ח"כ עודה בריאיון לעיתון הארץ: צו השעה – לחזק את המשותפת ולהביא אותה ל-15 מנדטים

"בחזון שלי אני רוצה להגיע ל-30 מנדטים לרשימה המשותפת 15 ערבים ו-15 יהודים". כך אמר יו"ר המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) בריאיון ארוך שפורסם הבוקר (שישי) בעיתון "הארץ". לדברי המראיינת, רוית הכט, ח"כ עודה "הוא אחד הפוליטיקאים הבודדים בישראל שהבחירות הנוספות צפויות להועיל לו. הרשימה המשותפת הולכת ומתחזקת, והוא באופן אישי נהנה מפופולריות גדולה". להלן קטעים נרחבים מתוך הריאיון.

האם תמליץ שוב על גנץ?

"ההמלצה שלנו היתה המלצה טכנית, כשההמלצה המהותית היא לא נתניהו. גנץ יכול להפוך את ההמלצה הטכנית שלנו להמלצה מהותית אם הכיוונים שלו יהיו כמו אלו של ממשלת רבין בשנות ה-90. במקרה כזה נתנהג כמו שהתנהגנו אז, ונהיה גוש חוסם".

בסיבוב הראשון היו לך תנאים ברורים להשתתפות בגוש: ביטול חוק הלאום, ביטול חוק קמיניץ (שהחמיר את הענישה על עבירות בנייה), מיגור הפשיעה בחברה הערבית והזרמת כסף לרשויות ערביות.

"אני חושב שטעינו בתנאים שלנו. זה לא שהם לא חשובים, הם חשובים וצריך ליישם אותם. אבל אני אגיד לך איפה הטעות. קחי למשל את הנושא של קצבת הזקנה. מה זאת אומרת שגבר ואשה בני 67 מקבלים קצבת זיקנה של 3,200 שקל בחודש? למה הדרישה העיקרית של הרשימה המשותפת לא היתה שבלי לעלות את הקצבה ב-2,000 שקל לא מתחילים שום דבר עם אף אחדהפעם יהיו לנו דרישות בשביל כל המוחלשים במדינה. זה נכון גם מבחינה ערכית, אבל זה גם מייצר מצב שבו אנחנו אומרים לעניים היהודים שיש לנו מן המשותף. אני רוצה שהם ירצו שנצליח".

אנשי כחול לבן הם אלה שטרפדו את הקמת ממשלת המיעוט?

"מהשיחות שלי עם כחול לבן הבנתי שכן. בתקופת ההמלצה ואחריה ישבתי עם גנץ, יאיר לפיד וגם עם בוגי יעלוןאני אומר לך שהיתה נכונות מצד גנץ ולפיד שנהיה גוש חוסם כדי להפיל את נתניהו, אבל יעלון מאוד התעקש שליברמן יהיה בפנים. הוא לא התנגד שנהיה חלק מהגוש, אבל רצה שליברמן יהיה בפנים".

איך בכחול לבן התייחסו אליכם במשא ומתן?

"אני חושב שכחול לבן רצו להתייחס אלינו כאל פילגש. הם רצו להשתמש בנו לחודשייםשלושה רק כדי להעיף את ביבי, ואחר כך להקים ממשלת אחדות. עפר שלח ישב איתנו בסתר וביקשו מאיתנו לא לספר לאף אחד. אמרתי לו שקודם נסיים את ההמלצות, ואחר כך נחשוף את המשא ומתן. והם, כמו גבר שלא רוצה שידעו שהוא קיים רומן, מאוד כעסו. אני עשיתי את זה בכוונה, כדי להראות לכולם שהנה דיברנו והשמיים לא נפלו. הנה. ישבנו, הצטלמנו ודיברנו ביחד".

אתה חוזר ואומר שאתה מחויב קודם כל להפלת נתניהו. ממשלת אחדות של כחול לבן והליכוד בהנהגת דמות כמו גדעון סער למשל היא אופציה יותר טובה מבחינתך?

