ח"כ כסיף: ממשלת ביבי-גנץ מנסה לקדם חוק מופרע לפגיע בזכויות האזרח

בערב החג האחרון, ולדרישת בג"ץ והיועץ המשפטי לממשלה, פרסמה ממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו, תזכיר חוק שנועד להסדיר בחקיקה רגילה את תקנות שעת החירום למאבק בקורונה. חקיקה נועדה לאפשר לרשות המחוקקת  להגביל את חירויותינו ולפקח על מהלכי הממשלה, אולם תזכיר החוק אינו עושה זאת. הממשלה מקדמת חקיקה שתאפשר לה להאריך בעשרה חודשים את תקופת החירום – כולל תקנות להגבלת חופש התנועה של האזרחים.

חוק יסוד הממשלה מאפשר לקבוע תקנות חירום לשלושה חודשים בלבד, וכדי להאריך אותן דרושה חקיקה. באמצעות החקיקה תוכל הממשלה, בין השאר, להטיל עוצר או סגר על בתים ושכונות, לעצור את התחבורה הציבורית, להגביל את מספר העובדים במקומות העבודה, למנוע הפגנות ולהטיל קנסות על מי שיפר את הצווים.

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) "ממשלת ביביגנץ מנסה להעביר חוק מופרע להשעיה מוחלטת של המרחב הציבורי והפרטי בישראל. החוק המפלצתי הזה יסמיך אותם להטיל כל מגבלה ציבורית או פרטית שהם רוצים ללא אישור הכנסת מאיסור על כינוסים ופעילות עסקית ועד לאיסור על הפגנות או על מפגש עם חברים ומשפחה. אחרי שהחוק יעבור, הכנסת תרוקן מכל יכולת הפיקוח המעטה שהייתה לה על הממשלה".

הפרשן המשפטי של "הארץ", פרופ' מרדכי קרמינצר, כתב שהממשלה אפשרה להגיב על התזכיר רק עד מחר (שני), "בלוח הזמנים שמריח כמו מחטף. לא ברור אם נערכה התייעצות לפני פרסומו עם גורמים רלוונטיים, כמו ההסתדרות הרפואית או ארגון בריאות הציבור". "ההסבר לתזכיר מעלה על נס את זכויות האדם שחשופות לפגיעה במהלך המאבק בקורונה, אך המהלך החקיקתי הזה יוצר דווקא תחושה של זלזול בהן. הצלחת המאבק בקורונה תלויה באמון הציבור בשלטון המנהל את המערכה, אלא שחקיקה שכזו עלולה לפגוע באמון זה", הדגיש.