ח"כ עאידה תומא-סלימאן בדיון בכנסת: 'הנרצחת מספר 14 מתהלכת בינינו'

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה ביום שלישי האחרון דיון חירום בעקבות מקרי רצח נשים בחודשים האחרונים ובייחוד לאחר רצח שתי האחיות ביפו בשבוע שעבר ע"י אחיהן. על כך אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) ש"במקרה הזה הכתובת בהחלט היתה על הקיר וניתן היה למנוע את הרצח המזעזע. המשפחה היתה מוכרת לגורמי הרווחה והאח עצמו כבר ריצה עונש מאסר ועתה היה בהמתנה בין הרשעתו לבין גזר הדין. בעת הזו בדיוק הוא ביצע את הרצח וזה דבר שלא מתקבל על הדעת. לא יתכן שלא נעשה דבר עלמנת למנוע מקרה כזה, אף שהכתובת היתה על הקיר. אני לא מתכוונת להרפות מהנושא עד שכל הרשויות וגורמי האכיפה יעשו את כל הדרוש עלמנת למנוע הישנות של מקרה מעין זה".

2018-05-24_180608

הפגנה ביפו נגד רצח נשים, אוקטובר 2016 (צילום: אל אתיחאד)

יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, לרה צינמן, אמרה בדיון כי, "במקרים רבים לרוצחים היה רקע פסיכיאטרי. אנחנו הפננו את תשומת הלב בנייר העמדה שפרסמנו וטענו שקיים קצר בין העברת המידע משירותי בריאות הנפש, לרווחה ולמשטרה ובדיוק מהסיבה הזו מקרים כאלו נופלים בין הכיסאות ומובילים לרצח". על כך הוסיף יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש): "אני מרגיש בושה, איך אפשר בעידן הנוכחי עוד לדבר על ערך האדם ועל ערך הנשים. המדינה והרשויות בה הן בעלות הכוח והיכולת למגר תופעות כאלו. אני פונה למשטרה, למשרד הרווחה, למשרד הבריאות ולמשרד הכלכלה, מי יכול למגר את התופעה אם לא אתם? אנחנו חייבים לחדש תוכניות ולפעול בצורה עקבית בשביל לא לקום בבוקר ולשמוע על עוד מקרה רצח. בתחילת יולי יהיה יום מיוחד בכנסת לרצח בכלל ורצח נשים בפרט. אני מקווה שעד אז נמצא את הדרך למגר ולצמצמם את התופעה"

"כל 17 יום בממוצע נרצחת אישה, הרבה נשים בישראל חיות בפחד ולא יודעת אם הן יראו מחר אור שמש. כאילו זו גזירת גורל שנשים צריכות להירצח כאן. 70 אחוז מהתיקים  נסגרו מחוסר ראיות ורק ב-12 אחוז מהמקרים הוגשו כתבי אישום. מינימום 65 אחוז מהנשים שנרצחו פנו לרשויות המדינה ובכל זאת נרצחו", הדגישה עו"ד זלקינד משדולת הנשים.

ח"כ תומאסלימאן סיכמה את הדיון:" השנה הזו 13 מקרי רצח, מתוכם 3 נשים ערביות ו– 10 נשים יהודיותמתחילת השנה אין פה אף חבר כנסת יהודי, הם לא פה להילחם איתנו, חיי בני אדם ותופעת רצח זה הדיון הכי חשוב שקורה בכנסת ישראל בשעה הזו. מה עושה ההנהגה היהודית בעצם העובדה שיש 10 נשים שנרצחו מתחילת השנה. אי אפשר לעבור בשקט על העובדה שנרצחת מספר 14 מתהלכת בינינו, אי אפשר לעבור בשקט על כך שקיים מסר בחברה שנשים זה משהו שצריך להחביא , לתחם ולשלוט. זה מסר שרואים אותו בבתי ספר וברחובאני לא ארפה מאף גורם ממשלתי או ממסדי שאמון על חיי נשים עד שיהיה שינוי ועד שנצליח למגר את התופעה. נמשיך לקיים דיונים כי אכפת לנו, לא נרפה ונמשיך לשאול את השאלות הקשות".