ח"כ תומא-סלימאן: יינתנו היתרי יציאה לנוצרים תושבי עזה יומיים לפני חג המולד

יומיים לפני חג המולד, אמש (ראשון) הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) כי ישראל תנפיק היתרי חג לנוצרים הפלסטינים תושבי עזה, כך שיוכלו לצאת לגדה ולמזרח ירושלים, זאת מבלי להגביל את גיל המורשים לצאת. כך מסרה חברת הכנסת עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) שיחד עם ארגון גישה פועלת למתן חופש תנועה וחופש פולחן לפלסטינים.

יוצוין שהפעם המתפ"ש לא נקב במכסה להיתרים, ולא ידוע כמה מתוך כאלף בקשות שהוגשו, ייענו. ההחלטה מגיעה לאחר יותר משבוע של אי ודאות, בעקבות הודעות סותרות של מתפ"ש. לדברי גישה "השליטה שנוטלת לעצמה ישראל על חיי הפלסטינים מטילה עליה חובה להגן על זכויות היסוד שלהם. כיבוד הזכויות אינו מחווה של רצון טוב, אלא הבסיס לחובה שחלה על ישראל".

עץ אשוח בעזה, דצמבר 2019 (צילום: גישה)

ח"כ תומאסלימאן הדגישה שהמתפ"ש אישר יציאתם שלל הפלסטינים הנוצרים המתגוררים ברצועת עזה יומיים לפני החג, אחרי מסכת של זגזוגים. ארגון גישה ואני הוצאנו כבר לפני שבועות מכתבים למתפ"ש ולמשרד הביטחון בבקשה לא לחכות לרגע האחרון כדי שהפלסטינים בעזה הנצורה לפחות יוכלו לתכנן את חגיגות חג המולד עם משפחותיהם בצורה סבירה. האישור הזה, יותר משהו הקלה הומניטרית, מצביע על המציאות הבלתי אפשרית של הכיבוש והמצור על עזה, בהן פעולות חיים נורמליות כמו לחגוג חג עם בני המשפחה נתונות לשרירות הלב של הכוח הישראלי הכובש. אני מאחלת לפלסטינים הנוצרים בעזה חג שמח, ושבחג המולד הבא הם יהיו חופשיים".

בשבוע האחרון, פרסם מתפ"ש מספר הוראות שונות: תחילה הוא הודיע על הנפקת כ-500 היתרים לתושבי עזה הנוצרים שמעוניינים לבקר משפחותיהם, אחר כך צמצם את מספר ההיתרים ל-100, ובסוף הטיל מגבלות על זה שיהיו בני 45 ומעלה, ובלבד שיעדם הוא בחו"ל. ב-12 בדצמבר פרסם מתפ”ש כי לא יאשר יציאת נוצרים תושבי עזה לגדה ולמזרח ירושלים בחג המולד. הדברים עוררו עניין תקשורתי בינלאומי. ב-15 בחודש פרסם המתפ"ש "סטטוס הרשאות" חדש, ובו נכתב כי יקצה לנוצרים מעזה 500 היתרי תנועה. כעבור שעה קלה הסיר מאתרו את המסמך, ולא עדכן את עמדתו עד הפרסום הנוכחי. לעיתונאים שפנו למתפ"ש נמסר כי המידע על היתרי יציאה לגדה פורסמו בשל "טעות אנוש".