ח"כ עודה על חוק הלאום: זו פגיעה אנושה לא רק באזרחים הערבים אלא גם בדמוקרטיה

הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת החוקה דנה הבוקר (שלישי) בהצעת חוק הלאום הגזענית כדי להכינה לקריאה שנייה ושלישית. יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), אמר: "מדובר בחקיקה גזענית, מפלה וחסרת תקדים של ממשלה שאיבדה כל בושה. זהו חוק שמנציח את ההפרדה והדה-לגיטימציה שממשלת נתניהו מייצרת כלפיי האזרחים הערבים ובכך מתירה פגיעה ישירה בזכויותיהם, בלי להזכיר בכלל את ההשלכות של חקיקה גזענית שמחלחלת אל האזרחים. חמישית מאזרחי המדינה יהיו מופלים כעת בהגדרה. מה זה אם לא אפרטהייד? אף חוק, גזעני ככל שיהיה, לא ישנה את העובדה שחיים כאן שני עמים. זו פגיעה אנושה לא רק באזרחים הערבים אלא גם בדמוקרטיה".

2018-07-10_212748

המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, הצטרף בדיון לביקורת על הסעיף שיאפשר הקמה של יישובים ליהודים בלבד וקרא להסירו מחוק הלאום. "אנחנו רואים בעיה משפטית חמורה ביותר בסעיף", אמר. "הוא בולט בחריגותו. הוא מתיר אפליה אישית של אזרח רק בשל שיוכו הלאומי. אני אומר לתומכי החוק: אתם מכתימים לשווא את חוק הלאום הזה". נזרי הוסיף: "יש לחוק הזה גם השלכות בינלאומיות. תחשבו לבד. אני לא רוצה להרחיב. תסירו את הסעיף הזה מהחוק".

הסעיף השנוי במחלוקת קובע כי "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת". בדיון התייחס יו"ר הוועדה ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) לביקורת על הסעיף ואמר: "גם לי הסעיף הזה לא נשמע טוב. אבל נשאלת השאלה, האם הרעיון הציוני והיכולת שלנו לייהד את הגליל פסו מהעולם? מי שטוען שהחוק הזה גזעני כמוהו כמי שטוען שציונות היא גזענות".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) מסר "בדיון על חוק הלאום היום הצגתי שלט 'ליהודים בלבד', כדי שאפשר יהיה לתלות אותו ביישובים חדשים שייבנו לפי הסעיף המאפשר יישובים ליהודים בלבד. ברוח החוק, אפשר גם לייחד מקומות ישיבה בכנסת רק ליהודים. זה לא גימיק, זו האמת. ‏כך נראית מדינת ישראל בתחילת המאה ה-21". מוקדם יותר כתב בטוויטר: "נתייצב בכנסת כנגד הניסיון לקדם חוק הלאום. הנוסח כעת לעניין הערבית פוגע בה אף יותר מהנוסח שאושר בקריאה הראשונה". לדבריו, "השמטת המשפט המבטיח לאזרחים הערבים זכות לנגישות בערבית לשירותי המדינה חושפת את הכוונות האמתיות של מציעי החוק: לפגוע במעמד הערבית ולהשפיל את דובריה כאזרחים במעמד נחות".

חבר סיעתו, דב חנין, פרסם בטוויטר "הצעות" לשינוי שם החוק, במקום השם הרשמי "חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי". לדברי חנין, ניתן לקרוא לו "חוק ההפרדה (האפרטהייד)", "חוק ההפרדה הגזעית", "חוק ההפרדה והעליונות היהודית" או "החוק לעידוד גזענות ולאומנות".

במהלך הדיון בנושא החוק בכנסת צייץ ח"כ חנין ביקורת על דבריו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי),  וכתב: "בדיון על חוק הלאום מזהיר אותנו בצלאל סמוטריץ' שאם החוק לא יעבור 'נצרת עילית תיפול'. הכוונה היא כמובן לנפילת העיר בידי האויב הערבי. ההתבטאות האומללה והגזענית הזו המתייחסת ל 20% מאזרחי המדינה כאויב משקפת בדיוק את עמדת הקואליציה והממשלה אותה הם מנסים לעגן בחוק המסוכן הזה".

סמוטריץ' השיב לחנין בציוץ משלו: "תמשיך דב להתעלם מהמאבק הלאומי שמתנהל כאן בלמעלה ממאה שנות ציונות בין היהודים לערבים על הזכות על הארץ. האמת שאצלך קשה לטעון שזה תמים. החברים שלך למפלגה לא מפסיקים להוביל את המאבק הזה ולהתנגד למדינה יהודית. אתה פשוט לא ציוני. אתה פשוט רוצה מדינת כל אזרחיה וזה פשוט לא יקרה. נקודה".

הערב אמרה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת): "היום הלכה מדינת ישראל לכיוון מדינת האפרטהייד המעוגנת בחוק. מדינה המדירה 20% מאזרחיה, מתעלמת מקיומם ומפרידה בין אזרחים על רקע השתייכותם הלאומית – חושפת סוף סוף את פני מדיניות רבת שנים שניסתה להסתיר מכל העולם".

יצוין שהבוקר פנה נשיא המדינה ראובן ריבלין באופן חריג לחברי הוועדה שדנה בחוק הלאום, וביקש שיבחנו מחדש את הסעיף. "אני חושש כי האופן הרחב שבו נוסח סעיף זה, ללא איזונים, עלול לפגוע בעם היהודי, ביהודים ברחבי העולם ובמדינת ישראל, ואף יכול לשמש כנשק בידי אויבינו", כתב ריבלין במכתב ששלח לחברי הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת החוקה. גם היועץ המשפטי לכנסת פנה במכתב לחברי הוועדה והמליץ להם לא לאשר את הסעיף, מפני שהוא "מתיר הדרה גורפת של ציבורים שלמים במדינת ישראל".

 

עוד על חוק הלאום:

https://www.acri.org.il/he/33369