ח"כ עודה על חוק הנאמנות: שרת התרבות הולכת נגד התרבות

תיקון לחוק התרבות והאמנות האנטי-דמוקרטי, המכונה "חוק הנאמנות בתרבות" אושר אמש (שני) בקריאה ראשונה בכנסת. 55 חברי כנסת הצביעו בעד ואילו 44 הצביעו נגד. החוק יסמיך את שרת התרבות לשלול או להפחית תקציבי תמיכה ממשלתיים ממוסדות תרבות.

יושב ראש הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), אמר במהלך הדיון: "לא פלא שבממשלה שהולכת נגד הדמוקרטיה, שרת התרבות הולכת נגד התרבות".

2018-11-06_203654

"רגב רוצה שהאמנות תהיה משרד הדוברות של ממשלת הימין הקיצונית. קו אחד מחבר בין החוק הזה לחוק הלאום. מי ששולל את מעמדה של השפה הערבית, גם לא רוצה לראות אותה על הבמות. מי שמעמיד את היהדות כעליונה מבקש לדכא את היצירה הערבית", הוסיף עודה.

לדבריו "ההצעה הזו היא עוד צעד בדרך של הממשלה לחנוק את השיח הדמוקרטי. סעיפי החוק נתונים לפרשנות כל כך רחבה שכל מתנגד כיבוש נהיה בוגד, כל משורר ששואל שאלות נהיה מחבל, שחקן שלא ישנן את המסרים כראוי ימצא את עצמו מאחורי הקלעים. רגב, אנחנו לא נאמנים לך. זה לא תפקידם של האזרחים, ובטח לא תפקידה של התרבות".

יצוין שיותר מ–60 אנשי קולנוע מובילים בישראל שיגרו אתמול מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון, ובו הם מבהירים כי הצעת חוק הנאמנות בתרבות הוא "איום כבד על חופש הביטוי ואיום כבד על הקולנוע הישראלי". כותבי המכתב קוראים לממשלת ישראל לקיים חשיבה מחודשת על החוק שאושר אמש בכנסת, ו"קובעים בתקיפות שאל לממשלת ישראל לפגוע בחופש הביטוי הזה או לפגוע בזכות היסוד הזאת, שהם תנאי הכרחי ליצירה פורייה, מרתקת ומאתגרת, וגם תנאי הכרחי לקיומה של הדמוקרטיה".

בין החותמים על המכתב שני זוכי פרס ישראל בקולנוע, ג'אד נאמן ורם לוי, השחקנים קרן מור ומנשה נוי, והבמאים ארי פולמן, יוסף סידר, שמוליק מעוז, קרן ידעיה, שבי גביזון, שמי זרחין, עמוס גיתאי, ערן ריקליס ורבים אחרים. היוצרים מזכירים במכתבם שאחד הגורמים לפריחה שממנה נהנה הקולנוע הישראלי ב–20 השנים האחרונות הוא הפתיחות וחופש הביטוי. לדבריהם, "לא מעט סרטים ישראליים עסקו במבט ביקורתי פנימי, ונגעו לא מעט פעמים בעצבים רגישים. הפתיחות והסובלנות שבהן התקבלו בישראל רוב הסרטים האלה העידה על תרבות קולנוע בריאה וחזקה".

כמו כן, עשרות משפטנים בכירים שלחו אתמול מכתב לנתניהו, בו הם קוראים לו לעצור את החוק ולמנוע את פגיעתו האנושה ביסודות הדמוקרטיה בישראל. במכתב נטען כי החוק החדש יפגע בחופש הביטוי פגיעה חמורה וקשה. החוק "מבקש להשתיק מחלוקות ומגוון עמדות ודעות, להעלים זיכרון היסטורי של קבוצות שונות, ולהנחיל אך ורק את עמדת הרוב הפוליטי דהיום. החוק פוגע בחופש הביטוי הפוליטי והאמנותי". עוד נכתב, כי הצעת החוק והשיח המתלווה אליה יוצרים אפקט מצנן על ציבור גדול בחברה הישראלית וחונקים את הדיון החיוני בשאלות היסוד של המדינה. בין החותמים על המכתב שופטת בית המשפט המחוזי (בדימוס) סביונה רוטלוי; המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר עו"ד יהושע שופמן; היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח עו"ד דן יקיר; פרופ' מרדכי קרמניצר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה; והפרופסורים אייל גרוס ומני מאוטנר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.

לפני כשבוע וחצי יותר מאלף בני אדם, ובהם אמנים רבים, השתתפו בהפגנה נגד חוק הנאמנות בתרבות, שהתקיימה ברחבת סינמטק תל אביב. הרקדנית והכוריאוגרפית רננה רז אמרה בנאומה: "הרצון לאלף את האמנות בחוק הוא כל כך אווילי אבל יותר מזה הוא גם מרושע ואף יותר מזה – הוא נידון לכישלון. כי לרצות נאמנות בתרבות זה לשנות את הדי-אן-איי של האמנות, של היצירה, של החיים. זו מלחמה של פקיד ברוח האדם. יחסי הכוחות ברורים לכל. ייתכן שבטווח הקצר ייראה כאילו הרדיפה הזאת תוכל לשבור את אותה הרוח. שיכרון הכוח והשררה מעביר הרבה אנשים על דעתם. אבל לא לעולם חוסן. היא לעולם לא תוכל להביס אותה. לכן בטווח הארוך זאת מלחמה אבודה ומגוחכת".