ח"כ עודה תקף את ליברמן בתהלוכת האלפים לציון 60 שנה לטבח כפר קאסם

בכפר קאסם נפתחו הבוקר האירועים לציון 60 שנים לטבח. תושבים ציינו את הטבח בתהלוכה גדולה, לבושים בבגדים שחורים, בהשתתפות אלפים. בראש התהלוכה צעדו יו"ר ועדת המעקב העליונה, מוחמד ברכה, קרובי הקרבנות וחברי הכנסת. יצוין שכל חברי הכנסת מסיעת חד"ש לקחו חלק בתהלוכה וכן פעילי מק"י וחד"ש רבים. ראש הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) אמר הבוקר בטרם יצאה התהלוכה ש"גם לאחר 60 שנים, הערבים בארץ דורשים התנצלות מן הממשלה, קבלת אחריות ותיקון של עוולות העבר".

2016-10-29_164603

חברי הכנסת מאיר וילנר ותופיק טובי ממק"י ליד לוח ובו שמותיהם של חללי הטבח בכפר קאסם (צילום: אל אתיחאד)

מאוחר יותר נשא עודה דברים בתהלוכת והדגיש "צריך להזכיר לכולם שמשמר הגבול הישראלי בשנת 1956 רצח 49 אזרחים, ביניהם גם נשים וטף, פה בכפר קאסם. אז המטרה היתה גירוש תושבי המשולש, היום מנסים לגרש אותם מהאזרחות על ידי התכניות של ליברמן שמדבר על חילופי אוכלוסין". עוד הגדיש ח"כ עודה "תוכניתם המקורית נכשלה וכפר קאסם הצליחה להפוך למודל הצלחה, הכפר בן 1500 הנפשות בו אירע הטבח הפך היום לעיר משגשגת בת 23 אלף תושבים. כך גם, האוכלוסייה הערבית שמנתה 200 אלף אזרחים בשנת 1956 הפכה להיות בת מיליון וחצי אזרחים שנאבקים למען חיים מכובדים ושוויון" .

לדברי ח"כ דב חנין, שאף הוא הצטרף לתהלוכה: "ממשלת ישראל טרם הכירה בטבח, לא לקחה אחריות ולא עשתה את מה שדרוש כדי שהלקחים יילמדו וייושמו". ח"כ עאידה תומאסלימאן מסרה: 60 שנה עברו על הטבח שכוחות השלטון ביצעו נגד בני העם שלנו ושגבה את חייהם של עשרות קורבנות מבני הכפר והשאירה פצע פתוח עד יום זה. 60 שנה עברו ואותה מנטליות מליטריסטית עדיין שולטת, וממשלות ישראל לדורותיהן עדיין מתייחסות אלינו כאויבים ולא כבני המולדת הזו. בשבוע הקרוב אעלה בכנסת הצעת חוק להכרה באחריות המדינה לטבח, ממשלת הימין הפשיסטי תפיל לרוב את הצעתי, אך בוודאי אין ביכולתה להשכיח את הטבח מהזיכרון הלאומי שלנו".

ח""כ יוסף ג'בארין קרא הבוקר לחשוף את כל המסמכים הקשורים בטבח שעדיין חסויים. "זכותן של משפחות הנטבחים לקבל את כל המידע על יקיריהם. זכותה של כל האוכלוסייה הערבית לקבל גישה לכלל העדויות, למסמכי הצבא וגם לחלקי הפרוטוקול מדיוני המשפט שטרם פורסמו. מי שממסתר 60 מאחורי חיסיון יש לו מס להסתיר. בימים אלה אנו גם מציינים את זכרם של תופיק טובי ומאיר וילנר, שני המנהיגים שלולא הם היה השלטון מצליח להעלים את התרחשות הטבח. אנו זוכרים ומזכירים טבח זה לכל אלה שכן שכחו ונלחמו נגד אנשים דגולים שהגנו על עמנו בזמנים של סכנת קיום."

טבח כפר קאסם התחולל ב-29 באוקטובר 1956, ובמהלכו ירו חיילי משמר הגבול למוות ב-49 מתושבי הכפר הערבי, בהם נשים וילדים. בינואר 1957 הועמדו לדין 11 חיילים וקצינים שהיו מעורבים בטבחשמונה מהנאשמים הורשעו ונדונו לתקופות מאסר ממושכות אך איש מהם לא ריצה את מלוא תקופת מאסרו. כעבור שנה אחת בלבד, זכו אחרוני המורשעים בחנינה מנשיא המדינה, יצחק בן צבי, והשתחררו ממאסרם. ממשלת ישראל הטילה אז צנזורה צבאית כדי להסתיר את הטבח. אולם חברי הכנסת מהמפלגה הקומוניסטית, תופיק טובי ומאיר וילנר, חשפו את הפרשה מעל דוכן הכנסת. בעקבות הסערה הציבורית שקמה נאלץ ראש הממשלה דוד בןגוריון להורות על חקירה ועל עריכת משפט צבאי לנאשמים.