"כל ראשי הממשלה שהיו כאן, מבן גוריון ועד אולמרט, אחראים ל-10% מההסתה נגד הערבים. נתניהו לבדו אחראי ל-90% הנותרים. אז קודם כל, אנחנו חוברים לכחול לבן כדי להפיל את נתניהו. במקרה כמו שתיארת (ממשלת אחדות בין הליכוד בהנהגת סער לכחול לבן), אני אהיה יו"ר האופוזיציה הכי מיליטנטי שהיה כאן. סוף סוף תהיה אופוזיציה אמיתית. פעם ראשונה גם שיהיה יו"ר ערבי".

חלקים גדולים בציבור היהודישמאלני, ואני מניחה שגם בשמאל הערבי, היו רוצים לראות אותך מנהיג מפלגת שמאלערביתיהודית שמבוססת על שיתוף פעולה אמיתי. נראה לי שגם שהלב שלך שם. האם אחרי הבחירות תעשה זאת?

"צו השעה עכשיו הוא לחזק את המשותפת ולהביא אותה ל-15 מנדטים. מבחינתי זה היעד מספר אחת. בעתיד הקרוב צריך לשמר את המשותפת, ומצד שני לבנות את תנועה עממית יהודיתערבית".

מה אתה מציע למצביע היהודי, מלבד ההזדהות עם הציבור הערבי?

"המצע של הרשימה המשותפת הוא השמאל האמיתי במדינה. לא רק מבחינת הגודל לא העבודה עם שישה מנדטים ולא מרצ אלא גם מבחינת המצע".

האם אתה מאמין לעצמך כשאתה מדבר על שתי מדינות? זה באמת יכול לקרות?

"חד וחלק. המדינה הפלסטינית צריכה לקום בגבולות 1967 לצד מדינת ישראלאני מניח שנצביע בעד כל הסכם בין אש"ף לבין ישראל שיובא לכנסת. כל מי שמדבר על מדינה אחת או שהוא מנציח את המצב הנוכחי, או שהוא אומר לנו חכו עוד 30 שנה, עד שהיהודים ישתכנעו ואז יתחילו לנהל משא ומתן. איך זה יקרה כשההגמוניה והמשאבים בידיהםהגענו למצב כיום שחצי מהעם בעד שתי מדינות, אז עכשיו נתייאשאני לא יכול לשבת בכרמל ולהגיד לתושבי הגדה מאחורי המחסומים חכו עוד 30 שנה. אינטלקטואל שמאלני לא יכול לשבת ברוטשילד ולהגיד לפלסטינים בעזה לחכות".

המסר נגד החיסול כמעשה אלים והחשש מפני הידרדרות האזור לאלימות רבה יותר ברור. אבל מה אתה חושב על האיש הזה מהותית?

"המשטר האיראני מן הסתם הוא לא המשטר שאני רוצה לחיות תחתיו. אני חלוק עליו מבחינה אידיאולוגית, אני חילוני ברמת היוםיום שלי. ועם זאת, אני לא רוצה חיסולים ולא רוצה שתפרוץ מלחמה. מעבר לכך, אני רואה שהנוכחות של ארה"ב במזרח התיכון גבתה חיים של מיליונים, ובעצם מה שמעניין אותה זה איך לנצל את הנפט והמשאבים באזור על חשבון העמים".

אני חשה שסוגיות הנוגעות למרחב שבו אנחנו חיים לא נוחות לך. אתה לא יכול להזדהות עם חיזבאללה אבל גם לא לגנות אותם בפה מלא, ולכן בורח לביקורת על ישראל וארה"ב.

"אחד הדברים הטרגיים הוא שלאחד כמוני אין מודל שאני יכול להצביע עליו ולהגיד זה מה שמייצג אותי. אם הייתי צריך להצביע בלבנון לדוגמה, הייתי מצביע בעד המפלגה הקומוניסטית. האם אני יכול לתמוך במשטרים הרודנים במזרח התיכון ובמשטרים הפרימיטיביים במפרץ? לא. אבל אם תשאלי אותי מי הגורם הרע ביותר באנושות בחצי המאה האחרונה אני אשיב לך בלי היסוס: ארה"ב".

לריאיון המלא שפורסם הבוקר ב"הארץ"

https://www.haaretz.co.il/news/politi/.premium-MAGAZINE-1.8376797