ח"כ עאידה תומא-סלימאן: למה פנינו לאו"ם בעניין חוק הלאום הגזעני

השבוע יצא קצפם של רבים וטובים על כך שהעזנו, חברי הרשימה המשותפת, להמרות את פיהם של מי שחוק הלאום מגדיר כאדוני הארץ, ובמקום להסתפק בפירורי הזכויות שנתניהו וממשלתו אולי יואילו בטובם להעניק לנו, הכרזנו שחוק הלאום הוא חוק אפרטהייד. בעזות מצח שאינה הולמת כנראה את מי ששפתם אינה ראויה להיחשב שפה רשמית במולדתם, החצפנו פנים ופנינו לאו"ם במחאה על החוק, שמגדיר אותנו — הפלסטינים אזרחי המדינה — כאזרחים סוג ב', מכשיר את שרץ הכיבוש, ומנציח את מקומה של ישראל בחברה המפוקפקת של מדינות אתנוצנטריות, מפלות ומדירות.

2018-08-31_173508

ח"כ עאידה תומאסלימאן (צילום: מונדוויס)

למרות שאין שחר לפייק־ניוז של שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, כאילו דנתי עם תת־מזכ"ל האו"ם לעניינים פוליטיים, רוזמרי דיקרלו, בהצעה של הרשימה המשותפת והרשות הפלסטינית לגנות את ישראל בעצרת הכללית של האו"ם או במועצת הביטחון, חובה להזכיר שחוק הלאום איננו עניין פנים־ישראלי. חוק שרומס ברגל גסה את אבני היסוד של הדמוקרטיה ואת העקרונות הבסיסיים של מגילת האו"ם (להם ישראל אמורה להיות נאמנה, על פי מגילת העצמאות), הוא עניין בינלאומי. זוהי לא רק זכותנו, אלא גם חובתנו המוסרית והפוליטית להתריע ולפעול נגד חוק הלאום ונגד הגזענות שהוא ממסד רשמית, מעל כל במה — בארץ ובעולם.

אולם נראה שסירובנו להשאיר את הדיון על חוק האפרטהייד בגבולות הגזרה הנוחים למחוקקי האפליה העביר על דעתם לא רק את נתניהו וחבר מרעיו בקואליציה, שרואים בדונלד טראמפ אור לגויים ובשוויון זכויות איום קיומי, אלא גם את מי שמתיימרים להיות אלטרנטיבה שפויה. יו"ר האופוזיציה הטרייה, ח"כ ציפי לבני, גינתה לא מזמן בחריפות את ראש הממשלה, שמציג את כל מי שמגדיר עצמו שמאלני כמשתף פעולה עם האויב. אולם זה לא מנע ממנה לומר השבוע לכמה שגרירים, על רקע פגישתי עם דיקרלו באו"ם: "אל תתערבו בענייניה הפנימיים של ישראל, ואל תשתפו פעולה עם כל מהלך באו"ם". לבני שכחה כנראה שהפרת זכויותיהם של מיעוטים לאומיים מנוגדת לחוק הבינלאומי, ועל כן היא מעניינו של האו"ם.

יו"ר האופוזיציה בוחרת גם להתעלם במפגיע מהעובדה, שחוק הלאום קובע כי "ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי ומקום כינונה של מדינת ישראל", שבה הזכות להגדרה עצמית נתונה בלעדית לעם היהודי. ומכיוון שישראל עצמה מסרבת לקבוע היכן עובר גבולה — ובפועל שולטת ומתנחלת בכל רחבי הטריטוריה בין הירדן לים ומייהדת אותה — הרי שהחוק שולל הלכה למעשה מהעם הפלסטיני את זכותו ההיסטורית, החוקית, והמוסרית להגדרה עצמית, והזכות שמורה אקסקלוסיבית לעם היהודי — בין אם בקרית ארבע ובין אם בתל אביב.

בקובעו כי "ירושלים השלמה והמאוחדת" היא בירתה של מדינת ישראל, החוק סותר את הלכות המשפט הבינ"ל ואת החלטות האו"ם לפיהן מזרח ירושלים היא שטח כבוש. קביעת החוק כי פיתוח ההתיישבות היהודית הנה ערך עליון שאותו המדינה אמורה לממש, ביצהר או בקציר, מאפשרת הדרה של אוכלוסיות שלמות אך ורק על בסיס שיוכן הלאומי או מוצאן, ואת קידומם של יישובים ליהודים בלבד, בגדה המערבית כמו בגליל.

במלים אחרות, חוק הלאום לא רק יוצר הפרדה גזענית בתוך מדינת ישראל, אלא גם בא לסתום את הגולל על הפתרון המדיני הצודק של הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 לצד ישראל.

ההצטרפות של אבי גבאי ויאיר לפיד למקהלת ההסתה נגד הציבור הערבי בישראל והנהגתו הנבחרת מוכיחה שוב, שבמבחן האמת מי שמכנים עצמם אופוזיציה מעדיפים להתקרנף יחד עם נתניהו במקום לבנות מחנה דמוקרטי אמיתי, וממשיכים לפעול כצל חיוור של ממשלת הימין הקיצוני של נפתלי בנט, אביגדור ליברמן ואיילת שקד.

מי שחסר את עמוד השדרה המוסרי לעמוד בגל הלאומני העכור ששוטף את ישראל ולהתייצב בגאון מול קמפיין ההסתה של דנון ויריב לוין, אל יתפלא על מעשי לינץ' נגד אזרחים ערבים כפי שאירע בשבוע שעבר בחוף היום בקריית חיים. מי שמתנגד לחוק הלאום אך ורק למראית עין, לא רק ימשיך להיכשל בקלפי, אלא גם לא ישרוד את המערכה המוסרית העקרונית נגד הדרת ציבורים שלמים ממעגל האזרחות השווה.

פנינו למוסדות הבינלאומיים מכיוון שחוק הלאום אינו עניין ישראלי מקומי, אלא חוק בלתי מוסרי בעל השלכות מרחיקות לכת הן לגבי אזרחי המדינה והן לגבי בני העם הפלסטיני, הנאנקים תחת עול הכיבוש. אמרנו את זה בקול רם וצלול מעל בימת הכנסת, וכך עשינו ונעשה גם באו"ם ובפגישתנו בשבוע הבא עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני.

המאבק שלנו למען שלום, שוויון וצדק חברתי אינו מוגבל לתחומי השיח היהודי בישראל. אני וחברי בחד"ש וברשימה המשותפת נמשיך להיאבק בנחישות ובראש מורם נגד הכיבוש והאפרטהייד בכל הזירות, כולל הזירה הבינלאומית. היום הבחירה של כולנו, יהודים וערבים כאחד, ברורה: דמוקרטיה אמיתית או אתנוקרטיה לאומנית. ידנו מושטת לכל מי שצדק וחירות חשובים להם.

מאמר שפורסם הבוקר (שישי) ב"הארץ", פרי עטה של חברת כנסת עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת), יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה ולשוויון מגדרי בכנסת