ח"כ עאידה תומא-סלימאן: סגר ללא תכנית כלכלית-חברתית הוא אסון

ח״כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), התייחסה אמש (שני) לסגר הצפוי ומתחה ביקורת על ההיערכות לקראתו: "השלכות הסגר הראשון עדיין לא עברו ומוכיחות לנו שתכנית הסגר לבדה אינה מספיקה. יש צורך דחוף בבניית תכנית כלכליתחברתית שתמנע את המשברים שצפויים לפקוד אותנו כתוצאה מהסגר הקרוב".

חברת הכנסת הוסיפה ופירטה את התכנית שהיא מציעה: "על התכנית לספק תשובות לקבוצות הנפגעות, ולנקוט את הצעדים הבאים: פיצוי העסקים שייסגרו את דלתותיהם, פיצוי שכבת הצעירים בגילאים 20-18, עידוד החזרה לשוק העבודה באמצעות תמיכת המדינה בקליטת עובדים ויישום מיידי של המודל הגרמני, הרחבת היקף התמיכה בעסקים נפגעים, דחיית תשלומי מיסים, תמיכה ברשויות המקומיות שנפגעו, צמצום הצעדים הבירוקרטים הכרוכים בקבלת תמיכה, עיבוי וחיזוק דרסטי של השירותים החברתיים לתמיכה בקהילות שנפגעו". לבסוף סיכמה כי "הסגר לבדו עשוי להפחית את שיעורי ההדבקה, אך אינו נותן פתרונות לאזרחים שנפגעו המחפשים את תזונתם היומית. כעת נדרשת תכנית כלכלית ברורה".

ח"כ תומאסלימאן בהפגנות נגד שלטון הימין המושחת בכיכר פריז, ליד מעון ראש הממשלה, בירושלים (צילום: זו הדרך)

לדברי יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) "נראה שממשלת הימין עשתה הכל כדי להימנע מסגר חוץ לבנות מערך חקירות אפידמיולוגי, להכשיר אנשי רפואה נוספים, לתקצב עוד מיטות בבתי חולים, ולקבל החלטות מקצועיות המבוססות על נתונים שקופים לציבור". ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) סבור זו רשלנות הממשלה "שהובילה למותם של מעל לאלף אזרחים, מתווה הסגר יותר מזיק ממועיל. איני רופא, אך במשך חודשים אני לומד לעומק את החומרים המוגשים לכנסת ומשוחח עם מומחים לנושא. בשלב זה אנו יודעים בוודאות יחסית כי שהייה באוויר הפתוח עם מסכה הינה משמעותית פחות מסוכנת משהייה במרחבים סגורים, וכי אפילו התקהלויות במרחב הפתוח (כמו למשל הפגנות או תפילות) אינן מהוות מוקדי הדבקה ובלבד שנשמרים כללי הבריאות כגון שימוש במסכות. חללים סגורים, כגון בתים צפופים, הם מוקדי ההדבקה המסוכנים ביותר".

ח"כ כסיף הוסיף ש"הרשלנות הפושעת של הממשלה הובילה למותם של יותר מאלף אזרחים ולהדבקה של עשרות אלפים עד כה. ובכל זאת הם ממשיכים לפעול מכל הסיבות הלא נכונות ונגד ההיגיון הרפואי. לא סתם מתנגדים לסגר מנהלי בתי החולים ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור". "במקום סגר, גם אם 'מרוכך', יש להתיר שהייה מרווחת באוויר הפתוח. יש להגביר את כמות הבדיקות ולהגדיל את מס' המלוניות לחולים ומבודדים כדי לקטוע הדבקה במשפחה. יש להציג נתונים, לנמק החלטות ולענות ביושרה לשאלות הציבור. ללא אמון הציבור לא יציית להנחיות והמגפה תמשיך להשתולל. אסור להגיע למצב בו אזרחים מן השורה יחליטו לקיים מפגשים גדולים בסתר ובמרחבים סגורים. אם הממשלה לא תתיר מפגשים בחוץ הסכנה עלולה להתממש", הדגיש.

"מעבר לכל אלו, יש להציג פתרון כלכלי מקיף ומעשי למיליוני אזרחים השוקעים במהירות לכדי עוני ורעב. אי אפשר להמשיך להעמיד הורים במצב בו עליהם לבחור בין שמירה על החוק לבין פרנסת ילדיהם. על כל מגבלה שמטילה הממשלה, חובה להציג מראש תכנית פיצויים ברורה ומקיפה. כל מצב אחר יוביל בהכרח להפרות חוק נרחבות ולאיציות לכללי הבטיחות. ולבסוף, חשוב להדגיש: הפגנות עדיין חוקיות ומותרות על פי חוקי הקורונה. למרות זאת, נתניהו ואנשיו מנסים כבר זמן רב להשתמש במשטרה כדי לסכל את המחאות ולהרתיע מפגינים. אני קורא לציבור להמשיך ולהפגין בבלפור ובגשרים מדי שבוע. אני אמשיך להגיע. ממשלת קורונה היא סכנה בריאותית, סכנה חברתית ואסון למרחב הדמוקרטי. נאבק בה עד שנפיל אותה, למען העתיד של כולנו", סיכם ח"כ כסיף.