ח"כ תומא-סלימאן: ארדן וכץ עוסקים בנושאים אחרים במקום להגן על נשים ולהצילן

זה יותר מחצי שנה שמסקנות הוועדה הבין־משרדית לטיפול באלימות במשפחה מונחות על שולחנותיהם של השרים גלעד ארדן וחיים כץ. כך פורסם אתמול (שישי) בעיתון "הארץ". ועדת השרים לענייני אלימות בראשות ארדן, שצריכה לאשר את ההמלצות כדי שייכנסו לתוקף, עדיין לא דנה בהן. בעיית הריבוי של מקרי אלימות במשפחה, שהביאה להקמת הוועדה ב–2014, לא נעלמה בינתיים: בישראל חיות כיום כ–200 אלף נשים מוכות, שרובן כלל לא מתלוננות, ויותר ממאה נשים נרצחו בחמש השנים האחרונות.

2017-05-27_182551

השר ארדן לא נעתר לבקשת "הארץ" להתראיין. מלשכתו נמסר כי "אישור ההמלצות לא יביא ליישומן,  כיוון שלשם כך נדרשות תוספות תקציביות שלגביהן אנו כבר ממילא נמצאים בדין ודברים עם משרד האוצר. הדחייה הטכנית במועד אישור ההמלצות אינה עוצרת את תהליכי היישום שכבר החלו, ובשבועות הקרובים התוכנית תעלה לאישור בוועדת השרים". עוד נמסר כי "המשרד לביטחון הפנים מקדם צעדים חסרי תקדים בכדי לסייע ולהגן על נשים מפני אלימות בתוך המשפחה".

אלא שמקורות באוצר אומרים כי כלל לא מתקיים משא ומתן בנושא. לדבריהם, המשרד לביטחון הפנים ממילא קיבל תוספת תקציב ותקנים שאמורה לאפשר יישום של התוכנית, שעלותו נאמדת ב–250 מיליון שקלים.

ממשרד הרווחה נמסר: "הנושא מורכב ודורש אחריות כוללת של מספר גורמים, ובחודשיים האחרונים עמלו נציגי הוועדה על תמחור יסודי של כל פרטי התוכניות. ברגע שתאושר התכנית בוועדת השרים לענייני אלימות, הממשלה תאמץ את התכנית ותתקצב אותה. נדגיש כי הטיפול במניעת אלימות במשפחה מתבצעת באינטנסיביות לאורך כל ימות השנה על ידי אנשי המקצוע בכל המשרדים הרלוונטיים".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה ושוויון מגדרי בכנסת, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), מסרה כתב העיתון כי "אין שום הצדקה לעיכוב באישור התוכנית והתקציב המיועד לה. כל עוד הסחבת הזו נמשכת, השרים לא ישכנעו אותם שאכפת להן מביטחונן ומהחיים של הנשים. הנושא באחריות ארדן וכץ, אבל הם כנראה מעדיפים להתעסק בנושאים אחרים במקום להגן על נשים ולהצילן".