ח"כ תומא-סלימאן: אין מענה מספק לטיפול בתלונות על פגיעות מיניות ברפואה

משרד הבריאות הציג אתמול (שני) לראשונה בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי טיוטת נוהל חדש למניעת פגיעה והטרדה מינית במטופלים על ידי צוותים רפואיים ובמהלך טיפול רפואי או פרארפואי. הנוהל החדש נכתב לאחר שבפברואר 2016 דרשה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) ממשרד הבריאות לקבוע נוהל חדש למניעה, דיווח וטיפול בתלונות, שכן הנוהל הקיים לא עודכן משנת 2001.

2017-12-12_203220

טיוטת הנוהל החדש מתבססת על חוקים וחוזרים קיימים, בראשם חוק זכויות החולה והחוק למניעת הטרדה מינית וקובעת בין היתר כי "יש ליצור תנאי טיפול ללא הטרדה מינית והתנכלות כגון: בדיחות גסות, התבטאויות בעלות אופי מיני או התבטאויות לא מכבדות המתייחסות לאיברי גוף, אורח חיים, מראה פיזי; התייחסויות או הערות של המטפל על חיי המין, התנהגויות מיניות, בעיות מיניות או נטיות מיניות שלו או של המטופל או של אדם אחר שאינן רלוונטיות לטיפול, גם אם המטופל לא הראה למטפל כי אינו מעוניין בהתייחסויות האמורות. כמו כן נקבע כי נדרשים המטפלים להימנע מהצעות בעלות אופי מיני, גם אם המטופל לא הראה כי אינו מעוניין בהן. בנוסף קובע הנוהל שהיעדר כוונה מינית או שימוש בהומור במעשיו או אמירותיו של המטפל איננה מורידה מחומרת ההטרדה או הניצול. באשר לבדיקות הכוללות מגע חודרני או אינטימי כגון בדיקה גניקולוגית, וגינלית, רקטלית, אורולוגית ובדיקת שד קובע הנוהל כי על המטפל לתת הסבר ולקבל הסכמה של המטופל בטרם התחלת הבדיקה, תוך הדגשה כי זכות המטופל לבקש הפסקת הבדיקה בכל שלב שלה, כולל עקב מצבים של אי נעימות גופנית ו/או נפשית. הנוהל החדש יחול על כל מי שמוגדר כ"מטפל" בחוק זכויות החולה, הפועל במערכת הציבורית או בשוק הפרטי; רופא, רופא שיניים, סטז'ר, סטודנט, אח או אחות, פסיכולוג, מרפא בעיסוק, פיזיותרפיסט, קלינאי תקשורת, תזונאי דיאטן, קרימינולוג קליני, פודיאטר, פודיאטר מנתח, כירופרקטור, וכן כל בעל מקצוע שהכיר בו המנהל הכללי, בהודעה ברשומות, כמטפל בשירותי הבריאות; וכן עו"ס העובד במערכת הבריאות.

בנוסף, מתייחס הנוהל להליכי הגשת תלונה במקרה של חשד להטרדה מינית, לאופן הפרסום והדיווח על הנהלים ולאחריותם של המסגרות והמוסדות השונים לקיים הכשרות והדרכות מחייבות להטמעת הנוהל, לא פחות מאחת לשנה.

עם זאת, לדברי יו"ר הוועדה הטיוטא אינה נותנת מענה מספק להיבטים אלה. לדבריה: "מדובר באכזבה. על פי נתונים שהוצגו לאחרונה בוועדה, 4% מכלל הפניות שהגיעו לאיגוד מרכזי הסיוע בשנת 2016 על ידי בגירים ובגירות עסקו בפגיעות מיניות של מטפלים. עם זאת ולמרות שהדיון הקודם בנושא נערך לפני כמעט שנתיים, התחושה היא שכמעט דבר לא השתנה. הנוהל החדש עדיין לא מחייב מוסדות לדווח למשרד הבריאות אודות התלונות וככלל אין הנחיות ברורות לגבי אופן הטיפול בהן, כמו מתן כתובת ברורה להגשת תלונה במוסדות רפואיים, השעיית מטפלים ועוד".

בנוסף, "אין הנחיות למשרד הבריאות אודות איסוף נתונים על מטפלים שפגעו, על היקף התופעה ודרכי הטיפול בה. בתוך כך לא ניתן מענה לבעיה של מטפלים שפוטרו ממקום אחד ועוברים לטפל, וגם לפגוע, במקום אחר. כמו כן, למרות שהנוהל אמור לחול על כלל המטפלים, הרבה מההנחיות נותנות מענה רק למטפלים המועסקים בגופים מוסדיים, אך לא למטפלים פרטיים ואין התייחסות מספקת להדרכה וחינוך של מטפלים למניעת מקרי הטרדה", הדגישה.