ח"כ עודה לקראת האפשרות להקדמת הבחירות: אנו מעוניינים בברית של מדוכאים

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) מאמין שבבחירות הבאות, המשותפת תוכל להגיע ל-15 מנדטים. כך אמר בכתבה שפורסמה אתמול (שישי) בעיתון "גלובס" העוסקת בהיערכות רשימה המשותפת לקראת האפשרות להקדמת הבחירות בעקבות מעשי השחיתות של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

2018-03-03_211926

חברי הכנסת דב חנין, איימן עודה ואילן גילאון (צילום: אל אתיחאד)

לדבר ח"כ עודה ניתן יהיה להגדיל את כוחה של הרשימה אם וכאשר אחוז ההצבעה של הציבור הערבי יעלה ל-75% וישתווה לזה של הציבור היהודי. "ברית המדוכאים עדיין מאחדת אותנו כמיעוט נרדף", אמר עודה. "אנחנו נשתמש בקמפיין של נתניהו על הערבים הנוהרים כדי להגיד למצביעים שלנו תראו כמה הוא מפחד מההצבעה שלנו. בואו נעשה את זה נצא ונצביע. האויב העיקרי שלנו זה הייאוש, בעיקר בקרב הצעירים, כי המבוגרים רגילים להצביע. הצעירים רואים ממשלת ימין ומולה את אבי גבאי, שאין לו דבר עם המשותפת והפער בינו לבין הימין אינו גדול, או את יאיר לפיד, שיש לו פרויקט אחד בראש ושמו יאיר לפיד, וגם הוא כבר התבטא בגזענות כלפינו".

מאחורי הקלעים מדברים על אפשרות שחד"ש או פלגים מתוכה יפרשו מהמשותפת ויחברו לפורשים ממרצ. מבחינתך כאיש חד"ש, זה על הפרק?

"זה לא מציאותי בבחירות הקרובות, כמו שכבר אמרתי, אנחנו נישאר ברשימה המשותפת. אבל אפשר לחשוב ברצינות על ריצה משותפת יהודיתערבית שתיצור מחנה דמוקרטי שיורכב מחד"ש, מרצ ועוד עמותות. אם זה היה תלוי בי, הייתי בונה רשימה שיש בה יותר יהודים, כי הגישה שלנו בחד"ש מבוססת על ערכים ולא על מוצא לאומי. לא היה דיון כזה שמרצ תתפצל. מרצ בשלב הזה נשארת עם עצמה ואני מאחל לה כל טוב ומקווה שתגיע לשבעה מנדטים".

טעית כשסירבת להסכם עודפים איתה? לו היה כזה, הייתם היום 14 מנדטים.

"טעיתי, כי זה לא רק עוד מנדט. זו גם אמירה אם אפילו עם מרצ אנחנו לא יכולים לעשות עסקה טכנית, אז מה יש לנו לחפש בכנסת. ואני מאמין שדווקא יש לנו מה לחפש שם. אבל הייתי חדש והיה לי קשה להעביר את זה. אני מקווה שהפעם הבאה תהיה אחרת. ובכל מקרה, הדהלגיטימציה העיקרית, לא באה מאיתנו אלא מהימין, שהפך אותנו ללא לגיטימיים לישיבה בקואליציה. מפלגות השמאל נגררו אחריו, וצריך היום הרבה אומץ מבחינתן לצאת ממעגל הקסמים הזה".

תהיו מוכנים להצטרף לקואליציה?

"יש תמימות דעים בקרב האוכלוסייה הערבית שהתקופה שבה היינו גוש חוסם בממשלת רבין, הייתה הטובה ביותר עבורנו. אם גבאי יחליט ללכת בדרכו של רבין לקדם הסכם שלום ולהנמיך שיח גזעני, יהיה לי הכבוד ללכת בדרכו של תאופיק זייד, שהיה יו"ר הגוש החוסם. הכדור נמצא אצל גבאי, הבעיה היא שהוא רק הולך ימינה".