ח"כ תומא-סלימאן על יחס התקשורת לנפגעות תקיפה מינית: 'עלולים לדרוס נפש'

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) קיימה השבוע דיון בנושא יחס התקשורת לנפגעות תקיפה והטרדה מינית. הדיון על רקע העיסוק התקשורתי הגובר באלימות מינית בשנים האחרונות והחיבור המידי בין כלי התקשורת לנפגעות בעידן הרשתות החברתיות.

2018-05-10_204254

מנהלת איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, הציגה בדיון מסמך המפרט את הסוגיות המרכזיות הנוגעות ליחס התקשורת לנפגעות ואמרה "אנחנו מברכות על העיסוק התקשורתי באלימות מינית. עם זאת, כשיש מוטיבציית יתר לסיקור זה יכול ליצור טראומה נוספת לנפגעות. מפעילים לחץ על המרואיינת, מפזרים הבטחות, שואלים שאלות חודרניות. להשיג את האייטם הטוב ביותר, לעיתים תוך שימוש בפרקטיקות בלתי שגרתיות, זה תפקידו של העיתונאי, אבל לא בתחום הזה. צריך לשאוף לסיקור מותאם ומכבד, שיתייחס לנפגעות ברגישות המקסימלית. גם אם עברו שנים רבות מאז התקיפה, מדובר בטראומה קשה, הקליפה היא דקה והרגישות היא עצומה".

לדברי עירד מרציאנוצייגר, הפעולה למען נפגעות אונס, "יש כיום בעיה חמורה מאוד בהתנהלות כלי התקשורת אל מול נפגעות הטרדה ותקיפה מינית, שידור נפגעת בניגוד לרצונה, פרסום פרטים אינטימיים ופורנוגרפיים של קטינות, שיתוף פעולה על גב הנפגעת. יש עשרות דוגמאות לעבירות חמורות. אני חושבת שיש צורך בחקיקה, העברת הכשרות לעיתונאים המעוניינים לראיין נפגעות, הם צריכים לדעת לעשות את העבודה שלהם יותר טוב מבלי שהנפגעות ישלמו על כך את המחיר של חוסר המקצועיות. יש להרוויח את האייטמים בדרך הנכונה".

על כך הוסיפה הדס שטיין, כתבת לעניינים פלילים בגלי צה"ל ופעילה בתא העיתונאיות: "התחרות ההרסנית בין כלי התקשורת, מובילה ללחץ על כתבים ומראיינים מצד העורכים. על כן יש לרענן את הקוד האתי וללמד בבתי הספר לתקשורת כיצד יש להתמודד במצבים של מפגש עם נפגעי ונפגעות הטרדה מינית, בכדי לתת לאותם עיתונאים וכתבים את הכלים הנכונים להתמודדות". לדברי העיתונאית רומי נוימרק מתאגיד השידור הציבורי "מתוך מודעות וניסיון כולנו יכולות להכות על חטא במקרים שפעלנו לא נכון בעבר. לפעמים המחיר שהנפגעות משלמות לא שווה את הסיפור ולכן אני פה בכדי ללמד וללמוד".

 ח"כ תומאסלימאן סיכמה את הדיון ואמרה כי, "המטרה העיקרית של הדיון הייתה לומר לכלי התקשורתתבינו את ההשלכות של הכוח שיש לכם בידיים ואיך הוא משפיע על חיי בני אדם. אני מקווה שהעורכים המחליטים על מסגור הסיפור יישמעו את קריאתנו ואת קריאת הנפגעות עצמן ומבקשתאל תתנו יד לפרסום על גב הנפגעות ועל גבו של המאבק הצודק ביותר שאנו מנהלות. אני חושבת שגם העיתונאים עצמם צריכים לקחת את הנושא ברצינות ולהבין שבדרך לכתבה הבאה והקדימות לעיתון המתחרה הם עלולים לדרוס נפש". עוד הוסיפה "אני מקווה שנוכל להתקדם ולייצר פלטפורמה שתאפשר לבצע הכשרות לעיתונאים ואימוץ של קוד אתי מקצועי ומכבד כלפי הנפגעות והנפגעים. בנוסף, כדאי גם כן לתת כלים לנפגעות עצמן, להתנהלות מול אמצעי התקשורת, בכדי שיהיו זהירות ולא יפגעו".