ח"כ תומא-סלימאן דורשת לבטל תקנות לשעת חירום שמאפשרות להוציא לחל"ת עובדות בהיריון

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) דורשת לבטל תקנות לשעת חירום המאפשרות למעסיקים בתקופת הקורונה להוציא לחופשה ללא תשלום (חל"ת) נשים בהיריון. התקנות אושרו בשבוע שעבר על ידי ממשלת המעבר הימנית והן כוללת גם נשים בטיפולי פוריות, בחופשת לידה וב-60 הימים שאחריה, בניגוד לחוק מבלי לקבל היתר לכך. עד לאישור התקנות, העובדות היו מוגנות בחוק משנת 1954 מפני הוצאה לחל"ת ללא אישור מיוחד של הממונה על עבודת נשים במשרד העבודה והרווחה. התקנות, שיזם משרד העבודה והרווחה, אושרו תוך עקיפת הכנסת. בפנייה של ח"כ תומאסלימאן, החתום על ידי עו"ד סאוסן זהר מארגון עדאלה, הוגדר הצעד של ממשלת הימין "מחטף".

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ עאידה תומאסלימאן (צילום: הכנסת)

לפי דברי ההסבר לתקנות, הן נחוצות כדי למנוע פגיעה במעסיק, "שכן בהיעדר הוצאה לחל"ת, הוא נדרש להמשיך ולהעסיק את העובדת, וזאת בימי משבר שבו צומצמה הפעילות העסקית". לפי משרד העבודה והרווחה, באחרונה הוגשו לממונה על חוק עבודת נשים קרוב לעשרת אלפים בקשות להוצאת עובדות לחופשה, שרק כ-3,800 מהן טופלו.

בקואליציית הארגונים למען זכויות העובדים בישראל, בהובלת ויצ"ו והקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב, טוענים מנגד כי מדובר בפגיעה חמורה, לא מידתית ולא נחוצה בנשים, ומותחים ביקורת על אישור התקנות לשעת חירום במקום לעגן את השינוי בחקיקה, אף שהכנסת שבה לפעול וחרף אזהרת היועץ המשפטי לממשלה. עו"ד אורי טורקיהשלס ממערך הסיוע המשפטי של ויצ"ו ישראל ועידית צימרמן מהקליניקה לזכויות עובדים שלחו לשר העבודה, אופיר אקוניס, ולראש הממשלה, בנימין נתניהו, מכתב התראה לפני עתירה לבג"ץ נגד התקנות.

בקואליציה לזכויות עובדים שבה חברים גם האגודה לזכויות האזרח, קו לעובד, אתךמעכי, שדולת הנשים, הקליניקה למשפט וכלכלה באוניברסיטה העברית והקליניקה לזכויות עובדים במרכז הבינתחומי – גינו את החלטת הממשלה. הקואליציה מציעה כי הנשים ימשיכו לעבוד עד לקבלת היתר להוצאתן לחל"ת, ואם ההיתר יינתן המדינה תפצה את המעסיק על השכר ששילם להן. לדברי עו"ד טורקיהשלס ועו"ד צימרמן ניתן היה לדחות את המועד לתביעת דמי אבטלה עבור נשים שהוצאתן לחופשה נדחתה, כפי שנעשה בעבר. "התקנות בוודאי לא מהוות מקרה חריג ודחוף, שבו לא ניתן לפעול בדרך של חקיקה", טענו.