ח"כ עודה בהפגנה נגד ממשלת הימין בכיכר רבין: דמוקרטיה שווה שוויון – ואין שוויון ללא צדק חברתי

אלפי מפגינים השתתפו אמש (ראשון) במחאת הדגלים השחורים בכיכר רבין בתלאביב נגד שחיתות שלטונית ומהלכי ממשלת המעבר הימנית בראשות המואשם בפלילים בנימין נתניהו בכיכר רבין. ההפגנה תוכננה תחילה להיערך בכיכר הבימה בעיר, אולם בעקבות צפי המשתתפים הגדול הועברה לכיכר רבין. במסגרת מגבלות התנועה במרחב הציבורי, ברחבי המתחם סומנו עמדות למפגינים כדי לשמור על מרחק. ככל שהגיעו יותר ויותר מפגינים לאזור ההפגנה, המשטרה נאלצה לסגור את הרחובות הסמוכים לכיכר.

שקמה שוורצמן וח"כ איימן עודה, אמש, בעצרת בכיכר רבין (צילום מסך: הדגלים השחורים)

אחד הנואמים המרכזיים בעצרת היה יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) שאמר "אנחנו נגד דרכו של בנימין נתניהו. אנחנו נגד נתניהו כי הוא מושחת וגזען. אנחנו לא שותפים למטרה להחזיר את המדינה לתקופה שלפני בנימין נתניהו, אלא רוצים לראות דמוקרטיה. הדמוקרטיה היא שלטון החוק, אבל היא גם סיום הכיבוש וכינון שלום אמת. דמוקרטיה שווה שוויון ואין דמוקרטיה בלי צדק חברתי".

ח"כ עודה הוסיף כי "לא קל לי להיות עם חלק מהנואמים פה, אבל צריך עכשיו לראות את העיקר. רק מאבק יהודי ערבי משותף יכול לנצח. המערכה היום היא לנצח את בנימין נתניהו ואת דרכו של בנימין נתניהו. אני משתתף עם אנשים שאני לא מסכים איתם בכל מני נושאים. מעז ייצא מתוק, מהמשבר הזה יש הזדמנות ענקית לבנות מחנה דמוקרטית, חזית יהודיתערבית למען השלום, הדמוקרטיה, השיוויון והצדק החברתי. אנחנו היום ננצח".

עוד הדגיש "כולנו ניצבים מול נגיף אכזרי, נגיף הקורונה, ואנחנו ביחד, בזכות שותפות הגורל, נאבקים וננצח אותו. תשמרו על עצמכם, תתאזרו בסבלנות ויחד עם הרופאים של כולנו, הרוקחים, המנקים בבתי החולים, נאבק וננצח". עודה סיפר שלפני כשבועיים פורסם שנתניהו מדבר בשיחות סגורות על "הדיפ סטייט השולט בישראל באמצעות פקידים ומשפטנים. מי שדיבר כך בהיסטוריה היה הדוצ׳ה בניטו מוסוליני… אנחנו נגד דרכו של בנימין נתניהו כי הוא מושחת אבל לא רק בגלל שהוא מושחת, אלא בגלל שהוא גזען".

ח"כ יאיר גולן (מרצ) שנאם גם כן אמר כי "התקווה תחליף שנה של פוליטיקה מבוססת חרדה שנאה הקצנה ויוהרה אישית אין סופית. צריכים להגיש את התקווה ולא רק לשיר אותה. תקווה, כדי להציל את הדמוקרטיה. כדי שישראל תהיה מקום אופטימי שאנשים צעירים כמהים לחיות בו ולהקים בו את ביתם. מקום שיהיה אור לגויים וחברת מופת. מקום בו המנהיגות נוהגת בכבוד באזרחים ודואגת להם לעתיד טוב יותר. חייבים להחליף את השלטון".

