ח"כ עודה בעצרת בכיכר הבימה: המאבק איננו בין עם לעם או בין דת לדת

אלפי בני אדם הפגינו אמש (מוצאי שבת) ברחבי הארץ למען השותפות בין יהודים לערבים ונגד ההסלמה ברצועת עזה. ההפגנה המרכזית התקיימה במתחם הבימה בתל אביב תחת הסיסמה "לא לאלימות – כן לשותפות". מחד"ש, נמסר כי מטרת ההפגנה הייתה "לעודד סובלנות ואחווה בין הציבור היהודי לציבור הערבי בישראל, ולהראות שהעימותים בערים המעורבות בארץ הם כתוצאה מקיצונים שמלבים את האש".

ח"כ איימן עודה (שלישי משמאל) אמש בעצרת שנערכה בכיכר הבימה בתל-אביב (צילום: זו הדרך)

 

בכיכר הבימה בתל אביב התכנסו כאלף מפגינים יהודים וערבים נגד ליבוי האש וההסתה, ובכיכר ציון בירושלים התכנסו עוד מאות מפגינים, פעילי שמאל ערבים ויהודים, שקראו "לא להסלמה, לא רוצים פה מלחמה". מוקדי מחאה נוספים היו בעשרות יישובים נוספים ברחבי הארץ.

"אנחנו ההוכחה שהמאבק הוא לא בין עם לעם, לא בין דת לדת", אמר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), למשתתפי העצרת בכיכר הבימה. "המאבק הוא פוליטי, בין מי שרוצה כיבוש ועליונות לבין מי שרוצה שלום ושוויון. אנחנו נמצאים בצד הנכון של ההיסטוריה. בנימין נתניהו מחפש תמונת ניצחון, אנחנו מחפשים את הדבר האמיתי. יש פה שני עמים ומגיע לשניהם זכות הגדרה עצמית. מגיע לשני העמים שלום שיטיב עם בנינו. יש לנו הזדמנות לבנות מחנה גדול ולהרחיב את השותפות היהודית ערבית, אתם הגרעין שממנו אפשר להרים את השלום, השוויון, הדמוקרטיה והצדק החברתי".

ח"כ אבתיסאם מראענה מהעבודה הוסיפה כי "המלחמה היא מלחמה של גברים שרוצים להמשיך לנהל את החיים של תושבי המדינה ולהוביל לעוד מלחמות, הרס ושפיכות דמים. עוד נשים אלמנות ועוד יתומים ויתומות. אנחנו מסרבות להסכים לשיטה הלוחמנית הזאת. אני מבקשת מכולם לחשוב על השבוע והשבועיים הקרובים. המלחמה תסתיים ואני מבקשת מכם ומכן לא לאבד תקווה. בגופי אגן על כל חברה וחבר בלי הבדל דת, לאום או נטייה מינית. אנחנו לא נדיר אף אחד, אנחנו נשמור על הבית של כולנו והוא בית אחד. כל הגזענים וצמאי הדם יכולים לשתות מים קרים".

אחרי שהזמרת אחינועם ניני שרה את "שיר לשלום" וקראה "לא יהיה פתרון עד למימוש העיקרון של שתי מדינות לשני העמים", נשא דברים ח"כ מוסי רז ממרצ, שטען כי תפקידו של הרוב שיוצא לרחובות הוא לצעוד בערים המעורבות והלא מעורבות, ולהראות שהרוב רוצה שותפות. "הרוב רוצה שוויון ומתנגד לאלימות מכל סוג שהוא. בימים שהיו אמורים להיות האחרונים של שלטון נתניהו, 'במקרה' נדלקה תבערה בירושלים ובארץ כולה. זה לא מקרה, זו מדיניות אלימה והרסנית שאותה אנחנו צריכים להפסיק. אנחנו יודעים מהסבבים הקודמים שלא ניתן לפתור את הבעיה בכוח", אמר. "יש רק פתרון מדיני. יש רק דרך אחת – דרך השלום. הדרך הזו עוברת דרך סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל. המלחמה העקובה מדם הזו לא תפתור אף בעיה". יצוין שבניגוד להפגנה בתל-אביב, בירושלים ביקשה המשטרה מהמפגינים בכיכר ציון להתפזר "מחשש שפעילי ימין יפגעו בהם". לאור התנגדותם ובהיעדר פעילי ימין, המשטרה פיזרה אותם בכוח רב באמצעות כוחות יס"מ ופרשים. שישה בני אדם נעצרו.

גם ביפו נערכו אתמול שתי מחאות. בכיכר השעון נערכה מחאת "נשים נגד הלהבות", שבה לקחו חלק נשים יהודיות וערביות בחולצות לבנות ובידן נרות. "לא ניתן לכם להבעיר לנו את יפו, נאיר את הלילה. במקום גזענות, שנאה ואלימות, נגן על העיר והילדים שלנו יחד בחמלה ושותפות", נכתב בהודעה שפרסמו. מוקדם יותר, בעקבות פציעתו של ילד ערבי מוחמד גינדזי בן 12, מבקבוק תבערה שהושלך לביתו בשכונת עג'מי הפגינו מאות אנשים בגן השניים ברחוב יפת. הילד, שנפצע באורח קשה, מורדם ומונשם וסובל מכוויות בפלג גופו העליון. המשטרה עדיין לא תפסה חשודים בביצוע המעשה.

בשעות הצהריים, כ-300 תושבי רמת הנגב כבר הגיעו לצומת משאבים, בקריאת "לא לאלימות וכן לשכנות טובה ודו-קיום". מהמועצה האזורית נמסר כי מטרת ההפגנה היתה "לעמוד יחד ולהראות שאפשר, ושחייב גם אחרת". מוקדים נוספים של מפגני התמיכה היו בירושלים, לוד, באר שבע, חיפה ונצרת.

 

סרטון – ח"כ איימן עודה נואם, אמש, בעצרת בכיכר הבימה בתל-אביב:

https://www.facebook.com/AymanOdeh1975/videos/3972455172802965

 

עוד בנושא:

https://zoha.org.il/103125

https://zoha.org.il/103105

https://zoha.org.il/103078