ח"כ עודה בעקבות דחיית ערעורו של שייח' אל-עראקיב: הוא אחד הגיבורים שלנו

בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה הבוקר (שלישי) את ערעורו של שיח׳ סיאח א-טורי, בן 69, ממנהיגי המאבק נגד הריסת הכפר הערבי-בדואי הלא מוכר אל-עראקיב. בית המשפט, בהרכב של שלושה שופטים, קבע שסיאח ירצה עשרה חודשי מאסר בפועל באשמת כניסה למקרקעי ציבור שלא כדין והסגת גבול, וכן ישלם קנס על סך 36 אלף שקל, כפי שגזר בדצמבר 2017 בית המשפט השלום. כך מסרה ד"ר יעלה רענן, פעילת חד"ש המלווה זה שנים רבות את המאבק של התושבים הערבים-בדואים נגד הנישול.

הכפר אלעראקיב הוא כפר היסטורי. קרקעות הכפר נקנו על ידי שבט אלטורי בעת השלטון העות'מני. תושבי הכפר הועברו בכפייה, באיומי הריגה, בעת השלטון הצבאי בתחילת שנות החמישים, באמירה שמדובר על "שישה חודשים", והקרקע תשמש למטרות צבאיות.

משפחות מהשבט נשארו בשולי קרקע הכפר מאז. בשנות השמונים, מנהיגי הכפר ראו שהמדינה מתחילה להפוך את אדמותיהם ל"יער", והחליטו לחזור לקרקע שלהם ולהיאבק על הכרה בכפר. לפני כמעט עשור, כאשר הכפר מונה כ 400 נפשות, המדינה החליטה לפעול בכל הכוח למחיקת הכפר.

2018-08-28_205207

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) והשייח' א-טורי, הבוקר, בבית משפט השלום בבאר-שבע (צילום: זו הדרך)

 

"לאחר הרס של כל הכפר ביום אחד, בנו חלק מאנשי הכפר את ביתם מחדש. שייח' סיאח היה כל העת המנהיג האמיץ של הכפר. מאז ההרס הראשון, המדינה הגיעה להרס בתי הכפר 132 פעם. בשנים האחרונות תושבי הכפר בונים רק שני בתים בכל פעם לאחר ההרס. ובכל זאת המדינה מגיעה להרוס שוב ושוב. תושבי הכפר התכנסו לתוך תחום בית הקברות ההיסטורי. שם הם בונים מחדש כל פעם את בתיהם. נאחזים בזכותם על הקרקע.

במקביל, החלו תושבי הכפר מאבק משפטי על בעלות על קרקעות הכפר. עו"ד מיכאל ספרד מייצג את תושבי הכפר במשפט. פרופ' אורן יפתחאל הוא העד המומחה והדיונים עדיין ממשיכים" מסרה רענן.

לדבריה "המדינה לא הצליח לשבור את רוחם של תושבי הכפר. לכן המדינה – המשטרה ומערכת המשפט – החליטו לייצר תיק פלילי למובילי המאבק האזרחי. ההתנהלות של מנהיגות הכפר היא לחלוטין אזרחית ולפי החוק. אז מפלילים אותו ב'פלישה לקרקעות מדינה' באותם הקרקעות שעדיין  לא הוחלט בבית המשפט של מי הם…  וגם אם הן קרקעות מדינה, מותר לאדם לחיות בהן. כולנו כל הזמן נמצאים בקרקעות מדינה. היום, בבית המשפט המחוזי בבאר שבע בהשמעת גזר הדין, בישיבה של ארבעים שניות, (פחות מדקה) נאמר שהערעור למחוזי לא התקבל, והוא מתחיל לרצות את עונשו ב-16 בספטמבר". "אנחנו נלווה אותו בבוקר, מהכפר למאסר", הדגישה.

לפי עו"ד שחאדה אבן ברי שמייצג את השייח', כל ההליך הפלילי שנוהל נגדו נועד להשפיע על ההליך האזרחי שמנהלים תושבי אל-עראקיב נגד המדינה: ״כל ההליך הזה נובע משיקולים זרים, שבא בעצם להביא אותו לבית המשפט בתביעה האזרחית שלו כעבריין מורשע, עם קביעה שיפוטית שהוא פולש, וכך לפגוע בסיכוים שלו בתביעת הבעלות״. לגבי דחיית הערעור הוא הוסיף: ״זה פסק דין קשה, לא ציפינו לתוצאה הזו, סברנו שבית המשפט יביא בחשבון את העובדה שהתביעה שלו עדיין מתנהלת וכל עוד לא התקבלה החלטה שם לא יכניסו למאסר, עד לקביעה סופית״. כעת הוא בוחן אפשרות לערער לבית המשפט העליון על ההרשעה והעונש המאסר.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) שהגיע הבוקר לישיבת בית המשפט בבאר-שבע מסר ש"מדובר בפרויקט היסטורי – כמה שיותר אדמה עם כמה שפחות ערבים. זה התחיל אם פשעי 1948, וממשיך עם גזל אדמותינו. לשם כך עובדים יום וליל לפינוי בכוח את ח׳אן אל-אחמר ואום אל-חיראן ואל-עראקיב ועוד. שיח' סיאח א-טורי הוא גיבור, שהרסו את כפרו וביתו 132 פעמים והוא נשאר איתן! נעצר עשרות פעמים אבל נותר נחוש, נאסרה עליו כניסתו לכפרו אך היה מוכן לשלם את המחיר. להם יש כוח ועריצות ולנו יש נחישות וגיבורים. אחד מהם הוא הגיבור שיח׳ סיאח א-טורי".