"התעוררתי והבנתי שאין ברירה אחרת, והמצב קשה", אמר מארגן האירוע תמיר חפץ בפתח העצרת. "מחר יהיה מאוחר מידי". חפץ הוסיף כי "זה התחיל שהתחילה הקורנה שהתחילו להעביר תקנות בלתי דמוקרטיות, ואמרתי לא עוד. אנחנו חייבים להציל את הדמוקרטיה. המהומה היא על זה שאדם עם אישום של שוחד מרמה והפרת אמונים, ואסור לאדם כזה להיות מורה או ראש עיר, רוב הזמן נמצא בניגוד עניינים, ולא יכול לנהל מדינה. זאת לא בקשה מוגזמת?". שקמה שוורצמן, שנמנית גם היא על מארגני ההפגנה, הוסיפה כי "שמעתי איך באישון לילה סוגרים לנו את בית המשפט, שיתקו לנו את הכנסת, ואז יו"ר הכנסת לא צריך לקיים את בג"ץ. אסור להיות בשקט שדברים כאלה קורים. היה לנו ברור אז כמו שברור עכשיו שמשמעות הדברים זה ניסיון מתמשך בחסות הקורונה להחריב לנו את הדמוקרטיה, ולא ניתן שיחריבו לנו את הדמוקרטיה." "אנחנו מבקשים שלושה דברים ופונים באופן אישי לבני גנץ", הוסיפה שוורצמן. "תעשו לנו אור כי אנחנו מנסים להכניס אור לחושך. חוקקו מחר את התיקון הראוי לחוק יסוד הממשלה, אדם הנאשם בפלילים לא יבחר במדינת ישראל לראשות הממשלה, הגבילו בחקיקה שתי קדנציות לראש ממשלה לשתיים או שמונה שנים, ואם אתם רוצים להגן על הדמוקרטיה הקימו חומה בצורה למערכת המשפט: אדם שנאשם בפלילים לא יכול לבחור את חוקריו, לא יכול לבחור את תובעיו, לא יכול למנות את שופטיו, את מפכ"ל המשטרה ואת היועץ המשפטי לממשלה. זה פשוט וכל כך מובן מאליו".

"בטורקיה והונגריה העצמאים והמובטלים לא צועקים כי אסור להם", אמר למתכנסים מי שהיה שר האוצר הניאוליברלי בממשלת נתניהו, יו"ר יש עתידתל"ם ח"כ יאיר לפיד. "אם אתם רוצים להציל את הפרנסה אתם צריכים שישמעו את הצעקה אם המאבק פה יכשל הממשלה תחשוב שהכל מותר לה וזה יגרום לביבי להמשיך להתעלם ממצוקת האזרחים". לפיד אף הוא מתח ביקורת על שותפו לשעבר בני גנץ ואמר: "מי שרימה את כחול לבן הולך לשבת תחת נאשם במרמה והפרת אמונים. אלו ששיחדו אותם בכיסאות ותיקים הולכים לשבת עם נאשם בשוחד". על חברי כחול לבן שתמכו באחדות אמר לפיד כי "כל המשפטים הריקים על להיכנס מתחת לאלונקה, עכשיו יהיה לכם משרד, לשכה, חנפנים וחנפניות. אתם רוצים להיות שרים? אל תספרו על הקורבנות שהקרבתם". יצוין שח"כ עודה, הבוקר על חשיבות העצרת ותקף בראיון בגלי צה"ל את יו"ר גנץ, על רקע המשא ומתן שהוא מנהל עם ראש ממשלת המעבר הימנית. "נתניהו יאכל אותו בלי מלח, הוא כבר עושה את זה וגם ימשיך לעשות את זה. גנץ הפנה עורף לציבור הדמוקרטי בצורה מבישה", הדגיש.

נאומו של ח"כ איימן עודה, אמש, בכיכר רבין (8 דקות):

https://www.facebook.com/AymanOdeh1975/videos/2983196658370192/