ח"כ תומא-סילמאן על הכרת הגולן הכבוש כשטח ישראלי: טראמפ מנסה להושיע את נתניהו ממצוקותיו

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש (חמישי) בטלפון עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והודה לו על הודעתו בעניין ההכרה האמריקנית ברמת הגלן. זאת לאחר שהנשיא כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הגיע הזמן שארצות הברית תכיר באופן מלא בריבונות ישראלית ברמת הגולן". על כך הגיב יו"ר רשימת חד"שתע"ל, חבר הכנסת איימן עודה, "החלטות על המזרח התיכון לא עושים חדצדדית, ובטח לא בטוויטר".

2019-03-22_172420

תושבי מג'דל שמאס שברמת הגולן מפגינים נגד הכיבוש הישראלי, 20 באוקטובר 2018 (צילום: פרנסה לטינה)

ח"כ עאידה תומאסולימאן (חד"ש) הוסיפה כי "טראמפ מנסה להושיע את נתניהו מהמצוקות בהן הוא נתון בניסיון להחזירו לכס השלטון; הפעם בהכרזה חסרת טעם להכרה אמריקנית בריבונות הישראלית על רמת הגולן הכבושה". לדבריה, "הכרה כזו היא חלק בלתי נפרד מעסקת המאה שזומם טראמפ עם המשטרים הערבים הריאקציוניים: הנצחת השליטה הישראלית והאמריקאית במזרח התיכון וסיכול ממוקד לסוגיה הפלסטינית וצירי ההתנגדות. בגולן יש אלפי אזרחים סורים, שעומדים איתנים נגד כל ניסיונות הישראליזציה והנורמליזציה ושום הכרה לא תשנה זאת".

הודעת טראמפ זכתה לגינויים באזור ובכל העולם. מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, ד"ר סאיב עריקאת, תקף את החלטת טראמפ ומסר: "אתמול טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, היום הוא מכיר בריבונות הישראלית בגולן מה שיביא מחר להיעדר יציבות ושפיכות דמים באזור". גם סוריה גינתה את הצהרת נשיא ארצות הברית כי יש להכיר ברמת הגולן כשטח ישראל. "רמת הגולן תישאר של סוריה ללא קשר להצהרות טראמפ" – כך דיווחה הבוקר סוכנות ידיעות סורית. ממשרד החוץ המצרי נמסר כי "הגולן הוא שטח ערבי כבוש על פי החלטות הקהילה הבינלאומית ומועצת הביטחון. על הקהילה הבינלאומית לכבד את החלטותיה ואת האמנות הבינלאומיות במטרה למנוע שליטה על השטח בכוח". "הצהרת נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על הכרה ברמת הגולן כשטח ישראל מהווה הפרה ישירה של החלטת האו"ם", הדגיש הבוקר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב. כמו כן, דוברת של האיחוד האירופי בבריסל אמרה כי "אין שינוי בעמדת האיחוד. בהתאם לחוק הבינלאומי, איננו מכירים בריבונות ישראל על שטחים שנכבשו עלידי ישראל מאז יוני 1967, כולל רמת הגולן, ואיננו מחשיבים אותם כחלק משטח ישראל".