ח"כ עודה הגיש ערר על החלטת מח"ש: דורש לפתוח את החקירה על אום אל-חיראן

ח"כ איימן עודה, ראש רשימת חד"ש-תע"ל, הגיש אתמול (שלישי) ערר על החלטת מח"ש שלא להעמיד לדין את השוטרים שירו בו באום אל-חיראן בליל ה-18 בינואר 2017. כזכור, באותו לילה ניסתה משטרת ישראל לפנות את הכפר הבלתי-מוכר אום אל-חיראן ונתקלה בהתנגדות תושבים ופעילים.

2019-03-13_194905

מהומה פרצה במקום. תושב המקום יעקוב מוסא אבו אל-קיעאן נורה למוות, בעודו נוהג ברכב שפגע בשוטר ארז עמדי לוי שנהרג אף הוא. ח"כ עודה, שהפגין במקום יחד עם התושבים, נורה בראשו ואושפז. מח"ש בחרה, למרות זאת, שלא להעמיד לדין אף לא אחד מהשוטרים שנכחו באירוע.

עודה ועורכי דינו טוענים עתה כי הראיות קובעות באופן ברור וחד משמעי, כי אכן בוצע ירי של קליע ספוג לעברו.

לאחר שמח"ש סגרה את תיק החקירה מטעמים של "חוסר ראיות", נחשפים בערר שהגיש הוועד הציבורי נגד עינויים בשם עודה חומרים חדשים. הם מעידים על כך שעודה נורה בידי שוטר באמצעות כדור ספוג, וכי מח"ש נמנעה מלחקור שוטרים שהיו מצוידים ברובי ספוג לגבי הירי באותו הלילה.

בהחלטת הסגירה של מח"ש נכתב: "לא נמצאו ראיות של ממש המעידות על שימוש בכדורי ספוג בקרבת המקום בו נפגעו חבר הכנסת עודה והאדם הנוסף".

ואולם, בתיק החקירה נחשף סרטון חדש מאירועי אותו לילה שטרם פורסם. מומחים בינלאומיים, מטעםForensic Architecture, הצליחו  לחלץ  מהסרטון  עדויות לכך שאכן בוצע ירי קליעי ספוג על אף הכחשות המשטרה. מעיון בחומרי החקירה עולה כי קיים במח"ש סרטון נוסף ומפליל, ובו אפשר לראות כי נורה קע ספוג לעבר חבר הכנסת וכי אדם נפגע מאותו ירי. מח"ש מסרבת לחשוף אותו.

בחקירתם, שני שוטרים שנכחו במקום מודים שבוצע ירי קליעי ספוג בניגוד לנהלים לעבר המפגינים שביניהם היה ח"כ עודה. אחד מהם אף מעיד שירה לעבר ראש ההתקהלות – ח"כ עודה. בסרטון שצולם ממצלמת הגוף של אחד השוטרים נראה קנה של מטול ספוג המכוון ישירות לעברו.

בניגוד לעמדת מח"ש, מחומרי הראיות עולה כי קיימים לפחות שני חשודים בירי קליע הספוג. אך מח"ש נמנעה מלתשאל אותם על כך.  למרות שלפי המחלקה לחקירות שוטרים מוצו כיווני החקירה, עדיין אפשר להצביע על שוטר אחד שירה קליע ספוג לכיוונו של ח"כ עודה מתוך עדותו שלו, ויש לעמידו לדין על כך.

חבר הכנסת איימן עודה מסר בתגובה: "שוטרים תקפו באלימות חבר כנסת ולא הועמדו לדין. פעם אחר פעם התעלמו במח"ש מהראיות ומהחקירה שהם עצמם ביצעו. מסיבות פוליטיות גררו את התיק מעל לשנה, ומסיבות פוליטיות החליטו לסגור אותו. כבר ברור לכולם שמדובר במחלקה לטיוח עבירות שוטרים. בין אם זה בענייני או בין אם זה בעניינו של יעקוב מוסא אבו אל-קיעאן, לא הייתה מעולם כוונה לחקור מה באמת קרה באותו יום נורא".

עורכת הדין נועה לוי, מטעם הוועד נגד עינויים, מסרה: "ניתוח חומר הראיות, שעל בסיסו החליטה הפרקליטות על סגירת תיק תלונתו של ח"כ עודה, מלמד כי התבצעו עבירות רבות בידי השוטרים: הריסוס בגז מדמיע מטווח אפס וכן הטלת רימוני ההלם בוצעו בניגוד לנהלים. ירי כדורי הספוג לעבר ראשו של ח"כ עודה נעשה באופן שרירותי, מסוכן, בלתי חוקי, ועלול היה להביא למותו".

לוי הוסיפה: "מח"ש מיהרה להחליט שאין ראיות בידיה, בלי לנתח את הסרטונים שהעבירו ביניהם השוטרים שנחקרו, באקט ברור של שיבוש הליכי חקירה בשלו אף הושמו במעצר בית. ניתוח הסרטונים, פריים אחר פריים, יחד עם בחינת העדויות שנגבו מהשוטרים, חושף תמונה מבהילה של משטרה ללא חוק, שרואה באזרח הערבי שלפניה אויב, גם אם הוא חבר כנסת".

י"ל

הידיעה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"