ח"כ תומא-סלימאן בעקבות הצעת החוק של ישראל ביתנו: 'ללא כיבוש – לא יהיה צורך לתעד את זוועותיו'

מפלגת הימין הקיצוני ישראל ביתנו תביא לאישור ועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב הצעת חוק לפיה ייגזר עונש של עד חמש שנות מאסר למי שיתעד פעילות של חיילים בשטחים הפלסטינים הכבושים בכוונה "לערער את רוח חיילי ישראל ותושביה" ועד 10 שנות מאסר למי שכוונתו לפגוע בביטחון המדינה. הצעת החוק נועדה למנוע שימוש בסרטוני וידאו בנוסח הסרטונים שמעלים לרשות החברתיות פעילים של בצלם, שוברים שתיקה וארגוני זכויות אדם נוספים.

2018-06-15_165305

על פי הצעת החוק, האיסור יחול על הפצת תכני הצילום או ההקלטה ברשתות החברתיות (לרבות פייסבוק, טוויטר, וואטסאפ, אינסטגרם ועוד), או בתקשורת הממוסדת לרבות טלוויזיה, רדיו, עיתונים ואתרי אינטרנט. העובר על הוראה זו "בכוונה לערער את רוח חיילי צה"ל ותושבי ישראל, דינו – מאסר חמש שנים; התכוון לפגוע בביטחון המדינה, דינו – מאסר עשר שנים."

הצעת חוק, אותה יזם יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, תובא בתמיכתו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן. בדברי הסבר להצעת החוק נאמר "במקרים רבים, הארגונים מבלים ימים שלמים בסמוך לחיילי צה"ל בהמתנה קצרת רוח לפעילות שניתן לתעד בצורה מוטה ומגמתית ובאמצעותה להטיל קלון על חיילי צה"ל". עוד נאמר בדברי ההסבר ש"התיעוד נעשה לרוב, תוך הפרעה לפעילותם השוטפת והמבצעית של חיילי צה"ל, ואף לעתים תוך הטחת האשמות ועלבונות בפניהם. כאמור, התיעוד הוא מגמתי וערוך בצורה חד צדדית, שמטרתו אחת – לערער את רוח חיילי צה"ל ותושבי ישראל".

בתגובה נמסר מתנועת בצלם: "אם הממשלה מתביישת בכיבוש, שתפעל על מנת להביא לסיומו. בכל מקרה, תיעוד ויזואלי של החיים תחת כיבוש יימשך. זו עובדת חיים ששום הצעת חוק מטופשת לא תצליח לשנות"

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת) אמרה כי זהו "פחד העריצים מהתיעוד! מי שמפחד מתיעוד האמת, מבין טוב מאוד את עומק השפל והאכזריות אליו הוא הגיע. הצעת חוק הזו מהווה הודאה ברורה של ממשלת ישראל שמה שהיא עושה בשטחים הכבושים מהווה פשעים חמורים ועלול לסבך אותה משפטית ומוסרית. אולם יותר מזה, הצעת חוק מסוכנת ובלתי דמוקרטית זו, מכשירה את השטח לפשעים רבים שעוד יבוצעו נגד העם הפלסטיני, ונותנת למכונת הדיכוי אור ירוק להמשך ההפרות הבוטות בזכויות האדם מבלי לחשוש לתת דין וחשבון".

תומאסלימאן הוסיפה כי "במקום סיום הכיבוש, מעמיקים את השליטה והכוחניות. אבל טוב אם יזכרו בממשלה זו כי עריצות ודיכוי לא מבחינים בין קו ירוק לאדום". יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), הוסיף: "כמה אירוני — הצעת החוק הזו רק מבהירה שיש מה להסתיר. הממשלה מפחדת מהכביסה המלוכלכת של הכיבוש, אבל כשיש עובש — גם שכבות של טיח לא ימנעו מהקיר להתקלף".

פרופ' מרדכי קרמניצר, ד"ר עמיר פוקס וד"ר אסף וינר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה פרסמו חוות דעת בה הם כותבים כי מדובר בהצעה בעלת ניסוח עמום, הנתונה לפרשנות רחבה, תוך מתן אופציה לענישה ברף גבוה של חמש שנות מאסר. לדבריהם מדובר על הצעה המנוסחת באופן חריג מאוד ביחס לנהוג בחוק הפלילי, שיכולה להביא הלכה למעשה, לאיסור כמעט גורף על תיעוד של פעילות הצבא שלא בידי דובר צה"ל. "הניסיון למנוע מראש את תיעוד פעולות הצבא, והפצת החומרים, באמצעות עבירות פליליות מסוכן ומעביר מסר כאילו ישראל מבקשת להסתיר את האמת".

החוקרים מוסיפים, כי חוק המגביל צילום גורמי אכיפת חוק, בין אם חיילים כפי שנעשה בהצעה הזו ובין אם שוטרים, כפי שניתן יהיה להציע בעתיד, עלול להביא לשימוש יתר בכוח והפרת נהלים. תיעוד כזה הוא קריטי ביותר, שכן בהיעדרו היכולת להתלונן ולטעון להפרת זכויות אדם כמעט לא קיימת.

קרמניצר, פוקס ווינר מוסיפים, כי זו הצעה הפוגעת גם בחופש העיתונות, ומביאה לסכנת צנזורה ושינוי ההלכה שקבע בג"ץ, כי פגיעה בחופש הביטוי והעיתונות תתקיים רק "בנסיבות קיצוניות שמהן עולה סכנה מוחשית וקרובה לוודאי לשלום הציבור הרחב".

לבסוף, מסבירים החוקרים, כי עצם חקיקת חוק המבקש לכאורה להסתיר מעשי חיילים ומפקדים, עשוי ליצור רושם כאילו ישראל מסתירה מעשים נוראיים ומנסה לטייחם, תוך פגיעה בחופש הפעולה של ארגוני זכויות אדם. מצב זה עשוי לפגוע בהגנה הקיימת לישראל דווקא בזכות חופש הפיקוח המתקיים בה, מפני המבקשים לנקוט נגדה ונגד חיילי ומפקדי צה"ל הליכים משפטיים בבתי דין בינלאומיים.