ח"כ עודה על ממשלת הימין החדשה: לא תאריך ימים; צריך לצאת לרחובות

"ממשלת הימין החדשה לא תאריך ימים. נתניהו לא ייתן לגנץ להחליף אותו בתפקיד; וכך, בעוד כשנה, נלך שוב לבחירות". כך אמר היום (ראשון) יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), בעת הדיון שנערך הכנסת לקראת השבעת הממשלה. השבעת ממשלת ישראל ה-35, "ממשלת החירום בראשות בנימין נתניהו ובני גנץ" נערכה בצהרים בכנסת. זאת, חמש שנים לאחר שהושבעה הממשלה האחרונה, שנה וחמישה חודשים לאחר פיזור הכנסת ובתום שלוש מערכות בחירות. לדברי ח"כ עודה הממשלה החדשה "הכי רחוקה מהשוויון, הדמוקרטיה והשלום. זו ממשלת הסנדק. כמו בסרט המפורסם ראיתי היום את גנץ, את פרץ ואחרים עולים לרגל לסנדק ומנשקים את ידו. אבל על דאגה היא לא תאריך ימים". לדבריו "הרשימה המשותפת השיגה בבחירות האחרונות 15 מושבים וכך מנעה מנתניהו להקים ממשלת ימין צרה".

"אכן זו ממשלת שחיתות כפי שאמר יאיר לפיד. אבל השחיתות היא לא רק ג'ובים, מטוסים או מעונות רשמיים; השחיתות האמיתית היא הכיבוש, מיליון המובטלים, הגזענות הבלתי הפוסקת של נתניהו. העבודה הפרלמנטרית חשובה, אבל אני קורא לציבור לצאת לרחובות ולדרוש את זכויותיו", הדגיש ח"כ עודה.

יצוין שנתניהו התייחס בנאומו לסיפוח השטחים הפלסטינים הכבושים ואמר כי "הגיע הזמן להחיל בגדה המערבית את החוק הישראלי. צעד זה יקרב את השלום, כי את השלום אפשר לבסס רק על האמת. וכולם פה יודעים שמאות אלפי המתיישבים ביהודה ושומרון יישארו תמיד במקומותיהם כחלק מכל הסדר קבע לשלום, והגיע הזמן שגם שכנינו הפלסטיניים יכירו בזה". בזמן דבריו חברי הכנסת מהרשימה המשותפת קראו קריאות וחברי הכנסת עופר כסיף יוסף ג'בארין הוצאו מהמליאה. על כך אמר ח"כ ג'בארין: "יו"ר הכנסת הוציא אותי מהדיון במליאה אחרי שהזכרתי לנתניהו שאין שלום עם כיבוש, שסיפוח ואפרטהייד הם פשעי מלחמה, ושממשלת נתניהו החמישית מונהגת בידי איש מושחת ונאשם בפלילים. התחלנו להיאבק בממשלת האסון הזו מיומה הראשון, ולא נפסיק גם עד יומה האחרון". לדברי ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) "נאום נתניהו לא מותיר מקום לספק ממשלת הסיפוח הזו היא הקיצונית ביותר שהייתה כאן בשאיפתה לחיסול הסיכוי לשלום. לא פריטטית ולא נעליים ימין עמוק ומסוכן."

ח"כ ג'אבר עסאקלה (חד"ש הרשימה המשותפת) יחד עם המפגינים הערביםדרוזים, בשבוע שעבר, מול הכנסת (צילום: זו הדרך)

גם יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) תקף בחריפות את הממשלה המוקמת: "הבניין הזה איבד היום סופית את אמונם של אזרחי ישראל. אנשים שונאים פוליטיקאים. שונאים פוליטיקה. לא חושבים שהיא מייצגת ערכיםהם צודקים במיליון אחוז. הפוליטיקה לוקחת את הכסף שלהם, ולא נותנת כלום בתמורהאין כבר שום קשר בין הפוליטיקה לבין החיים האמיתיים של אנשים אמיתיים".

לקראת הצגת הממשלה החדשה נערכו מספר מחאות ברחבי הארץ. אמש והיום הפגינו אנשי מחאת הגדלים השחורים, תושבי הרשויות המקומיות הערביותדרוזיות וצ'רקסיות, ופעילי התנועה לאיכות השלטון ועוד. יוזמי מחאת הדרוזים והצ'רקסים תלו הבוקר שלטי ענק בירושלים, עליהם נכתב "השבעת שקר אחים לא בוגדים!". המוחים, המכנים עצמם "קומנדו הנבגדים", קיימו משמרת מחאה על גשר המיתרים בכניסה לעיר. כמה מהמפגינים אף מחו מחוץ לביתו של שר האוצר החדש, ישראל כץ, בכפר אחים. המוחים דורשים מהממשלה להעביר באופן מידי תקציב בסך 200 מיליון שקלים שאישרה בחודש ינואר האחרון, לאשר את תכנית החומש לפיתוח היישובים הדרוזים והצ'רקסים ולבטל את חוקי הלאום וקמיניץ הגזעניים. "לא נעצור לרגע, עד שראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כץ יחדלו מהבגידה במי שהם מכנים 'אחים' ויתחילו לממש את חובתם כלפינו כאל אזרחים שווי זכויות במדינה הזאת", הבהיר יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, ג'אבר חמוד. "הייבוש התקציבי שאנחנו סובלים ממנו כבר שנתיים, הוא מדיניות ממשלתית, של אותם בוגדים שאישרו את חוק הלאום". ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, יחד עם הרשויות הערביות, הכריזו על השבתה במהלכה נערכות הפגנות ומחאות.

רגע לפני השבעת הממשלה המנופחת והבזבזנית בתולדות המדינה, הציבה הבוקר התנועה לאיכות השלטון מיצג מחאה בכיכר רבין בתלאביב, נגד "ממשלת השחיתות והג'ובים". במיצג, 36 כיסאות המסמלים את 36 שרי הממשלה החדשה, מהם שני כיסאות מיוחדים השמורים לראש הממשלה, בנימין נתניהו וראש הממשלה החלופי בני גנץ. בין השלטים במיצג המחאה: שר הבזבוזים, שר הג'ובים, השר לענייני שחיתות, השרה לגניבת קולות, השר לקידום האבטלה, שר השמפניה והסיגרים והשר לענייני מעונות ראש הממשלה. בתנועה לאיכות השלטון אמרו כי "ישראל מתביישת בממשלת הג'ובים. בעוד הכלכלה קורסת עם מיליון מובטלים ועשרות אלפי עצמאים בחשש קריסה – נתניהו וגנץ מקימים את ממשלה המנופחת והמנותקת בתולדות ישראל. ממשלה שבנויה עם יסודות רקובים לא תוכל לשקם את הכלכלה הישראלית. חגיגת הבזבוזים הזו היא על חשבון כולנו. בושה."

עוד מתוכננות לאורך כל הערב הפגנות מחוץ לבית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. למקום הובאו גלילי בטון ענקיים שהוצבו מסביב למתחם בניסיון למנוע מהמפגינים לעמוד במקום ואף לכבול עצמם בשלשלאות כפי שעשו בפעם שעברה.

נאומו של ח"כ איימן עודה, היום, בכנסת:

https://www.facebook.com/AymanOdeh1975/videos/287087618970631/