ח"כ תומא-סלימאן על מצוקת המקלטים לנשים מוכות: 'זה עניין של חיים או מוות'

המשבר התקציבי במקלטים לנשים מוכות מחריף: משרד הרווחה לא העביר כבר חודשיים תקציב לכמחצית מהמקלטים לנשים מוכות בשל סחבת ובעיות בירוקרטיות. לאחר התערבות חברי כנסת, אמרו במשרד כי הכסף יועבר למקלטים עד אתמול (רביעי). כך פורסם הבוקר ב"הארץ". לאחר התערבותם של יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה, חברת הכנסת עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) ויו"ר ועדת העבודה והרווחה חבר הכנסת אלי אלאלוף (כולנו), אמרו במשרד הרווחה לח"כים כי הכסף יועבר בהקדם.

2017-06-29_201843

ח"כ תומאסלימאן בעת דיון בכנסת (צילום: אל אתיחאד)

יצוין שהתקציב השוטף שמעניק משרד הרווחה למקלטים נותר חסר. רבים מהמקלטים פועלים תחת משבר תקציבי חריף והמשך פעילותם מוטל בספק. כבר לפני שנה הכיר מנכ"ל משרד הרווחה בכך שהתקציב לוקה בחסר, וכי קיים פער משמעותי בין העלויות של הפעלת המקלטים לבין התקציב המועבר אליהם. המנכ"ל דאז אליעזר יבלון הקים ועדה מקצועית במשרד שקבעה כי יש להעלות דרמטית את המימון אולם הדיונים בנושא נמשכים, והמקלטים ממשיכים לפעול עם מחסור חמור בתקציב.

לדברי ח"כ תומאסלימאן, המלווה את מאבק המקלטים, "הסחבת והבירוקרטיה עוד יגרמו לקריסת מקלטי נשים. בזמן שמדברים על תוכניות רבשנתיות למאבק באלימות כלפי נשים, שוכחים במשרד הרווחה לחדש הסכמים עם המקלטים. הארגונים המפעילים את המקלטים סופגים עלויות שהמדינה אמורה לכסות כבר שנים. כל דחייה בהעברת התקציב תגרום לאסון".

על פי נתונים שהגיעו לידי "הארץ", כל מקלט זקוק לתוספת של 800-300 אלף שקלים בשנה ממשרד הרווחה כדי להמשיך את פעילותו. משרד הרווחה מעביר למקלטים תקציב של כ-15 אלף שקלים לאשה וילדיה לחודש – אך זה מספיק רק ל-65% מצרכי המקלט. בהתייחס להגדלת התקציב שמתעכבת, אמרה ח"כ תומאסולימאן כי "כבר יותר משנה וחצי שמתנהלים מגעים על הגדלת התעריף. משרד הרווחה כבר הכיר בזה שהתעריף לא מספיק. נאמר לנו שייקח עוד כשנה לאישור התעריף החדש. המדינה לא יכולה להתנער מאחריותה של חיי נשים. זה לא עניין של כסף, זה עניין של חיים ומוות".