני חמש שנים, ב-7 בספטמבר 2014, חצה אברה מנגיסטו, אזרח ישראל, את הגדר שמפרידה בין ישראל לצפון רצועת עזה אל חוף הרצועה ומאז נעלמו עקבותיו. ב-20 באפריל 2015 נכנס לרצועת עזה הישאם אסייד, אזרח ישראל נוסף ותושב הנגב, מפרצה בגדר שבמזרח הרצועה. גם על גורלו לא נודע מאז דבר.

מפגינים לשחרורו של אברה מנגיסטו (צילום: אקטיבסטילס)

השניים מוחזקים עלידי החמאס ברצועה ושחרורם מותנה בשחרור אסירים פלסטינים המוחזקים בידי ישראל. לדברי עמותת גישה: "ניסיונות של גופים בינלאומיים ושל מדינות לברר אצל שלטונות חמאס כל פרט על השניים, לא נענו. הסירוב של חמאס למסור מידע על המוחזקים, או לאפשר קשר עם בני משפחותיהם, גם לא ביקורים של הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, מקומם, ואף סותר את הדין ההומניטרי הבינלאומי".

עוד נמסר מגישה ש"שני הישראלים הנעדרים באים מקהילות שמודרות מהזרם המרכזי של החברה הישראלית. מנגיסטו יליד אתיופיה, ואסייד ערביבדואי. לשניהם מוגבלויות פסיכוסוציאליות, מה שעוד מגביר את הדאגה לבריאותם בתנאי כליאה ובידוד ממושכים. המאבק של משפחותיהם להשאירם בתודעה הציבורית נשחק בחלוף השנים ועומד בצל הקמפיין הציבורי של משפחות שני החיילים הישראלים שגופותיהם מוחזקות גם הן לכאורה בידי חמאס".

הארגון האמריקאי משמר זכויות אדם, שחקר את פרשות היעלמות האזרחים הישראלים, קבע כי "סירוב של ממשלה להכיר באופן רשמי בכך שאדם נעצר, או לחשוף את מקום הימצאו או גורלו של אדם לאחר מעצר, ובכך להעמיד את העצור מחוץ להגנת החוק, מהווה העלמה כפויה על פי המשפט הבינלאומי". לדברי גישה "קשה להשתחרר מהרושם שלא נעשה די כדי ללמוד על גורל שני הנעדרים ולמען שחרורם. אם השניים מוחזקים בידיהם, על שלטונות חמאס לאפשר לשניים ליצור קשר עם בני משפחותיהם, ובאין נימוק חוקי, לשחררם לאלתר ובלא תנאי".

הדו"ח של משמר זכויות אדם:

https://www.hrw.org/he/news/2017/05/03/303111