ח"כ תומא-סלימאן: 'הממשלה חייבת להכין תכנית כוללת להורות שוויונית'

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת) דנה אתמול (שלישי) בנושא ההורות השוויונית וכיצד ניתן להגיע למצב זה. הדיון התקיים בהשתתפות שגריר שבדיה בישראל קרל מגנוס נסר ומומחה שבדי לנושא חופשת לידה, ניקלס לופגרן, ולכל אורך הדיון ראו המשתתפים לנגד עיניהם את תערוכת הצילומים "אבות שבדים" המתעדת אבות שבדים בעת חופשת הלידה, ונתלתה על קירות אולם הוועדה.

2017-05-10_205717

שני צילומים מתוך התערוכה

יו"ר הוועדה פתחה את הדיון ואמרה: "בשנים האחרונות עולה יותר ויותר נושא הורות שוויונית, בכנסת ובציבור באופן כללי. אני חושבת שאף אחד לא חולק על הדעה שקיים תענוג רב בגידול ילדנו, באותה מידה אנחנו גם יודעים שזה כרוך בהרבה קשיים, דילמות והתלבטויות. המבחן הכי קשה בחיים זה לגדל את הילדים, לגדל לערכים, לתת דוגמא טובה, שאלות שמלוות כל הורה".

"אי אפשר להסתמך רק על יוזמות של ח"כים בלהביא הצעות חוק ולקדם את הנושא, אי אפשר לומר שזה יתפתח באופן טבעי. על המדינה על כל מוסדותיה אחריות ליזום ראיה כוללת לאן אנחנו מתקדמים ומה צריך לעשות. זה חייב להיות גישה כוללת שמטפחת הרבה דברים. השאלה שלנו היום – מה אנחנו צריכים לעשות כדי באמת ליצור את התשתית המתאימה לקדם תפיסה של הורות שוויונית בחברה הישראלית על כל גווניה".

השגריר נסר סיפר לוועדה כי בתפקידו הוא רבות מתבקש עלידי ישראלים להסביר את המודל הייחודי של שבדיה לגבי חופשת הלידה, והתנאים הסובבים. "חופשת הלידה אצלנו היא של 480 יום, על רובם מקבלים 80% מהשכר, אשר ניתנים לחלוקה שווה בין ההורים, אך לפחות 90 מהם חייבם להילקח ע"י כל הורה. לשמחתי יש אתנו היום את התערוכה המראה אבות שלקחו לפחות חצי שנה של חופשה, וכן את המומחה, מר לופגרן", אמר השגריר.

 לופגרן הוסיף:  "התוצאות של המודל בשבדיה הן שמעל 80% מהנשים בשבדיה משתתפות בשוק העבודה, ועם זאת, ממוצע הפוריות, הילדים לאישה, גבוהה ונמצא בעליה מתמדת בעשור האחרוןבשנות ה-70 עוד הייתה חופשה של 80 יום, ועם השנים היא עלתה, בעיקר בהובלה של פוליטיקאים, אשר הקדימו את דעת הקהל הציבורית, וקבעו שזו המציאות הדרושה בכל העלאה. בשנות ה-90 עוד הין מיליון נשים עקרות בית בשבדיה, והיום מספרן קטן עד כדי כך שלא מתייחסים אליהן כקבוצה. ב-2008 אף הוכנסה הטבת מס אם ניצול חופשת הלידה הוא שוויוני לחלוטין בין ההורים, אך זה לא הצליח –  כנראה כי השיקול הכלכלי אינו העיקרי בהחלטה על חופשת הלידה – וכיום הנתונים מראים שגברים מנצלים 27% מהימים הניתנים ונשים 73%".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, הודתה לשגריר שבדיה בישראל, על העזרה בהבאת התערוכה ועל העזרה בהגעת לופגרן ולאחר מכן סכמה את הדיון: "אחרי הדיון היום אני משוכנעת עוד יותר שחייבת להיות מדיניות ארצית כוללת, וכי הממשלה חייבת להכין תכנית כוללת, עם מטרות ברורות, ולהוביל את זה. הייתי רוצה לראות משרד לשוויון חברתי מתפקד, עם הרשות לקידום תכנית כזו, ולא להשאיר את זה לידיים של חקיקה פרטית ופרטנית".

"הייתי רוצה לראות הבנה במשרדי הממשלה לחשיבות העשייה שלהם בקידום התחום, גם בשינוי התנאים וגם בשינוי המצב התודעתיחברתי, אבל בעיקר בשינוי מהותי בשוק העבודה. צריך לערער על שעות, מיקום ודפוסי העבודה באופן כללי, כי הם לא סירים כיום. צריך כמובן גם שוויון בשכר, ולייצר את התשתיות שיאפשרו את הדברים כמו מסגרות יום לתינוקות וילדים. השטח אומר שהוא רוצה את השינוי והצורך קיים, ובשבדיה המדינה לקחת את זה על עצמה עוד לפני הצורך מהשטח", הדגישה ח"כ תומאסלימאן.