ח"כ כסיף: נמשיך להיאבק לביטולם הכליל של תשלומי הורים במערכת החינוך

ועדת החינוך של הכנסת אישרה הבוקר (שלישי) את מתווה משרד החינוך לצמצום תשלומי הורים לשנת הלימודים הקרובה, בצל מגבלות הקורונה. במסגרת ההסכמות בין חברי הוועדה למשרד החינוך, גביית התשלום תיעשה בשני שלבים. בשלב הראשון הורים ישלמו מחצית מהסכום עבור טיולים, סיורי של"ח וסל התרבות בלבד, ללא טקסי סיום. הוועדה תתכנס מחדש בדצמבר, לדיון בנושא גביית תשלומים בחלק השני של השנה, בהתאם למגבלות הקורונה.

שבעה חברי כנסת הצביעו בעד אישור הצעת משרד החינוך ורק חברי כנסת של הרשימה המשותפת הצביעו נגד: עופר כסיף (חד"ש) וסמי אבו שחאדה (בל"ד).
כמו כן, הוועדה אישרה הפחתה בסכום הכולל של חלק הסעיפים. גובה התשלום עבור סל תרבות יופחת בשיעור של 10% ביחס לסכומים שאושרו בשנת הלימודים הקודמת, בכל שכבות הגיל. החיסכון לתלמיד ינוע בין שמונה ל-18 שקל.

ח"כ עופר כסיף (צילום מסך: ערוץ הכנסת)

ח"כ כסיף מסר לאחר ההצבעה: "לצערי ועדת החינוך אישרה מתווה תשלומי הורים שלא מפסיק את הפגיעה והאפליה נגד השכבות המוחלשות. הדבר מצער במיוחד כיוון שמרבית חברי הוועדה הביעו שוב ושוב התנגדות מוחלטת לתשלומי הורים במערכת החינוך הציבורית.הודעתו של שר החינוך רצופה שקרים וסילופים. לא ההורים צריכים לממן את פרויקט ההזנה בבתי הספר ואין כל הצדקה למנוע ספרי לימוד מילדים לבתים שהכנסתם נמוכה. תשלומי ההורים יוצרים פערים בכוונה תחילה, אוכלוסיות של חוטבי עצים ושואבי מים. ניאבק נגד התשלומים מהשקל הראשון ועד האחרון".

מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן, אף היא יצאה נגד מתווה משרד החינוך: "גם לאחר ההחלטה על גבייה בשתי פעימות, תשלומי ההורים נותרו מס ילדים ותשלומים מרצון נותרו תשלומים מכורח", מסרה. "הצבעה בעד תשלומי ההורים היא הצבעה בעד הנצחת פערים וקיפוח, במיוחד בעת המשברית של היום על רקע המצב הכלכליחברתי המתדרדר נוכח השלכות הקורונה." במכתבה לוועדה כתבה וינדמן כי "יש לבטל לחלוטין את תשלומי ההורים המשמשים כמעין מס חינוך רגרסיבי המוטל על ההורים בישראל. מנגנון תשלומי ההורים, במתכונתו, מביא לאישוויון ולהגדלת פערים בין תלמיד לתלמיד ובין בית ספר לבית ספר, הכל לפי היכולת הכלכלית של משפחת התלמיד".

עו"ד הרן רייכמן, מהקליניקה למשפט וחינוך באוניברסיטת חיפה, הדגיש כי המתווה שאושר הוא בגדר הטעיית הציבור. "ארבעה דיונים בוועדת החינוך של הכנסת ודיונים רבים מאחורי הקלעים הסתיימו כצפוי בקול תרועה רמה על הישגים בגביית תשלומי ההורים. תרועות אלו אינן אלא הטעיה". לדבריו "הוועדה הכריחה את משרד החינוך להודיע שלא יגבו תשלומי עבור שירות שלא יינתן בתקופת הקורונה. אין מדובר בהפחתת תשלומים אלא בהורדת שירותים".