ח"כ תומא סלימאן לאחר סיור בבית שמש: 'למרות הניסיון להלך אימים נמשיך להיאבק בהדרת נשים'

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת קיימה אתמול (ראשון) בבוקר סיור בעיר בית שמש. הוועדה הגיעה לסיור בעקבות מאבקן המתמשך של חלק מנשות העיר כנגד גילויי כפייה והדרה כלפיהן במרחב הציבורי. לפני מספר שבועות קבע בג"צ כי על עיריית בית שמש להסיר בתוך שבועיים את כל 'שלטי הצניעות' המוצבים בעיר. עיריית בית שמש הסירה את השלטים אולם רובם המכריע נתלה מחדש תוך ימים ספורים.

2017-12-25_195526

ח"כ תומאסילמאן בשיחה עם תושבת בית שמש, אתמול, בעת סיור הוועדה (צילום: הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי)

בפתח הסיור אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת): "חשוב לי לומר שאנחנו לא כאן כדי להתריס או לעורר פרובוקציות. אם יהיו כאלה בדרך הן לא יהיו מצדנו. אנחנו כאן כי אנחנו עושות את המוטל עלינו, מגיעות למקומות בהם נשים הודיעו לנו שהן מרגישות מקופחות, שהן עוברות דיכוי והדרה". לנשות בית שמש המנהלות את המאבק בשלטי הצניעות אמרה "אנחנו כאן כדי שתדעו שאתן לא לבד". בנוסף ליו"ר הצטרפו לסיור הוועדה חברי כנסת מהאופוזיציה מסיעות המחנה הציוני, מרצ ויש עתיד.

במהלך סיור בשכונת רמת בית שמש ב', בה צפו בין היתר משתתפי הסיור בשלטים וגרפיטי המכריזים כי "המעבר בלבוש צנוע בלבד" ומגדירים מעברים נפרדים לנשים וגברים, התפתחה התקהלות של תושבי השכונה החרדים. במקביל, חלק מהנשים המשתתפות בסיור, תושבות העיר שמובילות את המאבק, קרעו שלטים הקוראים לצניעות מלוח מודעות. בהוראות גורמי האבטחה חברי הכנסת נאלצו לקטוע שיחה עם תושבות השכונה ולעלות בחזרה לאוטובוס שנסע מיד מהמקום. בהמשך הסיור התחייב מנכ"ל העירייה מתי חותה כי בימים הקרובים תבצע העירייה מבצע אכיפה נוסף להסרת השלטים.

בתום הסיור קיימו המשתתפים המפגש סיכום עם תושבות העיר. ח"כ תומאסלימאן אמרה: "הרגשנו את המתח באוויר ואת הניסיון להלך עלינו אימים. אם אנחנו הרגשנו מאוימות אני רק יכולה לתאר מה עוברות תושבות השכונה והעיר ביום יום. חשוב להבין שתופעות מהסוג הזה הן אף פעם לא רק 'הדרת נשים'. זהו מאבק על טריטוריה ועל שליטה, בדיוק כמו כל ניסיון לדכא או לנהוג באלימות כלפי נשים. הסיור ממחיש כמה מסוכן לתת לקבוצות קיצוניות להשתלט על המרחב הציבורי. המשטרה והעירייה הפקירו את החלקים האלה מהעיר, נטשו אותם לשליטת הקבוצות הקיצוניות והפקירו את ציבור הנשים".

ראש המרכז הרפורמי לדת ומדינה, ענת הופמן, שאירחה את הסיור בשיתוף נשות העיר בית שמש שמובילות את המאבק, הדגישה: "הפמיניסטיות האמיצות ביותר בישראל הן נשות בית שמש שנאבקות למען שוויון פלורליזם וסובלנות. אנחנו שמחות ומברכות על בואה של הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת לבית שמש. החוויה של סיור בלתי אמצעי ברחובות העיר המחיש, לדעתנו, את מה שעוברות נשות בית שמש, בסיוע משפטי של המרכז הרפורמי לדת ומדינה מזה שש שנים".

תושבת העיר ממובילות המאבק, נילי פיליפ, הוסיפה כי "המאבק המשפטי הסתיים בהצלחה אבל עדיין התוצאות לא ניכרות בשטח, אז החלטנו לעלות שלב נוסף. כולי תקווה שהיום הצלחנו להעביר את המסר ואת המצוקה עמה אנחנו מתמודדות. מדובר בתופעה שמתפשטת בכל הארץ, אנחנו פשוט בחזית, אבל אם לא נטפל בבעיה זה ילך ויתרחב".