ח"כ תומא-סלימאן בעקבות הניסיון של נתניהו לפייס את זעם הנשים: זו רק היענות חלקית לתביעות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הבוקר (רביעי) בוועדת השרים למאבק באלימות שהתקיימה בראשותו, לקדם בחקיקת בזק וליישם את ההצעה לפיקוח באמצעות אזיק אלקטרוני כך שניתן יהיה לעקוב אחר מקום הימצאו של העבריין או החשוד בכל מקום ובכל עת. עוד הורה נתניהו לנצל את התקציבים העומדים לרשות המאבק באלימות כלפי נשים. כך הגיב נתניהו לשביתה הגדולה ברחבי הארץ ולעצרת הרבבות בכיכר רבין מאתמול.

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) הגיבה להחלטת הממשלה ואמרה "אני מפרשת את החלטת הממשלה כהיענות חלקית בלבד לדרישות שהצבנו וכחלק מהישגי מחאת הנשים שפקד את הרחובות אתמול. אמנם ממשלת הימין מסרבת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בסוגיית האלימות כלפי נשים אבל אמשיך לעקוב מקרוב ובאופן יוםיומי אחר יישום ההחלטות".

יצוין בדיון שנערך ביוני האחרון בוועדה לקידום מעמד האשה, פנתה היו"ר תומאסלימאן לנציגי משרדי המשפטים וביטחון הפנים בדרישה להבין מדוע תזכיר החוק להטלת פיקוח על גברים אלימים אינו מופץ לציבור. "החוק שלנו עבר בקריאה טרומית כבר לפני שנה, לפני חצי שנה ישב פה השר לביטחון פנים והודיע שאפשר להפיץ את התזכיר", אמרה. "ריבונו של עולם, 16 נשים נרצחו מאז שנאמרו הדברים פה בוועדה בראשותי, איך עדיין לא התקדמתם מאז? אין אצלכם תחושת חירום לנוכח המצב?".

כמו כן, לאור הצהרתו של נתניהו בוועדת השרים לטיפול בתופעת האלימות כלפי אלימות נשים, מטה מחאת הנשים הודיע בצהריים כי "לא נסתפק בפירורים או הצהרות ריקות. תכנית החירום שאושרה לפני שנה וחצי, טרם תוקצבה ויצאה לפועל במלואה, כותרות לא מספיקות ולא נעצור את המאבק עד לפתרונות מלאים בסוגיה".

2018-12-05_212934

ח"כ עאידה תומאסלימאן בהפגנה שנערכה אמש בכיכר רבין בתלאביב (צילום: זו הדרך)

כאמור, אתמול נערכו יותר ממאה עצרות, הפגנות וחסימת כבישים ברחבי הארץ. בתום אירועי המחאה, נערכה עצרת בהשתתפות רבבות יהודיות וערביות בכיכר רבין בתלאביב. על הבמה במהלך הערב הופיעו הזמרות קרן פלס, קרולינה, יעל דקלבאום והאנסמבל והזמר תאמר נפאר. באירוע המחאה המרכזי נשאו דברים גם מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים בישראל ומייסם ג'לג'ולי, יו"ר מרחב המשולש של נעמת ויו"ר סיעת חד"ש בנעמת.

"אנחנו כאן כדי לדרוש שיספרו אותנו. שהביטחון שלנו והרווחה שלנו והחיים שלנו! – יקבלו חלק מרכזי בסדרי העדיפויות הלאומיים", אמרה גרא מרגליות והוסיפה "אני מאמינה ויודעת שהמחאה הזאת תתרחב לכל התחומים – לצד המאבק ברצח ואלימות קשה נגד נשים, ניאבק באפליה בשוק העבודה, בפערי השכר, בפגיעות והטרדות מיניות, בזה שנשים כלואות בנישואין לא רצויים בחסות בתי הדין הרבניים ובהדרת נשים ממרחבים ציבוריים. כי אלה החיים עצמם. אנחנו זה החיים עצמם".

