ח"כ תומא-סלימאן :הגיע הזמן שהרשות למעמד האישה תהיה בעלת כוח

מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, אווה מדז'יבוז', הציגה הבוקר (שני) בפני הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי את תכנית העבודה של הרשות לשנת 2018. כזכור, מדז'יבוז' נכנסה לתפקיד באוקטובר האחרון, זאת לאחר שבראש הרשות לא עמדה מנכ"לית מאז ינואר 2016. בין היתר עוסקת בימים אלו מדז'יבוז' בהקמת הוועדה הבין משרדית  לגיבוש תוכנית בינלאומית למיגור תופעת ההטרדות המיניות, עליה הכריזה לאחרונה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל.

2018-03-05_201230

מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, אווה מדז'יבוז' (צילום: הרשות השנייה)

 

בסקירת תכניות העבודה דיברה מדז'יבוז' בין היתר על פעילות הרשות לקראת הבחירות המוניציפליות הקרובות, הכוללות קמפיין הקורא לנשים להתמודד על תפקידי מפתח ברשויות המקומיות ולהיות במוקדי ההשפעה. כמו כן יפותח מדריך להטמעת חשיבה מגדרית במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות אשר מטרתו עידוד קידום הנשים בעמדות פוליטיות. בדבריה הזכירה כי כיום מכהנות בישראל רק שש ראשות רשויות מקומיות מתוך 255 ועל כן "מוטלת גם אחריות על הציבור לבחור רשימות שמשתתפות ומובילות בהן נשים. יש להביא למודעות הציבור שרשימה דלת נשים- לא בוחרים".

מטרה נוספת שהציבה לעצמה הרשות היא צמצום הפערים בחלוקת התקציב המגדרי ופיקוח על הכנת תקציבי משרדי הממשלה לרבות אכיפה וענישה במידת הצורך. במסגרת מאמצים אלו בכוונת הרשות לכנס כנס הסברה לכל המנכ"לים של משרדי הממשלה, בנושא הכנת תקציב מגדרי ראוי שיעמוד בתנאים של הרשות. עוד הוסיפה המנכ"לית כי "כיום לרשות אין סמכויות אכיפה וענישה. אם לא יהיו אכיפה, ענישה או תגמול לא יקרה השינוי הרצוי. אנחנו בודקים את האפשרות להפוך לרשות עצמאית, מה שייתן לנו את הסמכויות הנחוצות לכך". צעד משמעותי נוסף בתכנית הוא הקמת מאגר נשים מומחיות בתחומים שונים. לדבריה "בעזרת מאגר זה ניתן יהיה למנוע מארגונים ומשרדים שונים לתרץ אי העסקת נשים מחוסר היצע בשוק".

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, אורית סוליציאנו, התייחסה לתוכנית ואמרה: "אנחנו בארגוני הנשים מחזיקים בידע מקצועי וניסיון רב, אני קוראת לרשות להישען על ידע זה בפעילותה. חשוב לראות את תחום המגדר כתחום מקצועי ולדאוג שלממונות על מעמד האישה יהיה מספיק ידע מקצועי בכדי לבצע את תפקידן כראוי". בסיכום הדיון אמרה

יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) כי "הגיע הזמן שהרשות תהיה בעלת כוח רגולטורי אבל עד שתהפוך לרשות סטטוטורית עצמאית יש להישען ולהיעזר בידע ובכוחות שנמצאים בארגוני הנשים, בכדי למנוע עבודה כפולה ולנצל את כלל המשאבים המוצעים. כמו כן, יש ליצור ייצוג מגוון בתוך הרשות, שיורכב מארגוני שטח שונים, סיוע של ועדת ההיגוי לתקצוב מגדרי וכמובן סיוע הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת". בנוסף המליצה יו"ר הועדה על הקמת ועדה מייעצת שתהווה משאב חיוני לליווי הרשות ותסייע בפיתוח רעיונות. לבסוף אמרה כי "גם הועדה וגם הארגונים רואות עצמנו שותפות מלאות במאבק של הרשות לקידום מעמד האישה ואנו תומכות ברשות לאורך כל הדרך".