ח"כ עודה בעקבות חשיפת נסיבות מותו של תושב אום אל-חיראן: נרצח בגלל שהיה ערבי

חשיפה על נסיבות מותו של יעקוב אבו אלקיעאן בכפר הלאמוכר אום אלחיראן בינואר 2017 שודרה אמש (מוצ"ש) בערוץ 11. רופאה משטרתית וחובשים שלא העניקו טיפול רפואי לאבו אלקיעאן הפצוע, שדימם למוות אף ששהו במרחק מטרים ספורים ממנו; שוטר שירה אף שהודה שלא חש סכנת חיים; שוטר שמדבריו למפקדו מיד אחרי הירי עולה שייתכן שזיהויו של אבו אלקיעאן כ"מחבל" היה טעות; מפקד שמכריז שאבו אלקיעאן "מת" מבלי שנבדק כלל. זו התמונה המטרידה העולה מעתירה לבג"ץ שצפויים להגיש בקרוב הוועד נגד עינויים וארגון עדאלה בנוגע לאירועים באום אלחיראן בינואר 2017, שבהם נהרגו אבו אלקיעאן מאש שוטרים, והשוטר ארז לוי שמכוניתו של אבו אלקיעאן פגעה בו אחרי שאיבד שליטה על המכונית לאחר הירי בו.

קציני משטרה ליד רכבו של המורה יעקוב אבו אלקיעאן, 17 בינואר 2017 (צילום: משטרת ישראל)

בנוסף לכך, בתיעוד שצילמו השוטרים נראה יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), שמאוחר יותר שוטרים ירו כדור ספוג בראשו, מפציר בשוטרים להגיע לרכב כדי לבדוק את מצבו של אבו אלקיעאן, אך הם מסרבים. מהשוואת קטעי ווידאו שונים שצילמו השוטרים בשטח, נראה כי אבו אלקיעאן מזיז את ידו כשהוא שוכב על הקרקע, מכיוון שהיה עדיין חי.

לדברי יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), שאף הוא הותקף ונפצע מירי כדור ספוג, "לפני שלוש שנים נתניהו וארדן הפיצו עלילת דם על אבא צעיר ואיש חינוך שנרצח על ידי המשטרה בגלל שהוא ערבי. משפחתו של יעקוב אבו אלקיעאן לא תזכה לראות את המסיתים משלמים מחיר בבית משפט, אבל נדאג לכך שישלמו מחיר פוליטי. ככה נוכל למנוע את הקורבנות הבאים". ח"כ עופר כסיף (חד"שהרשימה המשותפת) הוסיף ש"המורה
אבו אלקיעאן הוצא להורג פעם ראשונה ע"י השוטרים שירו בו, פעם שניה ע"י אלו שבכוונה לא הגישו לו טיפול מציל חיים, ופעם שלישית כאשר הוצא להורג שמו הטוב בידי השר ארדן שכינה אותו 'דאעש'. יעקוב אבואלקיעאן היה אדם אהוב ושוחר שלום. מי שקראו לו 'מחבל', ובראשם, כאמור, ארדן, טרם חזרו בהם מדברי ההסתה המרושעים שלהם וטרם התנצלו. יהי זכרו של יעקוב ברוך, יפוטר השר השקרן לאלתר".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיף: "אדם שוכב פצוע, סביבו צוותים רפואיים ושוטרים, ואיש לא עוצר להעניק לו טיפול רפואי. משטרת ישראל מתייגת אותו כ"מחבל", כלי התקשורת מהדהדים, ושרי הממשלה השתלחו בו בזה אחר זה. עד היום איש לא התנצל או לקח אחריות. יותר משלוש שנים, ואף אחד בשלטון לא טרח לכבד את זכרו של יעקוב אבו אלקיעאן".

יצוין שהחשיפה של נסיבות מותו של אבו אלקיעאן החלה עם עבודתו של האדריכל פרופ' איל ויצמן שהקים בלונדון את הפרויקט "ארכיטקטורה פורנזית". ויצמן לא הורשה השבוע להיכנס לארצות הברית לטובת פתיחת שתי תערוכות של קבוצת המחקר "ארכיטקטורה פורנזית". התערוכה הראשונה נפתחה ביום רביעי במוזיאון לאמנות ולעיצוב במיאמי ותערוכה נוספת נפתחה בשבת במוזיאון דה יאנג בסן פרנסיסקו.

בימים אלה קבוצת המחקר מציגה תערוכות בציריך, בזל, פילדלפיה, לובליאנה, גטבורג וברמאללה. עד היום הקבוצה לא הציגה בישראל, פרט רק ביישוב הבדואי הלא מוכר אל־עראקיב. בעקבות שיתוף הפעולה עם "שוברים שתיקה" מתוכננת תערוכה במועדון "הגדה השמאלית" בתל אביב. את התערוכה יאצרו הצלם מיקי קרצמן והבמאי והאמן אבי מוגרבי. "אני מעדיף להציג במקומות אלטרנטיביים", אמר ל"הארץ" ויצמן והסביר כי הוא נמנע מלהציג במקומות שמזוהים עם המדינה. "המחקר שלנו על יום שישי השחור ברפיח הוצג לצוות התביעה בבת הדין הבינלאומי בהאג, לבקשתו, ותרם לפתיחה בחקירה האחרונה נגד ישראל", מספר ויצמן. הוא מוסיף כי המחקר שלהם מתייחס גם לירי של חיילי צה"ל על מפגינים פלסטינים בגבול עזה".

התיעוד ששודר בחדשות 11:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/131051421577764/