ח"כ תומא-סלימאן: הנשיא טראמפ מקדם מהלך מסוכן שאינו עונה על הצרכים של העם הפלסטיני

תוכנית השלום של ממשל טראמפ לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני תכלול חילופי שטחים, אך לא לפי קווי 1967, והקמת "מדינה פלסטינית מינוס"כך דווח אמש (מוצאי שבת) בחברת החדשות. הבית הלבן הכחיש את הפרסום: "ישנן השערות רבות וניחושים בנוגע למה שאנחנו עובדים עליו, והדיווח הזה הוא עוד מאותו דבר".

2017-11-19_201802

ביקור הנשיא טראמפ בישראל במאי אחרון (צילום: הבית הלבן)

לפי הדיווח מפי מקורות ישראלים טראמפ מתכוון להציע לפלסטינים מדינה". לצד זאת יקבלו הפלסטינים "מאות מיליוני דולרים ממדינות ערב הסוניות". בנוסף, ארה"ב צפויה לאמץ את עיקרון החלפת השטחים, אך לאו דווקא לפי קווי 1967. כמו כן, פורסם בחברת החדשות כי וושינגטון תכיר "ברוב הדרישות הביטחוניות של ישראל". עוד נאמר בחברת החדשות שבשלב הזה לא יהיה פינוי של יהודים או ערבים, ושאלת ירושלים אינה עומדת על הפרק.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) תקפה את ממשל טראמפ ואמרה כי "ארה"ב מעולם לא הייתה צד ניטראלי בעניין הפלסטיני, וכנראה גם הפעם לא תהיה, טראמפ מקדם מהלך מסוכן המנצל את המצב האזורי על מנת לכפות הסכם שאינו עונה על הצרכים הלאומיים של העם הפלסטיני ופוגע קשות בזכותו לחירות, עצמאות והגדרה עצמית".

על מתווה ההסכם הוסיפה תומא סולימאן כי, "הסכם שלום בין ישראל לפלסטין חייב להתבסס על נסיגה מלאה לגבולות 67, פינוי ההתנחלויות, ירושלים המזרחית בירתה של המדינה הפלסטינית העתידית ופתרון הוגן לסוגיית הפליטים, כל ניסיון לכפות הסכם ברוח אחרת  דרך איומים וסחיטה עלול להוביל לתסיסה ולהידרדרות במצב שיסבלו ממנו שני העמים".

מוקדם יותר, דוברו של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס, נביל אבו רודיינה מתח ביקורת חריפה על איום של ארה"ב לסגור את הנציגות הפלסטינית בוושינגטון אם תהליך השלום עם ישראל לא יתחדש בחודשים הקרובים. לדבריו, "זה צעד מסוכן המוביל לכך שארה"ב מאבדת את מעמדה כמתווכת ונסוגה מתפקידה כנותנת חסות לתהליך המדיני, למען השגת השלום שהבטיח הנשיא טראמפ".

אבו רודיינה כינה את הצעד "עמדה תמוהה של הממשל", ואמר ש"הצד הפלסטיני לא קיבל שום מסמך או רעיונות מצד ארה"ב זה חודשים ארוכים, אף שהיו מפגשים רבים עם עמם". דוברו של עבאס הוסיף: "מהלך זה מהווה צעד חסר תקדים במערכת היחסים בין ארה"ב למדינות ערב, ומהווה מכה למאמצי קידום השלום ופרס עבור ישראל שמנסה להכשיל את המאמצים האמריקאים בבנייה בהתנחלויות ובהתנגדות לעיקרון ופתרון שתי המדינות".