ח"כ תומא-סלימאן: ככל שתתאימו יותר את החבורה הציבורית לצרכי הנשים – כך יעלה השימוש

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) החלה ביום רביעי האחרון בסדרת דיונים בה יגיעו משרדי ממשלה השונים לוועדה להצגת הניתוח המגדרי של תקציבם, בהתאם להחלטת הממשלה 2084 מאוקטובר 2014. ההחלטה קובעת כי המשרדים חייבים לנתח לפחות 70% מתקציבם לשנת 2017 באופן מגדרי, וניתוח של 100% לשנת 2018. התקציב כעת הינו דושנתי ויו"ר הוועדה הבהירה למשרדים השונים כי הוא מצפה לקבל ניתוח מגדרי מלא של התקציב, כמתחייב ל-2018. לדברי ח"כ תומאסלימאן: "ניתוח מגדרי פירושו בחינה של עד כמה נשים נהנות מהתקציב ואיזה חלק ממנו מוקדש לצרכיהן. היות שתקציב הוא ביטוי למדיניות וסדר עדיפויות, מכאן נוכל ללמוד על מודעות המשרד לצרכיהם המיוחדים של נשים, ולחשוב יחד על כלים לתיקון, במקום שנמצא פערים שאינם נסגרים".

2016-12-09_204236

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, הציגה את ניתוח המשרד והתחילה בפערי השכר, כאשר שכר הברוטו של עובדות המשרד עלה בין 2015 ל-2016 בשיעור גבוה מזה של העובדים הגברים, אך עדיין השכר החציוני של עובדות במשרד נמוך בכ5,000 שקל מזה של הגברים. טרנר ביקשה לציי כי ה"אני מאמין" שלה הוא "כשגברים לא יוותרו על הורות, אז נשים לא יוותרו על עבודה ושתי הקבוצות לא ייפגעו, בניגוד למצב הקיים. היום שתי הקבוצות מפספסות בגדול".

המשרד ערך פילוח מגדרי גם של נתוני הרוגי תאונות הדרכים. בעשור האחרון כ-73%  מההרוגים בתאונות דרכים בישראל היו גברים. לפני נתוני 2015, הפרופורציה של נשים הרוגות כנוסעות  (37.6%) גבוהה פי 3 מזו של גברים (12.2%) בעוד הפרופורציה של גברים הרוגים כנהגים (32.1%) למעלה מכפולה מזו של הנשים (12.9%). כמו כן, 48.2% מהנשים שנהרגו היו הולכות רגל, לעומת 28.3% אצל הגברים.

הדיון עסק רבות בנושא התחבורה הציבורית, וההנגשה החשובה שהיא מאפשרת לנשים, שכן סקרי משרד התחבורה מצאו כי נשים מהוות כ-60% ממשתמשי התחבורה הציבורית בקווים העירוניים וכ-55% ממשתמשי התחבורה הציבורית בקווים האזוריים. משום כך נשים הן הנהנות העיקריות מסבסוד התחבורה הציבורית בהיקף של 5.9 מיליארד שקל בשנה.

מנהלת אגף הפעלה ורישוי תחבורה ציבורית, נעה אבירם, הוסיפה כי המשרד סוקר דרך האינטרנט, בתחנות, ובמהלך נסיעות, והמשיבים מתבקשים לציים גם מגדר בכדי שהמשרד יוכל לפלח אם הצרכים ושביעות הרצון באופן מגדרי. הסקרים מצאו כי נשים עושות יותר שימוש בתחבורה ציבורית ב"שעות השפל" של הצהריים, וזו אחת הסיבות שהמשרד מנחה את החברות לתת שירות רציף למרות הירידה בביקוש בשעות אלו. עוד אלה כי נשים מבצעות מספר רב יותר של נסיעות ביום מסוים או בשבוע, ולכן הן הנהנות המרכזיות מהרפורמה בתעריפי הכרטיסים הרב פעמיים. אבירם בישרה כי המשרד מקדם היום שתי יוזמות – האחת היא להגברת הביטחון האישי של נשים, כאר התקן החדש לסככות המתנה יכלול תאורה בלילה כדי למנוע המתנה בחושך, והשנייה היא מכרז שיצא בקרוב, לתכנית פיילוט, להכשרת 25 נשים כנהגות תחבורה ציבורית, ואלו יקבלו מלגה בחודשי ההכשרה. אבירם הסבירה כי ללא קשר למגדר יש מחסור בנהגים בתחבורה הציבורית, והמשרד זיהו את הנשים כפוטנציאל, אולם בשל ההכשרה הארוכה, שעד כה לא הייתה בשכר, הוחלט על מלגה לנשים שישתתפו בפיילוט כדי לעודד אותן.

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה את הדיון והדגישה: "שמחתי לראות כי משרד התחבורה ביצע ניתוח מגדרי של 97% מתקציבו, אך הייתי יותר שמחה אם הייתם מסבירים גם מה הקושי באותם 3% נותרים, על מנת שנלמד ונפתור זאת יחד. סקרי שביעות רצון הם חשובים מאוד, ורצוי שיתעמקו ויבדקו את שביעות הרצון של נשים גם ממסלולי הקווים, בדגש על צרכים ייחודיים להן, כמו למשל קווים המקשרים ישירות בין שני אזורי מגורים ללא החלפה. שביעות הרצון צריכה לכלול גם את הביטחון האישי בנסיעה, והוועדה דנה כבר בנשוא ההטרדות המיניות בתחבורה הציבורית, וטרם שמענו על הכשרות חובה לנהגים כיצד להתמודד עם מצב שכזה, או אכיפה מצד המשרד". "אני שמחה מאוד על הפיילוט לנהגות, ועל שינוי התקן המסתמן בסככות ההמתנה, ובטוחה שככל שתתאימו את השירותים לצרכי הנשים תראו גם עליה בשימוש בתחבורה הציבורית. אלו שינוי הרגלים שלוקחים זמן, אבל יקרו, כל עוד למתכננים תהיה ראיה מגדרית", ציינה.