ג'לג'ולי אמרה בנאומה הנרגש: "אני רוצה להגיד לכל מי שהפקירו אותנו היום אתם תקשיבו למה שאנחנו אומרות. ואנחנו אומרות שהגיע זמן שינוי. שהגיע הזמן לשים סוף לאלימות הזאת, לרצח, לאפליה בתקציבים ובתעסוקה. שהגיע הזמן לחברה שוויונית. ואנחנו אומרות את זה בערבית, ובעברית, וברוסית, ובאמהרית, ובכל שפה – אנחנו רוצות שוויון. ותבינו טוב טוב, אנחנו לא מבקשות שוויון – אנחנו מובילות אותו, ערביות ויהודיות ביחד".

באירוע נשאו דברים גם ורד עובדיה, עו"ד חרדית מזרחית, מלכה פיוטרקובסקף, אנה קליימן, ממייסדות יחידת לוט"ם (היחידה ללוחמה בטרור המגדרי), ועדן טספרמהיים ממרכז הנשים יוצאות אריתריאה.

ח"כ תומאסלימאן, מסרה בתום יום המחאה ההמוני כי "זהו יום היסטורי בו אנחנו, הנשים, מכתיבות סדר יום חדש וצודק, יוצאות לרחובות כדי לבקש את המובן מאליו הזכות האלמנטרית לחיים וביטחון". לדבריה, "אנחנו עומדות ביחד היום כמו שעשינו במשך עשרות שנים, אבל היום כולם נאלצים להקשיב לנו. לא ניתן לממשלה להמשיך להפקיר את חיינו. אנחנו דורשות כצעד ראשון תקצוב מלא של התוכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים, תוכנית חירום להגנה על נשים בסיכון גבוה, וזירוז הליכי חקיקה".

גם ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), שיחד עם פעילות ופעילי חד"ש ומק"י נוספים, לקח חלק בעצרת אמש ואמר "נשים עשו היום היסטוריה בכל הארץ. המונים בכיכר רבין חותמים עכשיו יום של מחאה ציבורית אדירה. הגיע הזמן לשינוי אמיתי: להתייחס ברצינות לביטחון של הנשים. לטפל ברצינות בתלונות של נשים על אלימות. לעצור את המהלך המופקר של ארדן להציף את הרחובות בכלי נשק. להקצות את התקציבים הדרושים לנושא. אם יש לממשלה מיליארדים לצוללות מיותרות, בטוח שאפשר למצוא 250 מיליון לתקצוב התכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים".

בין משתתפי העצרת אמש: ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) שאמר לעיתונאים במהלכה: "חייהן של נשים רבות היו נחסכים אם המשטרה הייתה מתייחסת ברצינות ובמקצועיות למקרי האלימות כלפיהן. התגברות מקרי הרצח והאלימות הגוברת צריכות לטלטל את מערכת אכיפת החוק. יש להקים ללא דיחוי נוסף ועדת חקירה ממלכתית בנושא".

"היום עשינו היסטוריה", נמסר ממטה מחאת הנשים, "עכשיו כבר ברור לכולן ולכולם נשים קובעות את סדר היום במדינה. הבהרנו שאנחנו לא נמשיך להיות בתחתית סדר העדיפויות של הממשלה ומקבלי ההחלטות ושהכוח נמצא בידיים שלנו. השטח בוער מלמטה: עשרות אלפי הנשים והגברים ששבתו במהלך היום, לקחו חלק בפעולות המחאה בעשרות מוקדים ברחבי הארץ והגיעו הערב לכיכר רבין מוכיחים כי האזרחיות והאזרחים לא מוכנות ומוכנים יותר לקבל דיבורים בלבד אנחנו דורשות ודורשים לראות מעשים. היום הזה הוא נקודת הפתיחה של השינוי הפוליטי הכי גדול שקרה כאן אנחנו בשנת בחירות וזה הולך להיות הנושא שעליו ידברו הקמפיינים".