ח"כ תומא-סלימאן: ביטול בדיקת מעבדה על מוצרי יבוא – סכנת נפשות

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בשבוע שעבר בביטול בדיקות המעבדה למוצרי צריכה מיובאים. ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) יזמה את הדיון ואמרה כי משרד הכלכלה בראשות השר עמיר פרץ (יו"ר העבודה) מתכוון לבטל בדיקות מעבדה על מוצרי יבוא רבים, בהם מטעני טלפונים סלולריים, תנורי חימום ועוד. היא הזהירה, כי ביטול הבדיקות יביא בהכרח לייבוא פרוע ולא מפוקח של מוצרים מסוכנים, ובוודאי גם כאלה שבמקרים של אסון יהיה בלתי אפשרי להתחקות אחר המקור שלהם ולאסוף אותם. לדבריה, חייבים למצוא את האיזון בין הורדת יוקר המחייה לשמירה על בטיחות הצרכנים.

בדיון החשוב על תקינות המוצרים השתתפו גם מנהלי מעבדות. כך למשל, אמר מנכ"ל חרמון מעבדות, אילן בר, כי אם הרפורמה לביטול בדיקות המעבדה תעבור היא חושפת את הילדים שלנו לאסונות ושריפות בבתים בגלל מוצרי חשמל ומטענים שמתלקחים, בעוד שעלות הבדיקה היא רק 70 אגורות למוצר ואינה משפיעה על יוקר המחיה".

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, יעקב וכטל, השיב לכל הטענות ואמר כי הרפורמה לא תפגע בבטיחות. הוא הוסיף כי תהליך בחינת ההצעה להקלות בבדיקות עדיין לא הסתיים והמשרד מקבל את עמדות הציבור ובוחן אותן. בסיכום הדיון ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) ממשרד הכלכלה את נתוני הפסילות של מוצרים שיובאו לישראל, בשל סכנה לבטיחות הציבור או הסביבה: "הוועדה תומכת בהגברת התחרות והורדת יוקר המחייה, עם זאת הוועדה רואה חשיבות רבה בשמירה על שלום הציבור והסביבה ומודאגת מהאפשרות שיכנסו לשוק מוצרים שאינם בטיחותיים".