ח"כ כסיף על דחיית משפטו של נתניהו: הנאשם בפלילים החליט לסגור את בית הדין

פתיחת משפטו של ראש ממשלת המעבר, בנימין נתניהו, נדחתה ל-24 במאי כך החליט היום (ראשון) בית המשפט המחוזי בירושלים. הדיון, שאמור היה להיערך מחרתיים נדחה ביותר מחודשיים בעקבות הכרזתו של שר המשפטים אמיר אוחנה על מצב חירום במערכת בתי המשפט, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. במסגרת ההחלטה, שלדבריה אוחנה התקבלה בתיאום עם מערכת המשפט, פעילות בתי משפט השלום והמחוזי הוקפאה ל-24 שעות.

על ההחלטה הגיב חבר הכנסת עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת). לדבריו, החלת התקנות לשעת חירום על בתי המשפט והקפאת פעילותם היא ניסיון הפיכה שלטוני בידי נתניהו. ח"כ כסיף אמר: "החלת תקנות שעת חירום על בתי המשפט היא לא פחות מניסיון הפיכה שלטוני בידי נתניהו. אני קורא לבתי המשפט שלא להיענות לצו הבלתי חוקי ולהמשיך בפעילותם". עוד הדגיש כי: "הרעיון כי נאשם בפלילים סוגר את בתי המשפט יום לפני משפטו הוא לא פחות ממטורף".

התנועה לאיכות השלטון הודיעה כי הבוקר כי תעתור בעקבות הכרזת שר המשפטים אמיר אוחנה על מצב חירום, שמשמעותו עיכוב הדיונים בבתי המשפט בישראל. מהתנועה נמסר כי "אוחנה הוא שר זמני בממשלה זמנית, שלא קיבל את אמון הציבור ומעולם לא אושר על ידי הכנסת". לאחר ההחלטה לדחות את פתיחת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסוף מאי, הזהירה התנועה כי "שימוש בתקנות החדשות על מנת לחלץ את נתניהו מעמידה בפני הדין היא חמורה ומהווה עליית מדרגה ברמיסת רשויות אכיפת החוק בישראל".

האגודה לזכויות האזרח פנתה אמש ליועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט, בבקשה שינחה את שר המשפטים אמיר אוחנה, ויבהיר לו כי הוא מנוע מלהכריז על מצב חירום מיוחד. האגודה מסרה כי משמעות הכרזה כזו היא ביטול כל הדיונים בבתי המשפט, למעט בעניינים דחופים. השבוע הרחיב שר המשפטים את סמכויותיו, כך שיוכל להכריז על מצב חירום בלתי מוגבל בזמן. זאת, לא רק בשל סיכון ביטחוני אלא גם בשל "חשש ממשי לפגיעה חמורה בבריאות הציבור". משמעות הדבר שמערכת המשפט יכולה להיות משותקת, ותיגרם פגיעה מרחיקת לכת בזכויות אדם, בהפרדת הרשויות ובעצמאות הרשות השופטת. היועץ המשפטי של האגודה עו"ד דן יקיר אמר כי "סמכות כזאת יש להסדיר בחקיקה ראשית בלבד, תוך קביעת מערכת של בלמים ואיזונים שתבטיח את עצמאות הרשות השופטת".