חמישה עיתונאים בכירים בערוץ 13 עתרו לבג"ץ נגד האיסור לסקר את משפט נתניהו

חמישה עיתונאים בכירים בחדשות 13, שאמורים היו לסקר את פתיחת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו המואשם במעשי שחיתות, עתרו אתמול (שישי) לבג"ץ. המשפט יתחיל מחר והעותרים הם ברוך קרא, אביעד גליקמן, אבישי בן חיים, ספי עובדיה ועקיבא נוביק – יחד עם ארגון העיתונאים ועמותת "הצלחה". הם עתרו בבקשה שיורה לרשות השנייה להפעיל את סמכותה ולחייב את רשת 13 להחזיר את משדר פתיחת משפט נתניהו לידיה של חברת החדשות, כפי שלדבריהם קובע החוק.

יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי מסר כי "רשת פועלת בניגוד לחוק ומנסה לחסל את חברת החדשות תוך פגיעה בחופש העיתונאי, בפרנסה של עובדיה ובאינטרס הציבורי. ארגון העיתונאים, הוועד וכלל העובדים בחדשות 13 מתכוונים להמשיך לעמוד על המשמר ולפעול בכל הצעדים העומדים לרשותנו כדי לסכל את המהלך".

עיתונאי חדשות 13 בהפגנת מחאה שנערכה בשבוע שעבר בבניין המערכת (צילום: ארגון העיתונאים)

בעתירה, שהוגשה בין השאר נגד רשת, מנכ"לה אבי בן טל ומועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, נכתב כי "לפי הצהרות מנכ"ל רשת, רשת מתכוונת להדיר את חברת הבת שלה, חברת החדשות, ואת כתביה, מסיקור המשדר והיא פועלת להפיק ולשדר משדר חדשות שיועלה באמצעות חברת הפקה חיצונית. כל זאת, כחלק מכוונת רשת לפגוע אנושות בחברת החדשות שבבעלותה, ובאופן אסור. מעבר לפגיעה המקצועית הקשה במשדר של רשת עצמה, שמתכוונת למנוע מבכירי העיתונאים בישראל לסקר את האירוע, ומעבר להיותו של המהלך פסול וראוי לגינוי, הדברים מהווים גם הפרה בוטה של הוראות החוק ושל תנאי הרישיון בו מחזיקה רשת לשם שידור חדשות: בעל הרישיון לא יפיק שידורי חדשות לרבות יומני חדשות ומהדורות חדשות, כהגדרתם בחוק ובכללים, ולא ישדרם שלא באמצעות חברת החדשות"

ארגון העיתונאים פרסם ביום חמישי הודעה שבה קרא לכל העיתונאים לא לשתף פעולה עם רשת ובכך לתת יד לחיסול חדשות 13. "הנהלת רשת פועלת בצורה ביריונית ודורסנית במטרה להחליש את העובדים ולשבור את השביתה, ובין היתר היא מתכננת להביא עיתונאים מכלי תקשורת אחרים כדי למלא את מקומם של עיתונאי חברת החדשות, בין היתר לצורך סיקור משפט נתניהו. פגיעה בעיתונאי חברת החדשות היא פגיעה בכל אחד מאיתנו, העיתונאים בישראל, בין אם חברים בארגון ובין אם לא. זה הזמן לגילוי סולידריות: אנו קוראים לכולם לא לשתף פעולה עם הניסיונות של רשת 13 – לא להגיע להתארח בתוכניות האקטואליה שלה, לסרב להגיש פינות או לסייע עם כל תוכן מכל סוג שהוא, וזאת עד שהנהלת רשת תחזור בה מהכוונה לפגוע בחברת החדשות ותגיע להסכם מול הוועד והארגון. היום זה עובדי חברת חדשות 13- מחר זה אתם".

יצוין שעיתונאי חדשות 13 הפגינו השבוע בקומת ההנהלה של משרדי רשת וקראו: "לא לחיסול חברת חדשות 13". זאת, לאחר שנאמר להם כי יש כוונה לפטר שליש מהם, וכן להפסיק לרכוש מהם שירותים מלבד המחויבות החוקית של שידור המהדורה המרכזית ומבזקים. כמו כן, עובדי החדשות בערוץ 13 שבתו ביום רביעי האחרון בין 15:00 ל-16:00 בתגובה לגל הפיטורים המתוכנן על ידי ההנהלה.