ח"כ עודה: הממשלה מתעלמת מצרכי החינוך, הרווחה והבריאות של האוכלוסייה הערבית

ח"כ איימן עודה (חד"ש), יו"ר הרשימה המשותפת, התייחס לתכנית החומש לחברה הערבית ונשא דברים נוקבים בוועידה הכלכלית של עיתון "הארץ" שנערכה ביום רביעי בעיר נצרת. עודה אמר כי "השותפות היא המפתח להצלחת החברה הערבית. תכנית החומש לחברה הערבית זוהי הפעם הראשונה שנציגי האוצר שיתפו פעולה עם נציגי החברה הערבית כדי לצאת בתכנית כלכלית שתטיב עם החברה הערבית. נציגי האוצר ונציגות החברה הערבים וארגוניה, נפגשים כיום מידי חודש לעקוב אחרי התקדמות התכנית ולהבטיח שאנחנו עושים עבורכם כל מה שאפשר, והיתר הוא על הממשלה".

2017-11-17_203815

לדבריו "שותפות היא המפתח. ללא עירוב החברה הערבית הממשלה בעצם אומרת שיש לה מה להסתיר או שהחברה לא בשלה לכך. שתי התשובות גרועות. אם רוצים להתקדם צריך להביא את השותפות לידי מימוש במובן העמוק ביותר". עם זאת, הציג עודה שלושה גורמים מרכזיים שמהווים מבחינתו את עקב אכילס של התכנית והטיפול בחברה הערבית. לדבריו, בנושאי תכנון ובנייה, מיגור האלימות ופעילות רווחה וחברה הם הנושאים שאין בהם שותפות.

"פגם ראשון נופל בכך שהכסף החברתי איננו זהה לכסף הממשי. הכסף המיידי הוא חשוב בשיפור איכות חייהם של החברה הערבית אבל הכסף האסטרטגי הוא זה שיוצר חוסן כלכלי אמיתי בהיבט תרבותי בריאותי – והוא חסר בתכנית הזאת. חוץ מאיחוד בתי החולים בנצרת לא תשמעו שום דבר על בריאות. לא תשמעו שום דבר על רווחה וחינוך ואילו הפגמים בתכנון".

"פגם שני מהותי הוא בכל הנוגע לתכנון ובנייה. כל המשמעות ההיסטורית העולמית של הנצרות שבעיר נצרת, היא עדיין סובלת מחוסר תכנון והזנחה משוועים. איך ייתכן שמספר תושבי נצרת פי שניים ממספר התושבים בנצרת עילית, והגודל של נצרת עילית גדול פי שניים מנצרת?". ועוד "המדינה בנתה מאות ישובים חדשים מאז הקמתה, כ-700. וישובים ערבים? אפס! זוהי אפליה. זוהי גזענות. חוסר המדיניות גורמת לבנייה לא חוקית ועבירות בנייה. אני הגשתי הצעה לקדם תוכניות מתאר גם בחברה הערבית כדי לפקח על הבינוי הלא חוקי וכדי שהמדינה לא תהרוס בתים. אם יהיו תכניות – נוכל לדרוש שלא יעברו על החוק. אני רוצה שיהרסו מי שבונה על שטח לא שלו ועל המדרכה, אבל אין מדיניות פיתוח באוכלוסייה הערבית, במיוחד שזה נוגע לשימוש באדמות".

"הפגם השלישי הוא האלימות. אני הולך להשקיע את כל מרצי במיגור האלימות בקרב האוכלוסייה הערבית. למה 80 ערבים נהרגים מידי שנה בארץ מאירועים אלימים? בקרב האוכלוסייה הערבית, המשטרה מצליחה לפענח פחות מ-3% ממקרי הרצי. שבעה בני אדם נהרגו בכפר קאסם ולא פוענח פשע אחד. הפרוטקשיין, ה'חוואה', הנשק הגנוב – מחלישים את החברה ואת הכלכלה. אם יש שוק אפור זה הלבנת הון והעלמת מס. אלימות משפיעה על הכלכלה ועל המרקם החברתי. המיקום החברתי, התכנון ובנייה והאלימות הם תחלואי התכנית הנוכחית ויש לטפל בהם. יש לנו נכונות להיות שותפים אמיתיים, אבל הכדור – נמצא בידי השלטונות".